۶ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۳۷

قانون وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن ابلاغ شد

قانون وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن ابلاغ شد

قانون پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، فرزند و وام مسکن فرزند سوم و بیشتر به شبکه بانکی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی بندهای مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ۰۱/‏۰۱/‏۱۳۹۹‬ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند) را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

بر اساس بند (ث) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مقرر شده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب ۲۰‏‏/۱۲‏‏/۱۳۹۶، قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و تسهیلات موضوع ماده (۷۷) قانون الحاق برخی مواد به تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند، از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی حداقل ۲ میلیون میلیارد ریال به قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن و دیگر موارد ذکرشده در قوانین فوق اختصاص داده و از طریق بانک‌های عامل (به تشخیص هیأت عالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) پرداخت گردد و در صورت عدم کفایت منابع، اولویت‌بندی و ترتیب اعطای تسهیلات به موارد مذکور در این بند به ترتیب شامل؛ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن به شرح زیر اقدام نماید:

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

«جز (۱)‏- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج (موضوع ماده (۶۸) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)؛

۱‏-۱‏- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱/‏۰۱/‏۱۳۹۹‬ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله

۲‏-۱‏- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوجهای زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال

جز (۶)‏‏- مسؤولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرای هریک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.

جز (۸) ‏‏-پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

جز (۹)‏‏- تسهیلات موضوع این بند از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹‏‏/۷‏‏/۱۳۶۳ مستثنی است.»

بر این اساس، سهمیه در نظر گرفته شده جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج طی فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ برای بانک‌ها ارسال شده است. بدیهی است، پس از نهایی شدن سهمیه سالانه برای پرداخت تسهیلات مذکور مراتب به همراه دستورالعمل مربوطه به آن بانک اعلام خواهد شد. لازم به ذکر است متقاضیانی که قبلاً در سامانه مربوطه ثبت نام نموده‌اند، در اولویت پرداخت تسهیلات یادشده است و تسهیلات مذکور با توجه به شرایط متقاضی، برای کلیه افراد در صف مطابق با مبالغ مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور قابل پرداخت خواهد بود.

تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری

«جز (۲)‌‏- تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری (موضوع ماده (۱۰) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت):

برای فرزندانی که از ۰۱/‏۰۱/‏۱۴۰۰‬ به بعد به دنیا آمده‌اند با رعایت شروط مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به شرح زیر پرداخت می‌شود:

۱‏-۲‏- به ازای فرزند اول چهارصد میلیون (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۲‏-۲‏- به ازای فرزند دوم هشتصد میلیون (۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۲‏-۳‏- به ازای فرزند سوم یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۴‏-۲‏- به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۵‏-۲‏- به ازای فرزند پنجم و بیشتر دو میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

جز (۶)‏- مسؤولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط می‌باشد. عدم اجرای هریک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.

جز (۸) ‏-پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

جز (۹)‏- تسهیلات موضوع این بند از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹‏/۷‏/۱۳۶۳ مستثنی است.»

بر این اساس، سهمیه در نظر گرفته شده جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند طی فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ برای بانک‌ها ارسال شده است. بدیهی است، پس از نهایی شدن سهمیه سالانه برای پرداخت تسهیلات مذکور مراتب به همراه دستورالعمل مربوطه به آن بانک ارسال خواهد شد. لازم به ذکر است متقاضیانی که قبلاً در سامانه مربوطه ثبت نام نموده‌اند، در اولویت پرداخت تسهیلات یادشده می‌باشد و تسهیلات مذکور با توجه به شرایط متقاضی، برای کلیه افراد در صف مطابق با مبالغ مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور قابل پرداخت خواهد بود.

تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن

«جز (۳)‏- تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (با رعایت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت):

این تسهیلات برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ۰۱/‏۰۱/‏۱۳۹۹‬ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند به میزان سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.

جز (۶)‏‏‏- مسؤولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرای هریک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.

جز (۸) ‏‏‏-پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

جز (۹)‏‏‏- تسهیلات موضوع این بند از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹‏‏‏/۷‏‏‏/۱۳۶۳ مستثنی است.»

بر این اساس سهمیه بانک، توزیع استانی و دستورالعمل مربوطه متعاقباً به بانک‌ها ارسال خواهد شد.

کد خبر 6062173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رضا IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      13 2
      سلام همه اینها دروغ هست من فرزند چهارم دارم ولی نه زمینی نه مسکنی هیچ بر هیچ فرزند کمتر زندگی بهتر
      • رضا IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
        1 0
        حقیقتا سمت ما یعنی خوزستان زمین دادند
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      6 2
      بخدا همش دوروغ میگن من فرزند سوم این 8ماه به دنیا آمد نه وام نه زمین نه ماشین همش سر کاری بود فرزند کمتر زندگی بهتر
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      2 2
      بنده فرزند سومم بدنیا اومده الان پنج ماهشه هیچگونه کمک با تسهیلاتی بهم ندادن نه خانه دارم و نه ملکی
    • کریم شلاگه US ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      3 0
      سلام دختر شش ماهه دارم فرزند پنجم ام هست پسی کجا خودرو به مادران میدن هر جا برم ثایت بسته هست پیگر باشین دزفول. هستم
    • محمد IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      1 0
      سلام همش دروغه من فرزند چهارم ۲ماهه به دنیا اومده رفتم میگن نه مسکن و نه وام فرزند اوری تعلق نمیگیره چون صادره زاهدان هستین درحالی که تحت پوشش کمیته امداد هم هستم
    • ایرانی IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      1 0
      گرچه نگاه امروز در جامعه به تناسب قبل تغییراتی به موضوع فرزند اوری داشته اما هستند و بودند و خواهند بود افرادی که نگاه سطحی به مسائل داشته و دارند / همین امروزم پاسخگوی جوانان جامعه نیست
    • احسان IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      1 0
      من فرزند سومم حدود هشت ماه پیش به دنیا آمده .ولی تاالان نه وامی .نه زمینی هیچی دریافت نکردیم همش دروغه
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      2 2
      در جواب اونایی که میگن دروغه..نمیدونم واقعا چرا بهشون تعلق نگرفته،حتما دلیلی داره که اونو بیان نمیکنن و فقط میگن بهمون وام و..ندادن..ما که هم وام گرفتیم،هم سهام، زمین هم در حال طی مراحل قانونی هستیم.. فقط خودرو ،خودمون تا حالا ثبت نام نکردیم و متاسفانه دیگه ثبت نام انجام نمیشه،امیدوارم مجددا باز بشه
    • سربازان گمنام AE ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      1 1
      تا این وام رو بدهند طرف صاحب خانه و فلان بشه با سه فرزند با این گرونی فاتحه خونده میشه.
    • سالار US ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      1 0
      سلام فرزند سوم من 2 سال است اولین مرحله و 2مرحله دیگه ثبت نام کردم هنوز خبری نیست من سیستان وبلوچستان شهرستان قصرقند بخش تلنگ روستای دیرمان پیگیری کنید
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      1 0
      اطرافیان من وام فرزندآوری رو دریافت کردن
    • بسم ربالشهدا IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      0 0
      کجا قانون اجرا میشه تو چه زمینه ای که تو این زمینه اجرا بشه من برج 9مدارک ثبت کردم برا وام فرزند سومم و زمین هیچی رفتم تو لیست 4هزار نفری برای دریافت وام روزی سه نفر کم میشه از این 4هزار نفر تا پنج سال دیگه نوبت پام من میشه بابا کدوم بانک به حرف دولت و اقای رییسی گوش میده
      • محمدصادق مرزانی IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
        0 0
        سلام دوست عزیز مگه کدوم بانک ثبت نام کردی؟ باید بانکهای دولتی انتخاب کنی مثل ملی وملت.تجارت.اگه نمیتونی زنگ بزن راهنماییت کنم۰۹۱۵۸۵۲۵۷۶۰
    • علی فرخی گسک IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      2 0
      ضمن عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما، دو ماه از ثبت نام در بانک رسالت جهت وام فرزند سوم و ودیعه مسکن اقدام نموده و پاسخی دریافت نکرده ام لطفأ راهنمایی فرمایید
      • محمدصادق مرزانی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
        0 0
        سلام دوست عزیز بانک های دیگه ثبت نام کن بانک رسالت ظعیفه
    • محمدرضا ملایم پور IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      1 0
      سلام مقامات ارشد شاید شما داخل کشور زندگی نمی کنید و از بیرون از کشور برای مردم تصمیم می گیرید ۴۰ یا دویست میلیون تومان دردی را دوا نمی کند یعنی مخصوصا دولت آقای رئیسی، بلایی را سر مملکت آورده که اگر ۵۰۰ میلیون هم پرداخت گردد مشکلات حل نخواهد شدبه نظر می رسد دولت محترم کشورداری وارد نیست.
    • زهرا IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      1 0
      وام رو که دیریا زود میدن.خودرو که پیچید.زمینم کلی دنگ و فنگ داره و وقت میبره تا بدن
    • ایمان IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      2 0
      دروغ هم نباشه ، آیا با ۳۰۰ میلیون تومن میشه خونه خرید؟ ۳۰۰ میلیون تومن ۵ متر خونه هم نمیکنه....مسئولین یا واقعا تو ایران زندگی نمی کنن یا دارن مردم رو اذیت می کنن.
    • تورج IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      2 0
      کسانی که نگرفتن رو میزی و زیر میزی یادشان رفته
    • امرایی66 AE ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      0 0
      من فرزند سومم دنیا امد الان یک سالشه برا زمین گفتن باید سه فرزند از یک مادر باشند مگه وام به نام پدر نیست و فرزندان با پدر زندگی میکنن کسی میدونه این قانونیه یا الکی بهمون گفتم
    • علی بابایی BR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      0 0
      سلام من چهار تا فرزند دارم که آخرین فرزندم سنش پنج ساله هستش خودمم اجاره نیشین هستم به من نه وام فرزند آوری تعلق میگیره ونه طرح حمایتی مسکن تعلق میگیره پس من بدبخت چه خاکی به سرم بریزم لطفا منو راهنمایی کنید
    • علیرضا IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
      0 0
      بنده فرزند سوم بدنیا آمد رفتم ثبت‌نام کردم و طی یک ماه بهم وام دادن همه این کارها ک ب تعویق میوفته دست اون کارمند ریس بانک هست و اعتبار که به اون استان دادن
    • مهدی IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
      0 1
      واسه زمین و وام ثبت نام کردم و رفتم حضوری پیگیر شدم گفتن هر کسی گفته بیاد خودش وام و زمین بده.خودرو هم که اصلا روی هوا و زمین مونده و یه بار قرعه کشی،یه بار نوبتی،یه بار اول واریز پول،یه بار بلوکه شدن پول همش دروغ و فقط دروغه.
    • میثم IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      0 0
      دختر من برا ۱۴۰۰ هستش ولی وقتی ثبت نام میکنیم ، میگه فقط تا دو سالگی میتونین ثبت نام کنین ، پس اگه اینجوریاس پس چرا گذاشتن از اول ۱۴۰۰ ؟؟
      • بهزاد بهرمانی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
        0 0
        بچه دوم من هم ابان ۱۴۰۰ هستش ولی سامانه ثبت نام قبول نمیکنه چون از ۲سال گذشته
    • یوسف تکه IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      0 0
      با سلام.وام فرزند آوری من یک ماه قبل عید درشدوهمیه کارای بانکی رو انجام دادم که دستورالعمل بانک مرکزی این بود که شرایط ضامن با توثیق حساب یارانه یاسهام عدالت یا یک فقره سفته یا یک ضامن یا سایر دارای های وی بود که من به رییس بانک ملت گفتم یارانه یاسهام عدالت نمیشه.مکه این قانون بانک مرکزی نیست