۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۱۱

رییس کل دادگستری استان کردستان:

نهادینه‌سازی فرهنگ صلح موجب ایجاد نشاط اجتماعی می‌شود

نهادینه‌سازی فرهنگ صلح موجب ایجاد نشاط اجتماعی می‌شود

سنندج_رییس کل دادگستری استان کردستان گفت: نهادینه سازی فرهنگ صلح و سازش در جامعه موجب ایجاد نشاط اجتماعی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی صبح پنج شنبه در دومین همایش صبر استان ضمن دعوت از آحاد مردم استان به صلح، سازش و مودت، اظهار کرد: اگر فرهنگ صلح و سازش در جامعه نهادینه شود، معضل اطاله دادرسی و هزینه‌های مادی و معنوی ناشی از رسیدگی‌های قضائی به‌صورت ملموسی کاهش خواهد یافت.

وی اجر و پاداش عمل و فعالیت صلح یاران را بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود: اگر مردم گرایش به صلح و سازش داشته باشند، قسمت اعظم هزینه‌های مادی و روحی که بر اثر اختلاف و تنازع میان آنها وارد می‌شود، کاسته خواهد شد.

وی تاکید کرد: استان کردستان از لحاظ تعداد صلح یاران در کشور رتبه ممتازی در کشور دارد و از معاونت حل اختلاف استان انتظار می‌رود تا ارجاع پرونده‌ها به صلح یاران ضابطه مند شود.

رئیس کل دادگستری استان کردستان خطاب به صلح یاران تصریح کرد: در حرفه و عمل خود حساسیت زیادی به خرج دهید و با جدیت و در راستای ایجاد صلح و سازش در جامعه تمام تلاش خود را بکار گیرید.

تنزل ارزش‌های اسلامی منشأ تشکیل پرونده‌های قضائی در جامعه

حجت‌الاسلام حسینی ریشه و منشأ تشکیل پرونده‌های قضائی در جامعه را سه عامل مشکلات اقتصادی، کم کاری دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف محوله و همچنین تنزل و افت ارزش‌های اسلامی و آموزه‌های اخلاقی در جامعه بیان کرد.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: باید تلاش شود تا ریشه و منشأ تشکیل پرونده در جامعه خشکانده شود چرا که اگر این مسئله حل نشود در صورتی که امکانات و نیروی انسانی قوه قضائیه نیز چند برابر شود، باز هم ورودی پرونده‌ها به دادگستری کاهش نخواهد یافت.

عالی‌ترین مقام قضائی استان اضافه کرد: حل معضل اطاله دادرسی و عدم اتقان آرای قضائی و همچنین هزینه‌های تحمیلی شده دادرسی به مردم تنها و تنها از طریق نهادینه سازی فرهنگ صلح و سازش در جامعه میسر است و اگر مردم اخلاق مدارتر و صاحب گذشت و ایثار شوند جامعه‌ای عاری از جرم تجلی پیدا می‌کند.

ارجاع ۴ هزار پرونده به صلح یاران

بهادر اسدی معاون حل اختلاف استان کردستان از ارجاع ۴ هزار پرونده در سال جاری به صلح یاران خبر داد و اظهار داشت :۶۰ درصد از این تعداد پرونده‌ها منجر به صلح و سازش میان طرفین دعوی شده است.

وی همچنین از فعالیت ۱۵۰۰ صلح یار و تشکیل ۴۰ هیأت صلح در استان خبر داد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ نفر از محکومین به قصاص نفس در استان با پادرمیانی صلح یاران و متنفذین از دار مجازات رهایی یافته‌اند.

در این مراسم همچنین از صلح یاران برتر در حوزه‌های مختلف تجلیل شد.

کد خبر 6034630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha