۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۳۱

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر:

ستاد امر به معروف درپی مچ گیری نیست/ تدوین طرح جامع و مردمی

ستاد امر به معروف درپی مچ گیری نیست/ تدوین طرح جامع و مردمی

ساری- دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه ستاد در پی مچ گیری نیست، گفت: هدف ستاد شناسایی و رفع مشکلات است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری آکردی عصر دوشنبه در حاشیه نشست با مسؤولان استان مازندران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد ستاد، به آسیب شناسی این نهاد پرداخت و گفت: نخستین آسیب به هویت و جایگاه سازمانی ستاد امر به معروف باز می‌گردد. ستاد نتوانسته جایگاه واقعی خود که امام راحل برای آن ترسیم کرده‌اند را در نظام تثبیت کند.

وی عدم حضور در ساختارهای تصمیم‌گیر و تصمیم ساز را از دیگر آسیب‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و یادآور شد: ما در دستگاه‌ها و ادارات شورای امر به معروف داریم ولی ستاد در ساختارهای تصمیم‌گیر به آنچه که باید نرسیده است.

دبیر ستاد امر به معروف با بیان این‌که برای اصلاح ساختارهای ستاد سند جامع اجرایی در حال تدوین است، بیان کرد: افزون بر سند جامع، اسناد اجرایی نیز برای موضوعات مختلف همانند امر به معروف در ورزش، محیط زیست، بانکداری و… تهیه شده است. در حال حاضر بسیاری از افراد مشکلات را فریاد می‌زنند ولی برای آن راهکار ارائه نمی‌دهند. ما معتقدیم مطالبه‌گری باید همراه با ارائه راهکار باشد.

تدوین طرح ستاد امر به معروف

وی افزود: افزون‌بر تدوین اسناد جامع و اجرایی و پیگیری آن از دستگاه‌های بالادستی، هویت سازمانی نیز برای ستاد امر به معروف با عنوان یک نهاد فراقوه‌ای (همان گونه که حضرت امام راحل فرمودند) تعریف شده است. اگر این هویت سازمانی تثبیت شود، گام بزرگی به شمار می‌آید.

این مقام مسؤول با اشاره به این‌که در بحث قانون عفاف و حجاب، آموزش افراد و ساماندهی تشکل‌ها برای ستاد امر به معروف تکلیف شده است، بیان کرد: در بحث آموزش از ظرفیت حوزه‌های علمیه و تشکل‌های انقلابی بهره خواهیم برد.

حجت‌الاسلام طاهری حمایت از ستادهای امر به معروف استان‌ها و شهرستان‌ها را از دیگر برنامه‌های ستاد بیان و خاطرنشان کرد: متأسفانه تاکنون حمایت‌های لازم صورت نگرفته و ما در تلاشیم تا بتوانیم آن‌ها را زیر چتر حمایتی ستاد قرار دهیم.

برپایی ۶۰ نشست علمی و کرسی آزاداندیشی

دبیر ستاد امر به معروف در ادامه سخنان خود نظارت و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را از مهم‌ترین برنامه‌های پیش بینی شده برای ستاد دانست و تصریح کرد: در بحث ترویج فریضتین برگزاری دوره‌های آموزشی، کرسی‌های آزاداندیشی و نشست‌های علمی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را در دستور کار داریم که تا پایان سال بیش از ۶۰ نشست علمی و کرسی آزاد اندیشی در سطح کشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: تلاش ما این است که فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را وارد فضای دانشگاه کنیم و دانشجویان در قالب کرسی‌های آزاداندیشی بحث مطالبه گری را مطرح کنند.

این مقام مسؤول با تأکید بر این‌که ستاد امر به معروف در بحث آموزش نیز ۱۲ مدل آموزشی تعریف کرده است، گفت: تاکنون ۱۹ هزار نفر برای این دوره‌های آموزشی ثبت نام کرده‌اند که همچنان نیز این آمار در حال افزایش است.

طاهری آکردی، احیای پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر برنامه‌های ستاد بیان کرد و یادآور شد: در بحث ترویج امر به معروف و نهی از منکر به سمت تولیدات رسانه‌ای فاخر رفته‌ایم.

برگزاری جشنواره معروف

وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره معروف در ۹ حوزه از دیگر مباحثی است که در حال پیگیری آن هستیم و بهمن ماه مراسم اختتامیه آن برگزار می‌شود. همچنین در جشنواره فجر نیز حضور داشته و میز امر به معروف و نهی از منکر خواهیم داشت.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر از ساماندهی تشکل‌های مردمی خبر داد و اظهار کرد: تشکل‌ها باید در سامانه‌ای که ستاد امر به معروف تعریف کرده ثبت نام کرده و مدارک خود را بارگذاری کنند. سپس اساسنامه و برنامه خود را اعلام و آموزش‌های لازم را ببیند تا برای آن‌ها مجوز صادر شود.

وی همچنین هدف از راه اندازی سامانه «سو» را نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و نهادها عنوان کرد و یادآور شد: ما در این سامانه به دنبال مچ گیری نیستیم، بلکه می‌خواهیم مشکلات را توسط مردم شناسایی و به مسئولان جهت رفع منتقل کنیم.

این مقام مسؤول، تخصصی کردن دستگاه‌ها و نهادها برای احصای معروفات و منکرات را از دیگر مسائلی دانست که ستاد امر به معروف آن در پی آن است.

کد خبر 5989108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha