معاون علمی رییس جمهور خبر داد؛

جذب ٢۵٠٠میلیارد اعتبار مالیاتی توسط شرکتهای دانش بنیان

جذب ٢۵٠٠میلیارد اعتبار مالیاتی توسط شرکتهای دانش بنیان

معاون علمی رییس جمهور از جذب ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی توسط شرکتهای دانش بنیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله دهقانی فیروزآبادی در دومین روز از گردهمایی شتابدهنده های برتر کشور که در معاونت علمی برگزار شد، به روند توسعه اکوسیستم نوآوری اشاره کرد و گفت: در سال ٩٢ و ٩٣ به واسطه ورود موج اقتصاد دیجیتال که موج جهانی بود ادبیات جدید در معاونت تحت عنوان شتابدهنده هاشکل گرفت. ادبیات شرکت‌های دانش بنیان اما از ٢٠ سال قبل و از دهه٨٠ در جامعه ترویج پیدا کرد و با تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، این شرکت‌ها توسعه یافتند و درسال های ٩٢ تا ٩۴ جریان دیگری به نام استارتاپ ها که برگرفته از اقتصاد دیجیتال بود شکل گرفت.

وی افزود: این ادبیات آنچنان در کشور توسعه یافته که درحال حاضر عموم مردم استارتاپ ها را هم معنی شرکت‌ها تلقی می‌کنند که این نشان می‌دهد که این دو ادبیات در همه عجین شده و این نزدیکی موجب شد تا المان‌های دیگری مثل وی سی، کارخانه‌های نوآوری و منتورینگ متولد شوند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان این مطلب که براساس این جریان‌های ایجاد شده در دوره‌ای با حمایت‌های معاونت علمی ۴٠٠ شتابدهنده ایجاد شده که در حال حاضر ٧٠ شتابدهنده فعال و خوب داریم.

وی تاکید کرد: اگر استارت اپی در کشور آمریکا شکست بخورد از آنجایی که در سایر مراحل توانسته سرمایه جذب کند اتفاقی رخ نمی‌دهد اما اگر استارت اپی در ایران شکست بخورد هویت و بخش خوبی از دارایی‌های خود را ازدست خواهد داد هرچند که استارت اپی در کشور جریانی ایجاد کرد و یک فرصت ویژه برای کشور بود اما نیاز به حمایت‌های مالی دارد.

دهقانی با بیان اینکه از زمان شروع جریان استارت اپی در کشور ١٠ سال می‌گذرد و خیلی از موارد واقعی‌تر شده است، گفت: اگر قرار باشد آن جریان را دوباره زنده کنیم جامعه کشش آن را ندارد چرا که کلی امیدافرینی بدون سرمایه و منابع مواجه ایم.

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به رویکردهای جدید معاونت در اعتبارسنجی شتابدهنده ها گفت: در دور جدید حمایت‌ها بر حمایت‌های هدفمند متمرکز می‌شویم و شتابدهنده هایی که موفقیت بیشتری دارند طبق سازو کاری مورد حمایت قرار می‌گیرند.

دهقانی با بیان اینکه ما دو دسته شتابدهنده داریم، گفت: یک دسته شتابدهنده‌های تخصصی فناوری هستند که تعدادی دانشمند در کنارهم قرار می‌گیرند و با اختصاص دادن فضا و منابع فناوری‌هایی را توسعه می‌دهند در این نوع شتابدهنده ها منتورینگ های فنی و دسترسی به پتنت مورد نیاز است.

وی دسته دوم شتابدهنده ها را شتابدهنده های کارآفرینی و اقتصاد عنوان کرد و گفت: این شتابدهنده ها به دنبال توسعه فناوری نیستند بلکه در تلاش هستند با فناوری‌های موجود در کشور کسب و کارهایی را در کشور ایجاد کنند.

دهقانی ادامه داد: در رویکرد جدید معاونت بر حمایت‌های هدفمند معنادار برای شتابدهنده ها تعریف شده که متناسب با نوع و فعالیت‌های شتابدهنده ها از آنها حمایت می‌شود.

وی اعطای وام‌های بلاعوض را از جمله حمایت‌های معاونت از شتابدهنده ها دانست و گفت: در ١٠ ماه سال جاری تقریباً دو برابر بودجه تخصیص یافته معاونت علمی اعتبار مالیاتی هزینه کردیم به طوری که در بخش‌های سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه شرکت‌ها ٢۵٠٠ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی جذب کرده ایم.

وی بر ایجاد یک انجمن برای شتابدهنده ها تاکید کرد و گفت: ایجاد این انجمن موجب هویت بخشی به این مراکز می‌شود. همه شتابدهنده هایی که از معاونت علمی گواهی صلاحیت دریافت کرده، دانش بنیان هستند.

کد خبر 5990056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha