۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۰۴

مسئول کانون امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر لاهرود:

ترویج آموزه‌های ناب فرهنگی بسترساز کاهش خشونت اجتماعی است

ترویج آموزه‌های ناب فرهنگی بسترساز کاهش خشونت اجتماعی است

لاهرود - مسئول کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر لاهرود گفت: ترویج و بسط آموزه‌های ناب فرهنگی در بین آحاد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان زمینه‌ساز کاهش خشونت اجتماعی است.

اسماعیل دستگزار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بحث خشونت و عصبانیت در اخلاق اسلامی و منابع دینی تحت عنوان «غضب» و «غیظ» مطرح بوده و از شاخه‌های مبحث رذائل و «نبایدهای اخلاقی» است.

وی با بیان اینکه عصبانیت بخشی از رفتار انسان است که مانند محرک برای دفاع از حق می‌توان از آن استفاده کرد اما باید تحت کنترل باشد تا موجب آشفتگی نشود، گفت: در زندگی برخی از مسائل کوچک نیز می‌تواند عصبانیت را تحریک کند، اما عصبانیت نابجا قوی‌ترین روش شیطان برای کشاندن انسان به سوی گمراهی و تاریکی است.

مسئول کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر لاهرود بر استفاده از توصیه‌های قرآنی برای جلوگیری از خشونت و رفع عصبانیت تاکید کرد و افزود: در قرآن کریم و روایات اسلامی راه‌های متعددی برای کنترل خشونت و رفع عصبانیت از جمله تقوا و پرهیزگاری، نادیده گرفتن اشتباهات دیگران، صبر و بردباری، ذکر و یاد خداوند متعال، وضو گرفتن، سجده کردن و صلوات بر پیامبر (ص) و خاندان پاک و مطهرش بیان شده است که با پشتوانه باورهای دینی و رعایت دستورهای اخلاقی در زندگی می‌توان خشونت و عصبانیت را کنترل کرد

دستگزار تقویت بسترهای فرهنگی را زمینه ساز کاهش خشونت اجتماعی بیان کرد و گفت: یکی از رسالت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، ترویج و بسط و تبیین آموزه‌های ناب فرهنگی و دینی در بین آحاد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان است که موجبات کاهش خشونت اجتماعی را فراهم می‌سازد.

ضرورت بهره‌گیری حداکثری و مضاعف از پایگاه‌ها، مراکز و تشکل‌های فعال دینی

وی بر بهره‌گیری حداکثری و مضاعف از پایگاه‌ها، مراکز و تشکل‌های فعال دینی تاکید کرد و گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، حسینیه‌ها، هیأت مذهبی، انجمن‌های اسلامی که دارای مخاطبان زیادی بوده و از جایگاه ویژه‌ای در سطح جامعه برخوردار هستند و می‌توانند نقش مهمی در تقویت فرهنگی افراد را در جامعه به عهده گیرند که این امر نیاز به برنامه‌ریزی مضاعف و جدی در این خصوص دارد.

مسئول کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر لاهرود، با بیان اینکه گسترش و شیوع خشونت، آسیب‌های جدی بر بنیان جامعه وارد می‌کند، افزود: با تدوین برنامه‌های جامع و آموزش مهارت‌های دینی و اجتماعی در مراکز فرهنگی می‌توان در راستای تقویت هویت فرهنگی افراد گام برداشت و موجب کاهش انواع خشونت در جامعه شد.

دستگزار با بیان اینکه افزایش خشونت، جامعه را با چالش‌های اساسی همراه می‌سازد، گفت: رسانه‌های اجتماعی نقش اساسی در آموزش، آگاهی بخشی از آثار خشونت و ارائه راهکارهای عملیاتی در راستای کنترل خشونت اجتماعی به افراد جامعه دارند و بهره‌گیری از آموزش‌های عمومی از طریق رسانه‌ها تا میزان زیادی خشونت را کاهش می‌دهد.

وی در پایان سخنان خود با ذکر حدیثی از امام موسی کاظم (ع) کنترل عصبانیت، فرو بردن خشم و پرهیز از خشونت را راهکاری برای ایمنی از عذاب قیامت دانست و گفت: هر کس خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند عذاب خود را در روز قیامت از او باز می‌دارد.

کد خبر 5952973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha