۵ آذر ۱۴۰۲، ۷:۲۹

کارآفرین ایلامی در گفت و گو با مهر تشریح کرد؛

نقش تسهیلات بسیج سازندگی در رونق کسب و کارهای بانوان ایلامی

نقش تسهیلات بسیج سازندگی در رونق کسب و کارهای بانوان ایلامی

ایلام-یکی از بانوان کارآفرین ایلامی با اشاره به نقش تسهیلات بسیج سازندگی در رونق کسب و کارهای بانوان ایلامی،گفت:حمایت‌های بسیج سازندگی باعث شد به عنوان اولین بانوی کارآفرین استان معرفی شوم.

زینب احمدی کارآفرین شهرستان مهران در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از سال ۸۱ به صورت خانگی به انجام فعالیت‌هایی از قبیل بافندگی، تهیه ترشیجات، ترخینه، خورد کردن گیاهان دارویی و سبزیجات پرداختم و در سال ۱۳۹۳ در نمایشگاه فروش محصولات خوراکی با پیشنهاد مسئول بسیج سازندگی وقت استان در مکان تدارک دیده توسط سپاه به آموزش سایر بانوان و علاقه مندان پرداختم.

وی افزود: در این راستا برای شروع به فعالیتم بسیج سازندگی علاوه بر تهیه تدارکات و اقلام مورد نیاز، پنج میلیون تومان وام نیز به من اعطا کردند که توانستم فعالیت خودم را به صورت گسترده‌تر ادامه دهم، در ابتدا تعداد کارآموزها پایین بود اما رفته رفته استقبال از آموزش‌های ما بیشتر شد به نحوی که توانستیم از طریق میراث فرهنگی مجوز چرم دوزی بگیریم، لازم به ذکر است میراث فرهنگی با اعطای وام از فعالیت من حمایت کرد.

احمدی ادامه داد: در ابتدا برای فروش محصولات در نمایشگاه‌های استانی در اقصی نقاط کشور شرکت می‌کردم و شهر به شهر می‌گشتیم، هم اکنون پنج نفر به طور ثابت بیمه می شوندو پنج نفر نیز در منزل مشغول فعالیت برای ما هستند و در سال ۱۴۰۰ هم به عنوان اولین بانوی کارآفرین استان معرفی شدم.

حمایت‌های بسیج سازندگی از فعالیت‌های صنایع دستی

این بانوی کارآفرین ایلامی تصریح کرد: در سال ۹۳ مبغ پنج میلیون تومان و در سال ۱۴۰۰ هم ۳۵ میلیون تومان از بسیج سازندگی استان وام گرفتم که تاثیر بسزایی در توسعه کار من داشت، همچنین بسیج سازندگی در زمینه‌های دیگری نیز قبیل تامین وسایل مورد نیاز، تامین اعتبار و حتی اجاره کارگاه از من حمایت کردند.

زینب احمدی با بیان اینکه هم اکنون مشغول آموزش قالی بافی، گلیم بافی، چرم دوزی و صنایع تبدیلی به کارآموزان هستم، بیان کرد: دو سال پیش به من طرحی با عنوان فدک اهدا شد که به واسطه این طرح آموزش قالی بافی در محله‌ها و روستاهای استان به بانوان استان داده می‌شود.

نقش تسهیلات بسیج سازندگی در رونق کسب و کارهای بانوان ایلامی

وی تصریح کرد: تفاهم نامه نیز بین فنی حرفه‌ای و بسیج سازندگی بسته شده که پس از آموزش‌های به کارآموزان بعد از اخذ امتحان مدرک داده می‌شود، از طرفی دیگر نیز خود من محصولاتی که از کیفیت خوبی برخوردار باشند را بدون احتساب سود و هزینه‌ای برای بانوان در بازارچه‌هایی که شرکت می‌کنم به فروش می‌رسانم و سودش تماماً برای خود تولید کننده ارسال می‌کنم.

نبود بازارچه فروش صنایع دستی

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات فعالان در این حوزه نبود بازارچه برای فروش محصولات است، اضافه کرد: بازارچه صنایع دستی در مرکز استان وجود دارد که متاسفانه بانوانی که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند به دلیل مشکلات رفت و آمد از شرکت در این بازارچه محروم هستند، از ا ین رو بهتر است برای رفع این مشکل در مرز مهران یک بازارچه احداث شود و چند غرفه به همه بدهند تا بانوان بتوانند محصولات و صنایع دستی خود را عرضه کنند، البته در این مورد درخواست‌های متعددی ارسال کردیم که فعلاً نتیجه بخش نبوده است.

احمدی گفت: یکی دیگر از مشکلات این حوزه عدم آشنایی صنعتگران و کارآفرینان با فضای مجازی است چرا که امروزه بیشترین فروش توسط فضای مجازی صورت می‌گیرد اما با این حال اکثر بانوان فعال ما به علت عدم آگاهی و برخورداری از آموزش مناسب از این فرصت غنی بهرمند نیستند.

وی اضافه کرد: همچنین در زمینه برند سازی نیز مشکلات بالایی وجود دارد زیرا عموماً صنایع دستی بانوان ایلام با قیمت پایین خریداری می‌شود و با برندهایی دیگر به فروش می رسند، اگر موانع موجود برداشته شوند دسترنج بانوان ایلامی در اقصی نقاط کشور به نام خود و استان ایلام به فروش می‌رسد که این موضوع یقیناً خالی از لطف نیست.

این بانوی کارآفرین در پایان گفت: وام‌هایی در که بانک‌ها که اعطا می‌شوند اکثراً اقساط سنگینی دارند که پرداخت این اقساط در کنار مخارج بالای کار برای یک بانوی فعال در این حوزه دشوار است، به همین دلیل اگر در کنار تسهیلاتی که پرداخت شود تنفس آنها بیشتر باشد بهتر است، چون ما پس از گرفتن وام فوراً باید قسط پرداخت کنیم که این موضوع نیز مشکل است.

کد خبر 5949913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha