۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۸:۴۱

رییس‌کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو:

سواد رسانه‌ای عصر حاضر به معنای قدرت ایجاد تغییر است

سواد رسانه‌ای عصر حاضر به معنای قدرت ایجاد تغییر است

زنجان-رییس‌کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو گفت: امروز تعریف سواد رسانه‌ای به معنای قدرت ایجاد تغییر است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی نوریجانی شامگاه سه‌شنبه در کارگاه یک‌روزه مدیران عصر رسانه که در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد، با بیان اینکه یونسکو هر چند سال یک‌بار به عنوان سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد، تعریف سواد را به دنیا ارائه می‌دهد، افزود: بعد از ارائه چند دوره، امروز در مقطع چهارم تعریف سواد یونسکو قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه در تعریف مقطع اول سواد، هر کس قدرت خواندن و نوشتن نداشت، بی‌سواد اطلاق می‌شد، اظهار کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اقدامات بسیار ارزشمندی انجام داد، به طوری که امروز ما در حوزه ریشه‌کنی بی‌سوادی مطلق از منظر خواندن و نوشتن توانسته‌ایم مرحله اول تعریف سواد از منظر یونسکو را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

این مسئول با یادآوری اینکه در دوره دوم تعریف سواد از منظر یونسکو به کسانی که به فناوری اطلاعات اشرافیت ندارند، بی‌سواد اطلاق می‌شد، تصریح کرد: به همین خاطر دوره‌های هفت‌گانه مهارت کامپیوتر (ICDL) در مقاطع مختلف برگزار شد و امروز نیز این رویه تداوم دارد و تا جایی در این زمینه موفقیت‌آمیز عمل کرده‌ایم.

نوریجانی با بیان اینکه در دوره سوم تعریف سواد از منظر یونسکو، به موضوع فراگیری زبان دوم تاکید شد، ادامه داد: این موضوع از این حیث حائز اهمیت است که برقرار کردن ارتباط در راستای انتقال آموخته‌ها بسیار مهم بوده و اگر نتوانیم آموخته‌ها را منتقل کنیم، نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت، به همین خاطر داشتن زبان مشترک برای برقراری ارتباط و انتقال آگاهی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس‌کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو با اشاره به اینکه امروز در دوره چهارم تعریف سواد قرار داریم که معطوف به قدرت ایجاد تغییر است، عنوان کرد: برای قدرت ایجاد تغییر بیش از ۳۵ زیرتعریف از جمله سواد رسانه و فناوری اطلاعات، سواد اقوام و اقلیت‌ها، سواد هوش اقتصادی، سواد رابطه و ارتباط سواد سینما و … آورده شده و اخیراً با وارد شدن هوش مصنوعی، این موضوع نیز به زیرتعریف تعاریف سواد در حوزه قدرت ایجاد تغییر اضافه شده است.

وی با یادآوری اینکه امروز اگر نتوانیم دانش را به رفتار تبدیل کنیم، انسان‌های بی‌سوادی هستیم، خاطرنشان کرد: به همین خاطر امروز کشورها در خصوص نهضت سوادآموزی در همه حوزه‌ها ورود پیدا کرده‌اند و ما نیز در باشگاه کمیسیون ملی یونسکو که شامل ۲۱ باشگاه تخصصی است، در این زمینه ورود و چند سالی است که نهضت سوادآموزی را در حوزه‌های مختلف آغاز کرده و به توفیقات خوبی نیز دست یافته‌ایم و امیدواریم امروز بتوانیم با عقد یک تفاهم مشترک با اتاق بازرگانی زنجان همکاری‌هایی را تعریف کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان نیز با بیان اینکه این اتاق در دوره جدید با تکیه بر نقطه نظرات اعضا، متخصصان، مشاوران زبده و با خرد جمعی اهدافی را دنبال می‌کند تا بتواند ضمن معرفی صحیح ساختار و اهداف اتاق‌های بازرگانی، نقش و اثر مطلوب خود را نیز در توسعه فضای اقتصادی استان ایفا کند، افزود: در همین راستا اتاق بازرگانی زنجان اولین همکاری خود را با یونسکو در قالب کارگاه آموزشی یک روزه تجربه می‌کند.

صمد یوسفی‌اصل تصریح کرد: اتاق بازرگانی زنجان با در نظر گرفتن شاخص‌های خود و رویکردهای یونسکو، اولین قدم را با همکاری باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو به دلیل جایگاه رسانه‌ها و اهمیت شناخت نقش آن‌ها در مدیریت برداشته است.

کد خبر 5933409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha