۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۰۱

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی:

قیام همگانی با رویکرد تکلیفی در ریشه‌کنی بی‌سوادی موثر است

قیام همگانی با رویکرد تکلیفی در ریشه‌کنی بی‌سوادی موثر است

کرمانشاه- معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: قیام همگانی با رویکرد تکلیفی و جهادی در ریشه‌کنی بی‌سوادی موثر است.

غلامرضا بروجی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در حاشیه اولین جلسه منطقه‌ای معاونین سوادآموزی ادارات آموزش و پرورش قطب ۲ کشور که به میزبانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: امروزه جامعه جهانی با اقداماتی از جمله ایجاد رشته تحصیلی آموزش بزرگسالان در دانشگاه‌ها به سمت نظام جامع آموزش بزرگسال پیش می‌رود که اهمیت سیستم آموزش برای بزرگسال را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ و پیام تاریخی ایشان به این سازمان، افزود: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در این پیام اعلام می‌کنند که باید یک قیام همگانی اتفاق بیفتد و همه باسوادان برای آموزش بی‌سوادان پای کار بیایند و تکلیف را بر روی دوش هر ۲ گروه می‌گذارد.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ تعداد بی‌سوادان و کم سوادان گروه بزرگسال به نسبت جمعیت زیاد بود بنابراین در حوزه سوادآموزی یک حرکت جهشی اتفاق افتاد و طی سالیان اخیر با اقدامات صورت گرفته در راستای لبیک به فرمایش امام خمینی (ره) هم اکنون نرخ باسوادی در کشور به ۹۷.۱ درصد رسیده است.

بروجی با اشاره به بحث‌هایی در خصوص ادغام یا انحلال سازمان نهضت سوادآموزی با تاکید بر اینکه نهضت سوادآموزی یادگار ماندگار حضرت امام خمینی (ره) است، گفت: برخی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی با توجه به داده‌ها، استنباط و شرایط حاکم بر سوادآموزی فکر می‌کردند که مأموریت این سازمان به اتمام رسیده است و اگر با معاونت ابتدایی ادغام شود می‌تواند یک حرکت نوینی را رقم بزند.

وی ادامه داد: بنابراین در این راستا طرحی در کمیسیون تلفیق مجلس گذرانده شد، اما با جهاد تبیین و روشن سازی بسیاری از مسائل حوزه سوادآموزی توسط همکاران این حوزه، نمایندگان محترم متوجه عدم سنخیت این ادغام شدند.

بروجی با بیان اینکه جنس کار در نهضت سوادآموزی متفاوت با آموزش ابتدایی است، خاطرنشان کرد: آموزش در نهضت سوادآموزی یک آموزش غیر رسمی است و رنج سنی که زیر پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار می‌گیرد متفاوت با ابتدایی است، با اینکه شرایط و مشکلات آموزش ابتدایی مختص و متفاوت با آموزش بزرگسالان است.

وی سازمان نهضت سوادآموزی را یک نهاد انقلابی دانست، افزود: امروزه در همه کشورها آموزش بزرگسالان روز به روز در حال تقویت است و در کشور ما که از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی این فرایند شروع شده باید تقویت شود.

بروجی با تاکید بر اینکه نهضت سوادآموزی پیام حضرت امام خمینی (ره) را برای ادامه کارهایش دارد، ادامه داد: با کار فرهنگی، تبیین و روشنگری مأموریت‌ها و اهداف سازمان سوادآموزی طرح ادغام آن از دستور کار مجلس خارج شد و این سازمان همچنان به مأموریت‌های خود ادامه می‌دهد.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه امروزه شرایط سواد در دنیا تغییر کرده است، بیان کرد: در دنیای امروز سواد دیگر فقط به معنی سواد پایه یعنی فقط خواندن، نوشتن و حساب کردن نیست و شرایط اقتضا می‌کند مردم سوادهای جدیدی که نیاز آحاد جامعه است از آن بهره‌مند شوند.

بروجی تصریح کرد: لازمه آموزش سوادهای جدید بازنگری در اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی است تا به سمت یک نظام جامع آموزش بزرگسالان حرکت کنیم که هم به مأموریت‌های قبلی بپردازیم و هم آموزش سوادهای جدید را در دستور کار قرار بدهیم.

وی سوادهای جدید را شامل سوادهای تربیت فرزند، مالی، رسانه، علوم کامپیوتر و… دانست و افزود: امیدواریم بتوانیم با یک تعریف جدید و توسعه مأموریت‌های سازمان نهضت سوادآموزی از ظرفیت عظیمی که حضرت امام خمینی (ره) ایجاد کرد بهره بیشتری برده و به اهداف عالی‌تر و والاتر دست یابیم.

بروجی با تاکید بر اینکه با استفاده از روش‌های نوین درصدد تسهیل امر کلاس گذاری هستیم، خاطرنشان کرد: محتوای کتب درسی در حال به روز رسانی است و همچنین شرایط را به سمت پیش می‌بریم که جذابیت فرایند آموزش برای افراد بی‌سواد و کم سواد بیشتر از گذشته شود.

وی با درخواست از بی‌سوادان و کم سوادان برای حضور و شرکت در فرایند سوادآموزی، ابراز امیدواری کرد: با طرح‌هایی که در حوزه سوادآموزی در حال انجام است سه درصد باقیمانده در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نیز زیر پوشش فعالیت‌های سوادآموزی در سه دوره تحصیلی قرار بگیرند.

کد خبر 5937699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha