۳۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۱۱

مهر گزارش می‌دهد؛

حوزه هنری قزوین علاقمندان به جشنواره فجر را به سینما کشاند

حوزه هنری قزوین علاقمندان به جشنواره فجر را به سینما کشاند

قزوین- ایده عصرهای سینمایی قزوین با رویکرد اکران آثار جشنواره فیلم فجر توانست پای مخاطبان زیادی را در روزهای اخیر به سالن سینما در قزوین باز کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مطهره میرزایی: سرانه پایین صندلی‌های سینما در قزوین و تعداد کم سینما سال‌ها است که مردم این استان را از سینما دور و با سالن‌ها غریبه کرده است.

از سوی دیگر اکران فیلم‌ها جشنواره فجر در ایام برگزاری جشنواره نیز همواره برای مردم با مشکلات زیادی روبرو بود و شاید تنها یک قشر خاص می‌توانستند به این فیلم‌ها دسترسی پیدا کرده و به تماشای آن در استان بپردازند.

این در حالی است که میلاد حبیبی مدیر سینما بهمن حوزه هنری قزوین چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌های استان قزوین از عدم استقبال عمومی از فیلم‌های جشنواره فجر در ایام برگزاری این جشنواره در استان قزوین سخن گفته بود.

با اتمام دهه فجر و همچنین آرام گرفتن سیمرغ‌های جشنواره فجر حوزه هنری قزوین در اقدامی جالب اکران فیلم‌های این جشنواره را آغاز کرده است.

اکران آثار حوزه هنری با رویکرد فیلم‌های منتصب به قزوین

حمیدرضا ملازینل، معاون فرهنگی حوزه هنری استان قزوین در خصوص اکران فیلم‌های جشنواره فجر اظهار کرد: اکران فیلم‌های جشنواره فجر که تحت عنوان «عصر سینما سوره» روی پرده سینما رفت با هدف حضور و تماشای علاقمندان به فیلم‌های سینمای ایران در سینما بود و این فیلم‌ها به لحاظ گفتمانی به حوزه هنری نزدیک هستند.

وی با تاکید بر اینکه اغلب فیلم‌های اکران شده توسط حوزه هنری تولید شده است افزود: اکران فیلم‌های مرتبط با انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و کودک و نوجوان در دستور کار ما قرار داشت که در همین راستا پنج فیلم «مجنون»، «احمد»، «صبح اعدام»، «آپاراتچی» و «آسمان غرب» و البته در بخش نوجوان فیلم «رؤیا شهر» برای اکران انتخاب شد.

این مسؤول تشریح کرد: تلاش شد فیلم‌هایی برای اکران انتخاب شود که تا حدودی با استان قزوین در ارتباط است به گونه‌ای که فیلم مجنون که در لیست اکران فیلم‌های فجر استان قرار نداشت با رایزنی‌های انجام شده در لیست اکران قرار گرفت چراکه نقش آفرینی رزمندگان قزوینی در این فیلم پررنگ بود.

وی با تاکید بر اینکه فیلم «صبح اعدام» مختص به لحظات پایانی زندگی شهید طیب حاجی رضایی و منتصب به شهر قزوین است گفت: مهمانان اکران فیلم‌ها به تناسب هر فیلم شامل خانواده شهدا، رزمندگان دفاع مقدس، مسؤولان نهادهای کودک و نوجوان، خانواده نیروهای ارتش، لشگر و هوانیروز و عموم مردم هستند که به صورت رایگان در این اکران حاضر می‌شوند.

حوزه هنری قزوین علاقمندان به جشنواره فجر را به سینما کشاند

اولین برنامه از سلسله روزهای اکران فیلم جشنواره مختص به فیلم احمد بود که به مناسبت روز جانباز و پاسدار جمعی از حافظان نظام و امنیت برای تماشای این فیلم گردهم آمدند، موضوع این فیلم به تشریحی از اقدامات سردار شهید احمد کاظمی در مواجهه با فاجعه زلزله بم بود که علی رغم داشتن انتقاداتی کوچک خوب توانست به تشریح شرایط فاجعه بپردازد، البته در تولید این اثر نقش آفرینی محمد برادران هنرمند قزوینی قابل انکار نبود.

فیلم دوم جشنواره که با حضور جمعی از رزمندگان دفاع مقدس همراه بود به فیلم مجنون اختصاص داشت که باتوجه به اقدامات شایان رزمندگان قزوینی در عملیات خیبر و نقش آفرینی مهدی صباغ شهردار قزوین در آن با استقبال چشمگیری همراه شد.

فیلم اختصاص یافته به روز سوم اثری از بهروز افخمی با عنوان «صبح اعدام» بود که به تشریح صبح روز ۱۱ آبان ۱۳۴۲، و تیرباران محمداسماعیل رضایی و طیب حاج رضایی که در قیام ۱۵ خرداد آن سال نقش آفرین بودند، پرداخته بود.

مراسم اکران فیلم سومین روز با قرائت قرآن، سرود ملی و صحبت‌های کوتاه مجری آغاز و در نهایت صحبت‌های سرهنگ امیری مقدم، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین منتهی شد.

آرمانهای ما مورد حمله جنگ هیبریدی دشمن قرار گرفته است

وی در صحبت‌هایش به قیاس جنگ بین گذشته و زمان حال پرداخت و اظهار کرد: در گذشته جنگ به صورت ملموس و در میدان فیزیکی بود اما امروز افکار، عقاید، باورها و آرمان‌های ما مورد هدف دشمن در جنگ هیبریدی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه انتخابات دشمن با تبلیغات گسترده می‌کوشد تا این باور را در تفکرات مردم نهادینه کند که آرا هیچ تأثیری در انتخاب افراد و سرنوشت کشور ندارد، حال خطاب به دشمن سوال این است که اگر رأی افراد اثرگذار نیست پس چرا شما نسبت به آن موضع گرفته و به تکاپو افتاده‌اید؟

این مسؤول اضافه کرد: طبق بیانات آیت الله مشکینی انتخابات همانند صحنه عاشورا است و بی تفاوتی نسبت به این امر چنان است که انسان در میدان عاشورا قرار گرفته اما هیچ حرکتی انجام نمی‌دهد.

فیلم با چرخش سیمرغ آغاز شد و با صحبت‌های خانم گوینده در پیش زمینه ادامه پیدا کرد اما نتوانست به خوبی مخاطب را روی صندلی نگهدارد.

بخش‌های فیلم شاید به جزئیاتی از قبیل انتخاب شخصیت و صحنه خوب پرداخت بود اما در ارائه محتوا چنان بود که گویا تمایل داشت که سوژه را به بهترین شکل به حاشیه برده و بسوزاند.

نقل داستان از زبان خبرنگار کیهان بود و در کیهان هم خوب به آن پرداخته شده بود اما از منظر سینما اگر بخواهیم بررسی کنیم یک جستجوی ساده در اینترنت مطالب بیشتر و فاخر تری را در اختیار مردم قرار می‌داد تا تماشای این فیلم، شاید هم برای مخاطبینی از قبیل قشر خبر تهیه شده بود تا تیترهای منتقدانه‌ای از آن خارج شود.

فیلم با صحنه تلخ تیرباران و غربت مادر به اتمام رسید که این مساله ما را برای شنیدن نظرات مردمی پای مصاحبه کشاند.

دفاع مقدس مملو از سوژه‌های بکر است

سرهنگ امیری مقدم در وصف رویدادهای اکران فیلم‌های جشنواره فجر که توسط حوزه هنری قزوین رقم خورده بود اظهار کرد: هشت سال دفاع مقدس دارای ابعاد و سوژه‌های بزرگ و کوچکی است که تاکنون نتوانسته به خوبی برای مردم تشریح و تبیین شود چنانچه ما هنوز موفق به تولید اثر هنری فاخر از اشخاص برجسته ای همچون شهید بابایی نشده‌ایم.

حوزه هنری قزوین علاقمندان به جشنواره فجر را به سینما کشاند

وی افزود: زبان هنر به ویژه زبان سینما به خوبی می‌تواند به تبیین و تشریح رویدادهای مهم و اثرگذار کشور بپردازد و به زبان زیباتری رویدادها را برای مردم بازگو کند.

این مسؤول گفت: ما از علاقمندان و متخصصان حوزه هنر می‌خواهیم تا در تشریح این رویدادها گام برداشته و به خوبی با زبان هنر برای مردم تشریح کنند.

یکی دیگر از مخاطبان که مادر یکی از شهدا بود در خصوص این فیلم اظهار کرد: این فیلم به صراحت مظلومیت افرادی را تشریح کرد که در مقابل جبهه حق ایستادند و تا لحظه مرگ از این ایستادگی دست نکشیدند که البته در این حوزه به صراحت ظلم ستم شاهی عنوان شده بود.

اقدام حوزه هنری قابل تقدیر بود

جوانی که از سالن سینما خارج می‌شد در خصوص این فیلم اظهار کرد: به نظرم فیلم خوبی نبود و به تعریف یکی از منتقدان این فیلم آقای افخمی سوژه را حیف کرده بود اما ارزش یک بار دیدن را دارد و البته اینکه حوزه هنری این بستر را فراهم کرده تا افراد در طیف‌های مختلف بتوانند از این فضا استفاده کنند کار قابل تقدیری است

یکی از بانوان حاضر در سینما در خصوص این فیلم و اکران فیلم‌های جشنواره اظهار کرد: اقدام حوزه هنری در خصوص اکران فیلم ما را کنار هم قرار داد و به تعبیری سبب شد تا مردم بیشتر در جریان فیلم‌های جشنواره قرار بگیرند که البته انتخاب فیلم‌های اکران شده هم انتخاب بجایی بود اما به عنوان بیننده و کسی که تا حدودی در خصوص زندگی شهید حاج رضایی مطالعه داشتم باید بگویم شرایط ایشان به گونه‌ای که در سینما بیان شد نبود و ایشان بسیار شخصیتی متعصبی بودند که شکنجه‌های بسیاری را متحمل شدند و لازم بود این موارد نیز به خوبی در این فیلم مطرح شود.

اگرچه همواره کشتی انتقادات و تمجید روی جزر و مد قرار دارد اما در کلیت امر این اقدام حوزه که سبب شد تا اقشار مختلف مردم در کنار یکدیگر برای تماشا فیلم‌های منتخب در سینما حاضر شوند که این فرآیند سبب شد تا بسته فرهنگی و هنری در سبد خانواده‌ها جای بگیرد که ادامه این اقدامات بی‌شک سبب استقبال و حرکت بیش از پیش مردم برای حضور و استفاده از برنامه‌های فرهنگی خواهد بود.

کد خبر 6031363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha