۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۹:۳۳

جلوگیری از وقفه در تولید صنایع با ذخیره سازی گاز

جلوگیری از وقفه در تولید صنایع با ذخیره سازی گاز

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تأثیرات ذخیره سازی گاز توسط صنایع برای جلوگیری از ناترازی انرژی در زمستان‌ها پرداخت.

‌علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره‌ی تأثیرات ذخیره سازی گاز توسط صنایع بر جلوگیری از ناترازی انرژی گفت: با توجه به ناترازی موجود در گاز که در زمستان‌ها رخ می‌دهد، یکی از راهکارهای رفع این ناترازی بحث افزایش ظرفیت‌های ذخیره‌سازی گاز است.

وی در ادامه گفت: این امر می‌تواند در رفع ناترازی گاز مؤثر باشد، زیرا حجم مصرف فوق‌العاده زیادی را ما در صنایع شاهد هستیم زیرا بزرگترین مصرف کنندگان گاز ما در کنار نیروگاه‌ها صنایع هستند.

این نماینده‌ی مجلس یازدهم در ادامه با بیان این که قاعدتاً صنایعی که این امکان را داشته باشند که اقدام به ذخیره‌سازی گاز کنند افزود: ایجاد مخازن ذخیره سازی گاز می‌تواند به رفع ناترازی گاز در کل کشور کمک کند و به دولت برای مدیریت مصرف گاز به ویژه در فصول سرد سال نیز کمک کند.

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر ایجاد مخازن ذخیره سازی گاز در صنایع به منزله‌ی تداوم تولید آن‌ها در فصول سرد سال است و وقفه در تولید آن‌ها ایجاد نخواهد شد و این امر می‌تواند به افزایش سود آن‌ها منجر شود.

کریمی گفت: قطعاً اگر دولت در این خصوص تدبیر و تشویق‌هایی را برای صنایع در نظر بگیرد می‌تواند برای تشویق صنایع برای قرار گرفتن در این مسیر کمک کند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه افزود: در واقع ذخیره‌سازی گاز یک اقدام دو سر سود برای صنایع است، زیرا آنها با قطع گاز در زمستان‌ها و توقف تولید و در نتیجه کاهش سود مواجه نخواهند شد. البته این اقدام برای صنایع هزینه بردار نیز هست اما هزینه‌ی آن در همان سال اول به جیب آنها از محل قطع نشدن گاز باز خواهد گشت.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: ذخیره سازی گاز فقط در سال اول برای صنایع هزینه در بر دارد اما در سال‌های بعد از ایجاد وقفه در تولید آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. این روش در کشورهای پیشرفته هم انجام شده و امتحان خود را پس داده است.

کریمی افزود: دولت در آئین نامه خود به صنایع اعلام کرده که اگر اقدام به ذخیره سازی گاز کنند گاز را با قیمت تمام شده و ارزان تابستان‌ها و در هر نوعی که بخواهند به آنها تخصیص خواهد داد که در این زمینه نیز برای صنایع سود آور خواهد بود.

کد خبر 5964372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha