۲۶ آبان ۱۴۰۲، ۹:۳۲

منتقد تئاتر:

نقطه شاخص جشنواره تئاتر خراسان رضوی حضور پررنگ شهرستان ها بود

نقطه شاخص جشنواره تئاتر خراسان رضوی حضور پررنگ شهرستان ها بود

مشهد- عضو هیات داوران منتقد سی و سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی گفت: نکته ای که در جشنواره امسال شاخص تر به نظر می رسید، حضور پررنگ تر گروه های شهرستانی در جشنواره بود.

فرشید تمری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از نگاه من به عنوان یک منتقد، نمایش های امسال نسبت به سالهای گذشته چندان نقطه شاخص و برتری نداشت و اتفاق خاص و حرکت رو به جلو و تغییراتی مثبت زیادی در آن دیده نمی شد.

وی افزود: رویه ای بود که معمولاً در همه جشنواره ها دیده می شود اما نکته ای که امسال شاخص تر به نظر می رسید، حضور پررنگ تر گروه های شهرستان ها در جشنواره بود. با وجود آنکه تئاتر از منظر اقتصادی چندان پررنگ نبوده، تئاتر به خصوص در شهرستان ها توانسته مسیر خود را طی کند.

تمری افزود: از سوی دیگر، به نظر می رسد موضوعات تئاترها نسبت به چند سال گذشته، از فضاهای سیاه نمایی صرف فاصله گرفته اند و رنگ و بویی امیدوارانه تر پیدا کرده اند.

نویسنده، کارگردان و منتقد تئاتر اضافه کرد: از سوی دیگر، نویسندگان اکثر تئاترهای امسال، بومی بوده اند و به نظر می رسد که نویسندگان متن های نمایش، بیشتر از گذشته مطالعه می کنند و دست به قلم شدن جوانان مستعد و تحصیل کرده، می تواند رویکرد مثبت و نگاه امیدوارکننده ای برای آینده تئاتر در استان باشد.

وی افزود: در جشنواره امسال، در جریان آزمون و خطای کار دیگری نیز هستیم و آن، دادن ستاره به نمایش ها است. به این معنی که برای هر آیتم از بین متن، کارگردانی، بازیگری مرد، بازیگری زن و کلیت نمایش، یک ستاره در نظر گرفته ایم. این رویکرد، یک بار در مورد سینما تجربه شده است و منتقدان هم بودند که این کار را انجام می دادند. اگر در این کار موفق شویم، این کار را می توانیم در طول سال به اجرا بگذاریم.

تمری بیان کرد: به این صورت که نمایش برابر منتقدان به اجرا در بیاید و بر مبنای ستاره هایی که از منتقدان اخذ می کند هم قیمت بلیط مشخص شود و هم درجه کیفی سالن بر مبنای ستاره های منتقدان مشخص شود و از همه مهمتر اینکه مخاطب بتواند انتخابی آگاهانه داشته باشد. این کار کمک می کند که در نهایت سطح کیفی آثار ارتقا پیدا کند. این کار مورد استقبال جامعه هنری هم قرار خواهد گرفت. البته باید این ایده را اجرا کنیم تا ببینیم تا چه حد قابلیت ادامه داشته باشد.

کد خبر 5941126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha