۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۵۷

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

سالمندی در آینده نه‌ چندان دور به ابر چالش کشور تبدیل می‌شود

سالمندی در آینده نه‌ چندان دور به ابر چالش کشور تبدیل می‌شود

رشت- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جمع متولیان «SDH» کشور گفت: سالمندی در آینده نه‌ چندان دور به ابرچالش کشور تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی آشوبی بعد از ظهر دوشنبه در اجلاس شبکه تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (SDH) کشور در سالن همایش‌های دهکده ساحلی انزلی اظهار کرد: حاکمیت سلامت در جامعه وابسته به مداخلات متعددی بوده که تغییر آن‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت مردم و جامعه هدف، مؤثر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه نظام سلامت برای رشد و اعتلای خود امروزه در بسیاری از مواقع با چالش‌ها و موانعی روبرو است، گفت: بررسی‌های عمیق و ارائه راهکار برای برون‌رفت از چالش‌ها بسیار اهمیت دار، ازاین‌رو مراکز تحقیقاتی باید با کنکاش و پژوهش پیرامون آن، گامی روبه‌جلو در رابطه با آن‌ها بردارند.

آشوبی با بیان اینکه کاهش نرخ باروری در کشور و گیلان از عوامل اجتماعی مؤثر در سلامت است، اضافه کرد: کاهش زاد و ولد یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نظام سلامت در دنیا و ایران است.

وی از انجام حدود ۲ هزار فقره تحقیقات در حوزه باروری در کشور خبر داد و افزود: این میزان تحقیقات از سال ۹۶ تاکنون انجام شده که باید نتایج و میزان تأثیرگذاری و اثربخشی آن در جامعه مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه این استان پایین‌ترین نرخ باروری را دارد، گفت: ما طرح پیشنهادی به وزارت بهداشت و سازمان برنامه مبنی بر بیمه و پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار غیر شاغل صاحب فرزند را داده و در آن تأکید کردیم که به ازای هر یک فرزند، ضمن پرداخت حقوق، سن بازنشستگی هم به‌تناسب آن کاهش پیدا کند.

آشوبی با بیان اینکه طرح حمایتی حقوق مند کردن مادران باردار از دانشگاه علوم پزشکی گیلان موردقبول واقع نشد، اضافه کرد: بیمه تأمین اجتماعی روستاییان و عشایر این طرح را اجرایی کرد و خوشبختانه این بیمه برای زنان غیر شاغل دارای حداقل سه فرزند در حال اجرا است.

وی سالمندی را چالش بعدی در حوزه جمعیت برشمرد و افزود: بحران سالمندی یکی از چالش‌های مهم نظام سلامت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سالمندی شاخصی هزینه‌بر است، گفت: بسیاری از استان‌های شمالی و همچنین استان‌های غیر مولد با پدیده سالمندی مواجه هستند.

آشوبی با بیان اینکه سالمندی ۸۰ درصد کل منابع نظام سلامت را به خود اختصاص می‌دهد، اضافه کرد: سالمندی در آینده نه‌چندان دور به ابر چالش کشور تبدیل می‌شود و باید مراکز توان‌بخشی را همچون مراکز بیمارستانی و درمانی در مناطق مختلف ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه تحقیقات در حوزه سالمندی کاربردی نیست، افزود: اگر هم تحقیقاتی در این رابطه وجود دارد هنوز موردپذیرش تصمیم گیران و سیاست‌گذاران قرار نگرفته است.

کد خبر 6105469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha