۵ بهمن ۱۴۰۲، ۲۳:۳۶

مفسر قرآن و نهج البلاغه پژوه یزدی:

لازمه شناخت ظرافت و بلاغت نهج البلاغه آمیختگی با این کتاب است

لازمه شناخت ظرافت و بلاغت نهج البلاغه آمیختگی با این کتاب است

یزد- مفسر قرآن و نهج البلاغه پژوه یزدی با اشاره به اهمیت نهج البلاغه گفت: لازمه شناخت ظرافت و بلاغت نهج البلاغه، آمیختگی با این کتاب است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا شایق در اولین کنفرانس ملی علمی تخصصی نهج البلاغه با اشاره به اینکه امیرالمومنین استادی جز رسول خدا نداشت و علم رسول نیز لدّنی بود، اظهار کرد: عالمان غیر مسلمان نیز به حضرت امیرالمومنین امیرالفصحا به معنای امیر فصیح گویان می‌گویند.

وی ادامه داد: برای شناخت ظرافت ها و بلاغت های نهج البلاغه باید در فرهنگ آن آمیخت و این کتاب ارزشمند را با دل و جان مطالعه کرد و در زندگی به کار گرفت.

شایق با اشاره به ترجمه نهج البلاغه عنوان کرد: ترجمه تنها بخشی از معنا را منتقل می‌کند نه تمامی آن را و ما بیشتر سرگرم الفاظ و زیبایی کلام امیر شده ایم و به عمق معانی کمتر راه یافته ایم.

نهج البلاغه پژوه یزدی با بیان اینکه این کتاب که کلام امیرالمومنین(ع) است، دارای دو خصوصیت ویژه دارد؛ نخست آنکه زیبایی و فصاحت و انسجام بی‌نظیری دارد که این کتاب را «فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق» قرار داده است.

وی افزود: ویژگی دوم، تأثیر و نفوذ شگفت‌انگیز آن است به طوری که نه تنها در آن زمان، که پس از ۱۴ قرن هنوز هم هر شنونده ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شایق تاکید کرد: نهج البلاغه کتابی است که بزرگ‌ترین فصحا و بلیغ‌ترین گویندگان در طول تاریخ افتخار خویش را در محضر نهج البلاغه بودن دانسته‌اند.

وی ادامه داد: نهج البلاغه کتابی نیست که تنها از لحاظ لفظ، اوج قله‌های فصاحت را فتح کرده باشد؛ بلکه محتوا و مضمون این کتاب شریف نیز دنباله رو قرآن است.

۸۰ مقاله در کنفرانس ملی علمی تخصصی نهج البلاغه ارائه شد

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد نیز در این مراسم اظهار کرد: ۲۳۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ملی علمی تخصصی نهج البلاغه رسید که از میان آنها، ۱۷۰ مقاله در مرحله داوری پذیرفته شد.

احمد محتشمی با اشاره به اینکه مقالات از سراسر کشور و تقریباً از تمامی استانها به استان یزد رسیده است، عنوان کرد: در این کنفرانس، ۸۰ مقاله به صورت شفاهی و بقیه به صورت پوستر طی دو روز برگزاری مراسم، ارائه می شود.

محتشمی بیان کرد: کمیته علمی و داوری این کنفرانس ملی متشکل از بهترین صاحبنظران در حوزه نهج البلاغه است و می توان گفت درجه علمی این کنفرانس بالاست.

کد خبر 6004734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha