۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۲۴

صدراعظم اسبق آلمان:

جنگ اوکراین به رویارویی هسته‌ای تبدیل نمی‌شود

جنگ اوکراین به رویارویی هسته‌ای تبدیل نمی‌شود

صدر اعظم اسبق آلمان بر این باور است که برلین و پاریس باید مسیر را برای حل و فصل دیپلماتیک جنگ اوکراین هموار کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، گرهارد شرودر، صدراعظم اسبق آلمان (۱۹۸ تا ۲۰۰۵)، می‌گوید که برلین و پاریس باید در مسیر حل و فصل دیپلماتیک جنگ اوکراین، پیشتاز باشند.

شرودر با خودداری از انکار دوستی دیرینه‌اش با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، گفت که این دوستی دیرینه می‌تواند او را در شرایط کنونی به یک میانجی بدل کند.

وی با اشاره به اینکه دستیابی به توافق صلح همچنان امکان‌پذیر است، گفت: کاملاً باور دارم که پوتین هم به این (مذاکره) علاقه‌مند است.

شرودر همچنین معتقد است که به گسترش جنگ به فراتر از اوکراین یا تبدیل شدن آن به جنگ هسته‌ای باور ندارد.

وی همچنین اولاف شولتز، صدر اعظم کنونی آلمان را به دلیل خودداری از ارسال موشک دوربرد «تاروس» برای اوکراین، مورد تمجید قرار داد. با این حال، به گفته سیاستمدار آلمانی، برلین و پاریس باید در خط مقدم جبهه مذاکره و حل و فصل دیپلماتیک جنگ، نقش بیشتر و فعال‌تری داشته باشند و از این طریق به خونریزی پایان دهند.

صدراعظم اسبق آلمان همچنین درباره مذاکرات کنونی در حزب حاکم سوسیال دموکرات این کشور برای راه خروج احتمالی از جنگ اوکراین از جمله «جنگ منجمد»، ابراز خوش‌بینی کرد.

شرودر در سال ۲۰۱۴ در سن‌پترزبورگ جشن تولدی برپا کرد و پوتین نیز در آن حضور داشت. او در سال ۲۰۰۶ ریاست کمیته سهامداران اپراتور خط لوله نورداستریم را برعهده گرفت و در ادامه نیز در هیات مدیره غول انرژی روسیه (روس‌نفت) سمتی را عهده‌دار شد. البته چند ماه پس از شروع جنگ اوکراین (فوریه ۲۰۲۲) از آخرین پست خود استعفا کرد.

کد خبر 6072402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha