۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۳۶

خسروپناه مطرح کرد؛

فارسی زبان حکمت بنیان و تقویت خرد است

فارسی زبان حکمت بنیان و تقویت خرد است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی از اندیشمندان و دانشمندان ژنتیک می‌گویند بین زبان و تفکر، ژن واحدی وجود دارد. زبان فارسی نیز زبان حکمت بنیان و تقویت خرد است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم شب میراث فرهنگی ایران و تاجیکستان با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

حجت‌الاسلام خسروپناه در این مراسم با تأکید بر بر پیوند اخوت بین ایران و تاجیکستان گفت: ایران و تاجیکستان زبان مشترک دارند و این زبان مشترک پیوند تاریخی بین دو کشور عمیق‌تر کرده است، به علاوه اینکه پیوند جغرافیایی بین کشورهای فارسی زبان با ایران از جمله تاجیکستان نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه با زبان فارسی، پیوند تفکر و حکمت بنیان بین ایران و تاجیکستان برقرار شده است، ادامه داد: وقتی از زبان سخن می‌گوئیم زبان حامل فرهنگ است، وقتی زبان فرهنگی را با خودش حمل می‌کند، یعنی خرد، حکمت، معرفت و فضیلت را به همراه دارد، برخی از اندیشمندان و دانشمندان ژنتیک می‌گویند بین زبان و تفکر، ژن واحدی وجود دارد، زبان فارسی نیز زبان حکمت بنیان و تقویت خرد است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بخشی از اشتراکات فرهنگی ایران و تاجیکستان در موسیقی ظهور پیدا کرده است و این ظهور منشأ خرد و حکمت دارد و اگر بین ایران و تاجیکستان خرد و حکمت نبود، اخوت برقرار نمی‌شد.

وی افزود: ما بسیاری از شعرا و ادبا نظیر رودکی و فردوسی را حکیم می‌دانیم چراکه حکمت و خردشان فضیلت‌ساز است. زبان فارسی نه تنها پیوند فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی بین ایران و تاجیکستان ایجاد کرده بلکه پیوند بینشی در ساحت حکمت و خرد و پیوند منشی در ساحت فضیلت ایجاد کرده و باعث شده که حکمت و فضیلت ایران و تاجیکستان متحد شوند، امیدوارم این پیوند استمرار پیدا کند.

کد خبر 6036135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha