۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۰۲

آسوده خبر داد؛

۷ همت مجموع کمک‌های مردمی جمع‌آوری در کمیته امداد طی سال گذشته

۷ همت مجموع کمک‌های مردمی جمع‌آوری در کمیته امداد طی سال گذشته

معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: مجموع کمک‌های جمع‌آوری شده در سال حدود ۷ هزار میلیارد تومان بوده است که به صورت مستقیم به حساب کمیته امداد واریز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حبیب‌الله آسوده معاون توسعه مشارکت‌هایی مردمی کمیته امداد صبح امروز در نشست خبری با تاکید بر اینکه حضور و مشارکت مردم موجب گردش انفاق خواهد شد گفت: در موضوع توانمندسازی نیازمندان در ابعاد مختلف علاوه بر کمک دولت و مجلس به کمک‌های مردمی هم نیاز داریم و رسالت ترویج خیر و احسان از مأموریت‌های مهم کمیته امداد است.

وی افزود: در سر فصل‌های مشارکت‌های مردمی عموماً مسائل دینی و مردمی مانند صدقه، زکات و کمک به ایتام مطرح شده است. در این راستا بخش قابل توجه فعالیت‌های کمیته امداد ترویج مشارکت‌های مردمی است. ما مردم را دعوت به کمیته امداد نمی‌کنیم بلکه به کار خیر دعوت می‌کنیم و این فرهنگ را ترویج می‌کنیم.

آسوده در ادامه جزئیات عملکرد کمیته امداد در سال گذشته را در سه بخش تشریح کرد و گفت: مجموع کمک‌های جمع‌آوری شده که به حساب کمیته امداد واریز شده است، حدود ۷ هزار میلیارد تومان بوده است که به صورت مستقیم در صندوق‌های صدقات در معابر و منازل مردم و درگاه‌های الکترونیکی و مبالغ کالایی و نقدی جمع‌آوری شده است.

وی افزود: از این میزان ۱,۹۰۰ میلیارد تومان کمک‌های کالایی و نقدی در مناسبت‌ها و پویش‌ها برای مواردی مانند جهیزیه مسکن و غیره جمع شده است. همچنین ۳,۷۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مستقیم حامیان به نیازمندان است که مدیریت آن با خود خیرین بوده و با واسطه‌گری کمیته امداد به نیازمندان کمک‌شده است. ۵۳۰ میلیارد تومان نیز مجموع زکات پرداخت شده بوده است که سه چهارم آن به صورت کالا و یک چهارم به صورت نقدی به حساب کمیته امداد واریز شده است.

آسوده بخش دوم کمک‌های مربوط به گروه‌ها و مراکز نیکوکاری را تشریح کرد و گفت: مراکز نیکوکاری که تحت نظارت کمیته امداد به جمع آوری کمک‌های مردمی می‌پردازند از سال ۱۳۹۰ تعداد ۱۰۷۳۰ مرکز مجوز فعالیت گرفتند که از این تعداد ۸۲۰۰ مرکز نیکوکاری همچنان فعال هستند.

وی تاکید کرد: مجموعه مشارکت‌های مردمی جمع آوری شده در این مراکز ۱۱,۷۰۰ میلیارد تومان بوده است که از این میزان هیچ پولی به حساب کمیته امداد نیامده و در محلات صرف شده است.

آسوده افزود: ۴۸ درصد مرکز نیکوکاری که مجوز فعالیت دارند مسجد محورند و ۲۰ درصد آن روستایی و ۸۰ درصد آن شهری است.

وی افزود: بنا براین مجموع کمک‌های مردمی به نیازمندان در سال گذشته مبلغ ۲۰,۹۲۶ میلیارد تومان یا حدود ۲۱ همت است. این میزان کمک‌ها نسبت به سال گذشته در گروه اول ۲۲ درصد در گروه دوم ۲۸ درصد و در گروه سوم ۲۹ درصد رشد داشته است.

آسوده در ادامه این نشست با اشاره به اینکه از سال گذشته همایش‌های تکریمی و تجلیلی در سراسر استان‌ها آغاز شده است بیان کرد: بیست و دومین همایش آخر همین هفته در سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد.

وی در این رابطه گفت: هدف ما از برگزاری این همایش‌ها، تجلیل گروه‌های مردمی و خیر است. همچنین در این برنامه‌ها از کلیه گروه‌های مردمی دعوت به همکاری با کمیته امداد می‌شود. بیمارستان‌های خیریه، گروه‌های جهادی، بهزیستی و غیره را در هر استانی دعوت کردیم و یک نشان والی اهدا کرده‌ایم. این دعوت به کار خیر در ۵ حوزه کمک به حل مشکل ترک تحصیل نوجوانان کمک به امر ازدواج بحث مسکن و سرپناه سلامت و درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده است.

اقدامات کمیته امداد در ماه مبارک رمضان

آسوده در بخش دوم سخنانش درباره سه موضوع محوری که کمیته امداد در ماه مبارک رمضان دنبال کرده است سخن گفت و تشریح کرد: پویش اطعام مهدوی که مساجد، مراکز نیکوکاری، پایگاه‌های بسیج، هیات مذهبی، خیریه‌ها و سایر گروه‌ها در آن مشارکت می‌کنند بالغ بر ۴۷ میلیون تومان اطعام و افطاری ساده برای نیازمندان با کمک مستشاری کمیته امداد برگزار کردند که به لحاظ تعداد ۹ درصد و به لحاظ رقم ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی افزود: در مجموع کمیته امداد ۵۶ میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی به این گروه‌ها پرداخت کرده است. شایان ذکر است هیچ اعتبار دولتی برای این طرح‌ها هزینه نشده و همه توسط مردم با راهبری و هدایت و شناسایی موضوعات در کمیته امداد انجام شده است.
معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در ادامه گفت: اقدام دوم در ماه مبارک رمضان طرح اکرام ایتام بود که بیش از ۲۰۱ هزار حامی در آن ثبت نام کردند. این تعداد نسبت به سال گذشته تغییری نداشته اما به لحاظ کیفیت ۵۰ درصد رشد

داشته است. ۵۵ درصد حامیان از بانوان و آقایان ۴۵ درصد هستند و همچنین ۷ درصد از ثبت نام شدگان زیر ۲۰ سال سن دارند.

وی افزود: اقدام سوم در ماه مبارک رمضان مربوط به بحث فطریه و زکات است. کمیته امداد در این موضوع به عنوان عضو و دبیر شورای زکات کشور فعالیت دارد. امسال ۴۳ هزار پایگاه توسط شورای زکات مجوز داده شد. علاوه بر آن نانوایی‌ها و دستگاه‌های کارتخوان آنها نیز پای کار آمدند. کل کمک‌های فطریه شورای زکات ۸۲۴ میلیارد تومان فطریه و کفارات بوده است که از این میزان ۸۷ میلیارد تومان یعنی حدود ۹ درصد سهم کمیته امداد بوده است.

نذر فناورانه؛ کمک به نیازمندان با حمایت از تولید داخلی

آسوده در بخش پایانی سخنانش به طرح‌های پیش رو در کمیته امداد اشاره کرد و گفت: از برنامه‌های دیگر ما همایش فعالان اقتصادی در مهرماه خواهد بود. هدف این همایش‌ها جمع‌آوری پول نیست بلکه بیشتر برای تجلیل از ارزش آفرینان و کارآفرینان است.

وی افزود: برنامه دیگر ما این است که با کلیه گروه‌ها کانال‌ها و شبکه‌های مجازی رسمی و غیر رسمی وارد مذاکره و هم افزایی شویم و اعتبار افراد فعال در این عرصه‌ها را در راستای حل مشکل نیازمندان مانند درمان و جهیزیه و غیره به کار گیریم. همچنین بنا داریم با تمام نرم‌افزارها و سامانه‌های پرداخت و دریافت مذاکره کرده و از ظرفیت آنها در جمع آوری کمک‌های مردمی استفاده کنیم.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما که از اول مهر ماه اقدام خواهیم کرد تغییر رویکرد در پرداخت و استفاده از روش‌های نوین به جای ابزارهای فیزیکی است. در این راستا بیشتر صندوق‌های معابر را که در حال حاضر ۱۶۸ هزار صندوق است، برمی‌داریم. زیرا مردم بیشتر از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند.

وی در پایان اظهار داشت: کار جدیدی که بنا داریم با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری انجام دهیم نذر فناورانه در سامانه آباد ایران است که در آن پویش‌ها و نیازهای محرومین را اعلام می‌کنیم و کمک‌های مردم به علاوه ۵۰ درصد کمک کمیته امداد را جهت خرید نیازمندی محرومین از شرکت‌های دانش بنیان داخلی صرف خواهد شد. این کار هم کمک به تولید شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و هم در راستای رفع نیاز محرومین است.
 

کد خبر 6104865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha