۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۵۸

رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

۶۰ درصد اراضی اردبیل به کشت پاییزه اختصاص یافته است

۶۰ درصد اراضی اردبیل به کشت پاییزه اختصاص یافته است

اردبیل- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بر اساس الگوی کشت جدید، ۶۰ درصد اراضی استان اردبیل اعم از دیم و آبی برای کشت پاییزه اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، نوبخت اژدری عصر چهارشنبه در جلسه ستاد الگوی کشت که با حضور مدیران حوزه آب در اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی طرح الگوی کشت مناسب و کیفی را برای استان‌ها ابلاغ کرده تا کشت و زرع پاییزی بر همین اساس انجام شود.

وی تصریح کرد: در استان اردبیل عمده کشت پاییزی برای گندم، جو، کلزا و چغندر قند پیش‌بینی شده تا ما با افزایش تولید این محصولات استراتژیک روبه‌رو شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشکسالی ضروری است تا این الگوی کشت مورد توجه قرار گیرد تا ۶۰ درصد اراضی برای کشت پاییزه و ۴۰ درصد برای کشت بهاره با اولویت آبیاری مدرن و جلوگیری از آبیاری غرقابی اختصاص پیدا کند.

اژدری افزود: الگوی کشت در این استان مورد توجه جدی است به طوری که عملیات کشت پاییزی از ۱۵ مهرماه در این استان شروع شده و سعی بر این است تا کشت پاییزی با قوت ادامه پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در عملیات کشت پاییزی که در مجموع ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۲۳۰ هزار هکتار اراضی دیم را شامل می‌شود از ادوات مدرن کشاورزی استفاده می‌شود که ۲۱ هزار دستگاه تراکتور و ۴۱ دستگاه ادوات کشت مستقیم به‌کارگیری شده است.

اژدری اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است تا در سال زراعی جاری افزایش تولید محصولات را در استان اردبیل به ویژه محصولات استراتژیک را شاهد باشیم که در این زمینه با همراهی آب منطقه‌ای استان، تأمین منابع آب مورد توجه قرار گرفته است.

در این جلسه مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل نیز بیان کرد: ظرفیت ذخیره سدهای استان ۵۸۲ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر تنها ۱۱۷ میلیون متر مکعب پشت سدهای استان آب ذخیره شده است.

علی حیدری در ادامه سخنان خود یادآور شد: ۸۰ درصد منابع آب رودخانه‌ها در سال جاری کاهش یافته و ما به شدت در بخش کشاورزی که ۹۵ درصد آب استان را مصرف می‌کند، به بهره‌گیری از شیوه‌های مدرن آبیاری نیاز داریم.

وی تصریح کرد: کسری مخزن در آبخوان‌های استان کاملاً مشهود است و ما در سال‌های اخیر تا ۱۶ متر فرونشست دشت اردبیل و کاهش آبخوان‌ها را شاهد هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل گفت: همچنان اولویت اصلی با تأمین آب شرب است و در صورت مناسب بودن بارش‌ها در پاییز و زمستان می‌توان به ذخیره‌سازی آب برای ارائه به کشاورزان امیدوارتر بود.

کد خبر 5921981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha