۳۰ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۳۱

چهارشنبه این هفته؛

جایگاه جامی در سپهر ادبیات ایران و جهان بررسی می‌شود

جایگاه جامی در سپهر ادبیات ایران و جهان بررسی می‌شود

نوزدهمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره جامی با عنوان«جایگاه جامی در سپهر ادبی ایران و جهان» چهارشنبه ۴ بهمن در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نوزدهمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره جامی با عنوان«جایگاه جامی در سپهر ادبی ایران و جهان» چهارشنبه ۴ بهمن در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

جامی از تأثیر گذارترین شعرا و عرفایی است که نفوذ وی افزون بر ادب فارسی مرزهای فرهنگ و ادب بسیاری از سرزمین‌های منطقه را درنوردیده است. از تأثیر شعر و اندیشه او در سین کیانگ چین گرفته تا سپهر اندیشه‌ای که از وی در شبه قاره هند و زبان اردو گسترده است. جلوه‌گری شعر و سخن عارفانه او در زبان کردی، سرزمین‌های قفقاز و آذربایجان ترکیه و مصر و شام و حجاز از زمان حیات وی تاکنون از او شاعری کم‌نظیر پدید آورده است.

محبوبیت و شهرت ویژه جامی در کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و تدریس آثار وی در مکتبخانه‌ها و مراکز آموزشی گواهی‌ست گویا در نقش‌آفرینی شایان وی در عرصه فرهنگی کشورهای منطقه. از این منظر اندیشه بلند وی نه تنها فصل مشترک همه فارسی زبانان و باشندگان حوزه تمدنی ایران بزرگ که نقطه پیوند کشورهای منطقه به شمار می‌آید.جامی از نخستین شاعران فارسی زبانی است که دنیای غرب با شعر و اندیشه‌ی او آشنا شد ترجمه فیتز جرالد از سلامان و ابسال و ترجمه‌ی آلمانی یوسف و زلیخا از مهم‌ترین نمادهای بروز آثار اوست.

نوزدهمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره جامی چهارشنبه با حضور علیرضا قیامتی همراه است.

این‌برنامه روز چهارشنبه ۴ بهمن در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار و به‌صورت زنده از درگاه‌های این‌مرکز در فضای مجازی پخش می‌شود.

کد خبر 5999263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha