۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۴۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان:

۵۰ درصد پرندگان شناسایی شده ایران در کردستان گزارش شد

۵۰ درصد پرندگان شناسایی شده ایران در کردستان گزارش شد

سنندج- مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: بیش از ۵۰ درصد از پرندگان شناسایی شده ایران در استان کردستان گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اقبال حمیدی پیش از ظهر شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون ۵۳۵ گونه پرنده در ایران شناسایی شده است که بیش از ۵۰ درصد از آنها در استان کردستان گزارش شده و به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: در ایران تاکنون بیش از ۵۳۵ گونه پرنده شناسایی شده است که از این تعداد، ۲۸۲ گونه آنها در استان کردستان ثبت و گزارش شده است که بیش از ۵۰ درصد از کل پرندگان شناسایی شده ایران است.

حمیدی ادامه داد: استان کردستان از لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی در ایران و جهان کم نظیر است و با توجه به تنوع آب و هوایی که در غرب استان مرطوب و در شرق استان سرد و خشک است، بنابراین ۲ جامعه جنگلی و استپی و نیمه استپی را در استان شکل داده است و بر همین اساس تنوع گونه‌ای زیاد بوده و اکوسیستم‌های متنوعی به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: این استان همچنین با دارا بودن رودخانه‌های پرآب، چندین سد و تالاب بین المللی زریوار یکی از نقاط پرآب و جاذب برای پرندگان مهاجر است و شرایط مناسبی را برای مشاهده پرندگان بویژه وجود کلنی های جوجه آوری لک لک سفید در مریوان، کلنی جوجه آوری کاکایی‌ها و پرستوها در دریاچه سد شهید کاظمی سقز و پرواز خانواده اردک‌ها و غازها را در اکثر منابع آبی دیگر فراهم کرده است.

حمیدی با اشاره به اینکه در سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی سال گذشته، در ۱۴ سایت سرشماری وتالاب بین المللی زریوار ۱۴ هزار و ۲۱۹ قطعه با ۴۶ گونه مختلف شمارش شده‌ایت، گفت: این مهم نشان از غنای تنوع زیستی و گونه‌های استان در این زمینه است.

مدیرکل حفظ محیط زیست کردستان به روز جهانی پرندگان مهاجر اشاره کرد و افزود: از سال ۲۰۰۶ میلادی دهم ماه «می» مصادف با ۲۲ اردیبهشت بنام روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است و نهادهای حفاظتی جهان به این نتیجه رسیده‌اند که جهان برای حفاظت از پرندگان مهاجر نیازمند اطلاع‌رسانی عمومی است.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند پرندگانی را که از تعداد زیادی از کشورها گذر می‌کنند، حفظ کند، یادآور شد: همه کشورها باید در امر حفاظت مشارکت کنند تا این کار با موفقیت توأم باشد.

کد خبر 6103110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha