۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۱۶

مهر گزارش می‌دهد؛

تحقق مصوبه دولت در دلفان/ بختِ سد ۱۲ ساله باز شد

تحقق مصوبه دولت در دلفان/ بختِ سد ۱۲ ساله باز شد

خرم‌آباد - سد «تاج امیر» در شهرستان دلفان که در آستانه ۱۲ سالگی خود قرار گرفته حالا در مرحله آبگیری است تا یکی از وعده‌های دولت سیزدهم به مردم لرستان تحقق پیدا کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: لرستان را به‌عنوان استانی با اقلیم چهارفصل و آب فراوان می‌شناسند؛ استانی که رودخانه‌های جاری و چشمه‌های فراوان آن همواره زبانزد بوده است؛ اما این استان هیچ‌گاه از مواهب و برکات این پرآبی بهره‌مند نشده است.

«تاج امیر» ۱۲ ساله در مرحله آبگیری

پروژه‌های نیمه‌کاره، بلاتکلیف و کوچک مهار آب در استان و سهم پایین در تخصیص آب موجب شده تا لرستان از مزایای آب بی‌بهره باقی بماند؛ این در حالی است که بزرگ‌ترین پروژه انتقال آب کشور با عنوان «انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود» را میزبانی می‌کند.

شهرستان دلفان در حوزه سدسازی وضعیت مناسبی ندارد؛ سال ۹۰ که با حضور جمعی از مسؤولان استان و شهرستان کلنگ ساخت سد «تاج امیر» به زمین زده شد می‌توانست تاریخی به‌یادماندنی برای کشاورزان منطقه تحت پوشش این سد باشد، اما توقف و عدم تکمیل چندساله این طرح آن‌ها را مأیوس و ناامید کرد.

تحقق مصوبه دولت در دلفان/ بختِ سد ۱۲ ساله باز شد

در دولت سیزدهم عزم جدی دولت و مسؤولان تکمیل این پروژه سدسازی در لرستان بود تا دولت در سفر خود به لرستان این پروژه نیمه‌تمام سدسازی را در میان مصوبات سفر قرار دهد و حالا این سد به گفته مسؤولان به مرحله آبگیری رسیده است.

۳۱۳ میلیارد برای پروژه هزینه شد

داریوش حسن‌نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت سد «تاج امیر» در شهرستان دلفان، اظهار داشت: خوشبختانه الان بدنه سد به مرحله نهایی رسیده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دریچه‌های سد نیز تکمیل شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه دریچه تخلیه‌کننده، دو مجرای آبگیر و سازه رأس این پروژه سدسازی به اتمام رسیده است، افزود: تابه‌حال برای این پروژه ۳۱۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

حسن‌نژاد، تصریح کرد: این اعتبار از محل اعتبارات ملی برای سد «تاج امیر» اختصاص پیدا کرده است.

تحقق مصوبه دولت در دلفان/ بختِ سد ۱۲ ساله باز شد

عزم دولت سیزدهم برای تکمیل سد «تاج امیر»

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه ۴۴ درصد از پیشرفت فیزیکی مربوط به این پروژه سدسازی ظرف دو سال گذشته صورت‌گرفته است، افزود: به‌منظور تسریع در عملیات اجرایی این پروژه سدسازی، در بعضی از مقاطع به‌صورت دو شیفت کاری در این پروژه کار کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه در راستای احداث این پروژه سدسازی که از سوی قرارگاه خاتم آغاز شده است، یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری و خاک‌ریزی صورت‌گرفته است، عنوان کرد: همچنین ۵۵ هزار مترمکعب بتن‌ریزی در این پروژه انجام شده است.

حسن‌نژاد، ادامه داد: حجم بدنه سد حدود ۶۸۰ هزار مترمکعب است، همچنین حجم دریاچه‌ای که در پشت این سد تشکیل خواهد شد نیز حدود ۸.۵ میلیون مترمکعب است.

وی تصریح کرد: حدود ۶.۴ میلیون مترمکعب تنظیم آب توسط این سد انجام خواهد گرفت.

تحقق مصوبه دولت در دلفان/ بختِ سد ۱۲ ساله باز شد

بازدید کارشناسان وزارت نیرو برای صدور مجوز آبگیری از سد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، تأکید کرد: تأمین آب آشامیدنی نورآباد و روستاهای پایین‌دست به میزان ۲.۵ میلیون مترمکعب در سال، اختصاص دو میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب برای آبی شدن ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و تأمین آب واحدهای صنعتی شهرستان دلفان به میزان ۵۰۰ هزار مترمکعب از اهداف اصلی احداث سد «تاج امیر» به شمار می‌آید.

حسن‌نژاد، افزود: همچنین کنترل سیلاب و توسعه صنعت گردشگری از دیگر اهداف احداث سد «تاج امیر» است.

وی افزود: کارشناسان آبگیری وزارت نیرو هم از محل این پروژه سدسازی بازدید کرده‌اند تا مجوزهای لازم را برای آبگیری این سد صادر کنند.

احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان اعلام کرده که پروژه سدسازی «تاج امیر» در سفر دوم دولت سیزدهم به لرستان افتتاح و آبگیری می‌شود.

بنابراین گزارش، سد «تاج امیر» سدی خاکی با هسته رسی به طول تاج ۲۵۲ متر، عرض ۸ متر و ارتفاع ۵۰ متر از سطح آب است که در ۲۰ کیلومتری شهرستان دلفان بر روی رودخانه «خاوه» قرار دارد.

کد خبر 6008584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ناشناس IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 0
      سلام این سد در منطقه ما هست ولی متاسفانه آبی در آن منطقه نیست که بتواند این حجم از سد رو پر کند قبلا برف و بارندگی زیاد بود میشد برا این پروژه حسابی باز کرد ولی الان متاسفانه با این وضعیت بارندگی و کم آبی ۱۰ سال دیگه هم پر نمیشود