۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۹

یک تحقیق جدید فاش کرد؛

هوش مصنوعی تقلب را یاد گرفت!

هوش مصنوعی تقلب را یاد گرفت!

تحقیقی جدید حاکی از آن است که سیستم های هوش مصنوعی برخلاف تصورات می توانند فریبکارانه عمل کنند و انسان ها را گول بزنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، به نظر می رسد محققان MIT سعی دارند درباره هوش مصنوعی فریبکار هشدار دهند. تحقیقی جدید نشان می دهد سیستم های هوش مصنوعی که طوری طراحی شده اند تا صادق باشند، اکنون فریب دادن انسان ها را آموخته اند.

گروهی از محققان به رهبری پیتر پارک متوجه شدند این سیستم های هوش مصنوعی می توانند کارهایی مانند گول زدن بازیکنان بازی های آنلاین یا دور زدن فرایندهای کنترل ربات نبودن کاربر (CAPTCHA) را انجام دهند. پارک هشدار داده این نمونه های آزمایشی ممکن است در دنیای واقعی پیامدهای جدی داشته باشند.

تحقیق مذکور سیسرو (سیستم هوش مصنوعی متا) را برجسته کرده که در اصل به عنوان یک رقیب جوانمرد در بازی دیپلماسی مجازی در نظر گرفته شده بود. هرچند این سیستم هوش مصنوعی طوری برنامه ریزی شده تا صادق و کارآمد باشد اما سیسرو به یک فریبکار حرفه ای تبدیل می شود به گفته پارک طی بازی، سیسرو نقش فرانسه را داشت که طور مخفیانه با بازیکن آلمانی که توسط انسان کنترل می شد همکاری و به انگلیس دیگر بازیکن انسانی خیانت کرد. در این بازی سیسرو قول داده بود از انگلیس حمایت کند و همزمان برای حمله به این کشور به آلمان اطلاعات می داد.

در یک مثال دیگر از جی پی تی ۴ استفاده شد که سیستم ادعا می کرد نابینا است و یک انسان را برای دور زدن فرایندCATCHA به جای خود به کار گرفت.

پارک تاکید دارد چالش آموزش سیستم هوش مصنوعی صادق بسیار جدی است. سیستم های هوش مصنوعی یادگیری عمیق برخلاف نرم افزارهای سنتی طی فرایندی گزینشی روی می دهد. رفتار آنها طی فرایند آزمایش قابل پیش بینی است اما ممکن است بعدا قابل کنترل نباشد.

در هر حال این پژوهش از محققان خواسته سیستم های هوش مصنوعی فریبکار را به عنوان ابزارهایی با ریسک بالا طبقه بندی کنند.

کد خبر 6104882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha