۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۱۷

اعلام حمایت جمهوری آذربایجان از پاکستان در مساله جامو و کشمیر

اعلام حمایت جمهوری آذربایجان از پاکستان در مساله جامو و کشمیر

رئیس‎‌جمهور جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در مساله جامو و کشمیر از پاکستان حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، نهاد ریاست جمهوری آذربایجان اعلام کرد که الهام علی‌ اف رئیس جمهور این کشور با ژنرال عاصم منیر فرمانده نیروی زمینی پاکستان در باکو دیدار و رایزنی کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، علی‌اف در این دیدار تاکید کرد: روابط (جمهوری) آذربایجان و پاکستان در زمینه‌ های مختلف از جمله نظامی توسعه یافته و باکو از اسلام‌ آباد در مساله جامو و کشمیر حمایت می‌ کند.

علی‌ اف از حمایت دولت و مردم پاکستان از جمهوری آذربایجان در دوره تنش های مربوط به قره‌ باغ قدردانی کرد.

رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان با بیان اینکه خواستار گسترش همکاری‌ دو کشور در زمینه صنایع دفاعی است، بر اهمیت برگزاری رزمایش مشترک تاکید کرد.

فرمانده نیروی زمینی پاکستان نیز گفت: جمهوری آذربایجان کشور دوست و برادر پاکستان است.

به گزارش آناتولی، پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون ۳ جنگ در سال‌ های (۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱) میان دو کشور بر سر مساله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری ها کشته شده‌ اند.

گروه‌ های آزادیخواه کشمیر در سال ۱۹۸۹ مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال ۱۹۸۹ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از ۱۰ هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته اند.

هر از گاهی در خط کنترل منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری میان نظامیان دو کشور روی می‌دهد. از سال ۲۰۰۳ تاکنون دو طرف یکدیگر را به نقض آتش بس در این منطقه متهم می‌ کنند.

بر اساس اعلام این خبر گزاری، مقامات دهلی نو روز ۵ آگوست سال ۲۰۱۹ ماده ۳۷۰ قانون اساسی این کشور که به منطقه جامو و کشمیر وضعیتی ویژه ارائه می‌کرد را لغو کردند. طبق قانون جدید جامو و کشمیر به جای ایالت بودن به یک سرزمین اتحادیه تبدیل شد. بخش شرقی جامو و کشمیر نیز به یک سرزمین اتحادیه مجزا ذیل عنوان «لداخ» درآمد.

کد خبر 5927928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      15 3
      عاظربایجان جعلی خودش متعلق به ایران هست وکل قدمت جعلی اش به ۳۰سال نمی رسد.