۳ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۴۹

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه:

اجرای طرح پویش سلامت در ساوه/نمک های موجود در بازار سرطان زا است

اجرای طرح پویش سلامت در ساوه/نمک های موجود در بازار سرطان زا است

ساوه- سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه از اجرای طرح پویش ملی سلامت تحت پوشش این دانشکده خبر داد.

کبری ناصح در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت و اطلاع رسانی تغذیه سالم گفت: این پویش با هدف آگاهی‌بخشی در خصوص مصرف نمک تصفیه شده یددار و ارتقای دانش آحاد جامعه در خصوص شیر و لبنیات در راستای افزایش مصرف لبنیات با شعار «انتخاب همه، نمک کم اما تصفیه شده یددار» برای هفته اول و «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» برای هفته دوم از یکم تا ۱۵ بهمن با محوریت واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه و همکاری سایر ارگان‌ها انجام می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه افزود: یکی از عوامل خطر عمده فشارخون، مصرف نمک زیاد است که طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف نمک در کشور ما ۲ برابر حد استاندارد است.

ناصح بیان کرد: خاک کشور ایران ید کمی دارد و در ۴۰ سال گذشته یکی از برنامه‌های موفق وزارت بهداشت ریشه کنی کمبود ید در کشور به دنبال اجرای برنامه غنی کردن نمک با ید بوده است.

نمک‌های بازار فاقد مجوز و سرطان زار هستند

وی افزود: نمک‌های بازار تحت عنوان نمک دریا، سنگ نمک، نمک صورتی مجوز سازمان غذا و دارو را ندارد و این نمک‌ها حاوی مقدار زیادی فلزات سنگین هستند که سرطان‌زا هستند و سنگ کلیه ایجاد می‌کنند.

ناصح افزود: چنانچه افراد از این نمک‌ها استفاده کنند دچار کمبود ید شده و در نتیجه عوارضی مثل سقط جنین، عقب ماندگی و اختلالات ذهنی رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: تبلیغاتی که به طور گسترده در زمینه نمک دریا در فضای مجازی یا توسط برخی از افراد به نام طب سنتی می‌شود، برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم کشور است، بوده و افرادی سودجویی که سعی در ترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته بلکه موجب بازگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری از پیامدهای زیانبار بهداشتی خواهند بود.

ناصح با اشاره به شعار دیگر این پویش با عنوان «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» افزود: در کشور ما سرانه مصرف شیر طی سال‌های گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است.

ناصح گفت: طی دهه اخیر مصرف لبنیات در خانوارهای ایرانی روند کاهشی داشته است و به حدود ۱۶۴ گرم در روز رسیده است که با پیشنهادهای «سبدغذایی مطلوب برای جامعه ایرانی» مبنی بر مصرف روزانه ۲۵۰ گرم لبنیات فاصله بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: طبق جدیدترین آمار مرکز آمار ایران سال ۱۳۹۶ مصرف شیر در افراد ۱۵ سال و بیشتر در هفته به‌طور متوسط ۳.۶۶ لیوان و در سال ۱۳۹۹، ۲.۸ لیوان گزارش شده است.

مصرف کافی لبنیات خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد

ناصح گفت: در این راستا مصرف لبنیات باید به اندازه کافی باشد تا خطر سرطان روده بزرگ کاهش یابد و در جلوگیری از پوکی استخوان مؤثر باشد.

سرپرست معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: تشویق به مصرف روزانه حداقل ۲و احد لبنیات از نوع کم چرب مهم قلمداد می‌شود زیرا یا مصرف ۲ واحد محصولات لبنی به عنوان منبع اصلی کلسیم علاوه بر تأمین کلسیم مورد نیاز روزانه، منبع خوبی هم از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف هستند.

کد خبر 6002113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha