۲۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۴

نگاهداری در صحن مجلس:

رویکرد مرکز پژوهش‌های مجلس به «کارفرمای پیشرو» تغییر کرده است

رویکرد مرکز پژوهش‌های مجلس به «کارفرمای پیشرو» تغییر کرده است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده این مرکز در مجلس یازدهم، گفت: تا پایان دوره مجلس یازدهم، کل پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، «بابک نگاهداری» در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۸ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح عملکرد مرکز پژوهش‌ها در مجلس یازدهم، اظهار کرد: در این دوره، گزارش‌های تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته و رویکرد مرکز از کارگزار پیرو به کارفرمای پیشرو تغییر کرده است.

وی ادامه داد: ما پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه را یک سال قبل از ارائه برنامه، آماده کرده بودیم. تهیه منشور هم‌آفرینی ایران آینده، منشور حکمرانی مردمی و تشکیل دبیرخانه دایمی مبارزه با فقر و فساد از جمله اقدامات مرکز پژوهش‌ها در این دوره بوده است.

نگاهداری با بیان اینکه مردمی‌سازی رویکرد تحولی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس است گفت: در این راستا، مرکز نوآوری و خانه خلاق راه‌اندازی و بیش از ۵۰ رویداد در آن اجرایی شد. راه‌اندازی شبکه اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری استانی، مرکز افکارسنجی، ایجاد سامانه جمع سپاری مردمی و گروه ارزیابی مردمی قوانین و سیاست‌ها از دیگر اقدامات مرکز پژوهش‌های مجلس در دوره یازدهم، بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز پژوهش‌ها، رویکرد کمیسیون‌محوری و نماینده محوری را پیش گرفته است؛ با رویکرد هوشمندسازی و سامانه‌سپاری، پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفت و تلاش ما این است که تا پایان دوره مجلس یازدهم، کل پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی به اتمام برسد.

وی گفت: در کنار گزارش‌های تفصیلی، پژوهش‌نامه سیاستی مشتمل بر چکیده مدیریتی گزارش‌ها به طور ماهانه در اختیار نمایندگان گذاشته می‌شود؛ راه‌اندازی مدرسه حکمرانی و قانون‌گذاری شهید مدرس از دیگر رویکردهای تحولی مرکز پژوهش‌های مجلس در این دوره بوده است.

نگاهداری اظهار کرد: برای اولین بار، کنسرسیوم مراکز پژوهشی استراتژیک حاکمیتی راه‌اندازی شد؛ همچنین ۲۳ تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی منعقد شد و میزبانی ۱۲ هیأت از کشورهای مختلف، صورت گرفت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در این دوره، شاهد رشد پاسخ‌دهی مرکز به درخواست‌های نمایندگان از ۲۹ درصد به ۷۵ درصد بودیم. عدالت‌محوری و برقراری فرصت‌های برابر برای جذب نخبگان به عنوان پژوهشگر و هیأت علمی هم از طریق فراخوان عمومی برای اولین‌بار، در این مرکز صورت گرفت.

کد خبر 5970742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha