۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۶:۳۴

یافته جدید تحقیقاتی؛

دیابت نوع۲ با ریسک بالاتر سرطان روده بزرگ مرتبط است

دیابت نوع۲ با ریسک بالاتر سرطان روده بزرگ مرتبط است

محققان می گویند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، محققان گزارش می‌دهند که دیابت نوع ۲ با افزایش خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال (روده بزرگ) مرتبط است.

یک مطالعه جدید بر روی افراد عمدتاً کم درآمد و آفریقایی-آمریکایی گزارش می‌دهد افرادی که دیابت نوع ۲ دارند با ۴۷ درصد افزایش خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ روبرو هستند.

محققان می‌گویند ارتباط بین دیابت و سرطان روده بزرگ در میان افرادی که غربالگری کولونوسکوپی اخیر را انجام نداده اند و افرادی که اخیراً مبتلا به دیابت تشخیص داده شده اند، آشکارتر است.

محققان دانشگاه ویسکانسین می‌گویند: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که با توجه به ارتباط در حال ظهور بین دیابت و افزایش خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال، غربالگری از طریق کولونوسکوپی برای افراد مبتلا به دیابت ممکن است به کاهش خطر کمک کند.»

به گفته محققان، دیابت نوع ۲ شایع‌ترین شکل دیابت است و افرادی که به این نوع مبتلا هستند در معرض خطر بیشتر ابتلاء به انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، مثانه، سینه، کبد و سرطان پانکراس هستند.

این مطالعه شامل گروهی متشکل از بیش از ۵۴۰۰۰ بزرگسال بود که ۶۶ درصد آنها آفریقایی آمریکایی و ۵۳ درصد از آنها کمتر از ۱۵۰۰۰ دلار در سال درآمد داشتند.

«توماس لاولر»، نویسنده اصلی مطالعه، خاطرنشان کرد: «چاقی یکی از عوامل خطر اصلی برای دیابت و سرطان است. مطالعات گذشته نشان داده است که بزرگسالان جوانی که چاقی یا اضافه وزن دارند در معرض خطر بیشتر ابتلاء به سرطان کولورکتال هستند.»

او گفت: «چربی اضافی و التهاب محرک هر دو بیماری هستند و رسوبات چربی می‌تواند منجر به شروع رشد تومور شود و در عین حال مقاومت به انسولین ایجاد کند و منجر به سرطان و دیابت نوع ۲ شود.»

کد خبر 5945505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha