۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۵

پنجشنبه‌های مستند در مهر؛

ماجرای یک صلح که به نتیجه نرسید/ یاسر عرفات و «وداع با اسلحه»

ماجرای یک صلح که به نتیجه نرسید/ یاسر عرفات و «وداع با اسلحه»

امیرحسین کاربخش کارگردان مستند «وداع با اسلحه» با اشاره به موضوع «معامله قرن» و نزاع رژیم صهیونیستی و فلسطین از مستند خود با موضوع قرار داد صلح اسلو گفت.

امیرحسین کاربخش نویسنده و کارگردان مستند «وداع با اسلحه» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره شکل‌گیری ایده و سوژه این مستند، گفت: زمانی که ما این مستند را کار کردیم، موضوع «معامله قرن» خیلی داغ و پررنگ بود و همه راجع به صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطین و اینکه بالاخره با یک قرارداد صلح رخ می‌دهد، صحبت می‌کردند و برای ما دغدغه بود که آیا اصلا ممکن است صلحی ایجاد شود و به بررسی و پژوهش در این زمینه پرداختیم.

وی با اشاره به اینکه زمان تولید این مستند ۲۰ سال داشته است، افزود: در پژوهش‌ها مشاهده کردیم حدود ۳۰ سال قبل قرار داد صلحی با نام اسلو بین اسرائیل و فلسطین وجود داشته است، یاسر عرفات رهبر مبارزان فلسطینی و اسحاق رابین رئیس رژیم جعلی صهیونیستی این قرارداد را امضا کردند و به نتیجه نرسیدن این قرارداد صلح، موضوع خوبی برای پژوهش بود.

این مستندساز با اشاره به اینکه یاسر عرفات گزینه بسیار خوبی برای روایت این مستند بود، گفت: زندگی پراز فراز و نشیب یاسر عرفات می‌توانست سوژه خوبی برای مستند ما باشد و پیامی که دنبال آن بودیم در زندگی یاسر عرفات وجود داشت. به همین منظور پژوهش‌ها را روی موضوع یاسر عرفات دقیق‌تر و روی اتفاقات و رویدادهای زندگی او پژوهش کردیم. از دل این پژوهش‌ها به روایت زندگی مردم فلسطین از منظر یاسر عرفات پرداختیم.

ماجرای یک صلح که به نتیجه نرسید/ یاسر عرفات و «وداع با اسلحه»

کاربخش با اشاره به اینکه ایده اولیه راجع به معامله قرن بود، افزود: می‌خواستیم نگاه هر ۲ طرف فلسطینی و صهیونیستی نسبت به قرارداد صلح را نشان دهیم و مستندساختن به این صورت به واسطه دسترسی محدود به خارج سخت است. به همین واسطه تصمیم گرفتیم کار تماما آرشیوی باشد و زمان کافی برای بهترشدن پیرنگ و قصه مستند بگذاریم و در این مسیر سرگذشت دراماتیک یاسر عرفات درونمایه خوبی برای نوشتن فیلمنامه بود.

این مستندساز با تاکید بر دشواری‌های پژوهش، گفت: درست‌بودن قصه ما از نظر پژوهشی و روایتی متفاوت از کلیشه‌های موجود از مهم‌ترین چالش‌های ما بود، تلاش کردیم قصه‌های گمشده در دل تاریخ و قصه‌هایی که تصویر نشده‌اند در مستند بیاوریم و برای تحقق این امر ساعت‌ها آرشیویابی برای یافتن تصاویر با کیفیت و تازه داشتیم؛ برای آرشیویابی با شبکه المنار ارتباطی برقرار کردیم و بخشی از آرشیو استفاده شده در اثر را را از المنار دریافت کردیم، همچنین بخشی هم برای سایر موارد از آرشیو داخلی بهره بردیم.

این کارگردان مستند در رابطه با مستند «وداع با اسلحه»، گفت: در این مستند تلاش کردیم روایتی به دور از کلیشه‌های موجود داشته باشیم و با توجه به اینکه مساله صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطین برای جوانان دهه ۷۰ به بعد مساله جدید است، تلاش کردیم روی پیامدهای این موضوع کار کنیم و حرف جدیدی برای مخاطب داشته باشیم.

امیرحسین کاربخش در پایان ضمن مرور این مطلب که با تدوین وارد فضای مستند شده است، گفت: روی موضوع فلسطین دغدغه داشتم و به همین واسطه پیشنهاد شد این پروژه را انجام دهم. «وداع با اسلحه» به عنوان اولین مستند من حدود یک سال و نیم زمان برد. در حال حاضر در تلاش هستم در رابطه با سرگذشت محور مقاومت و دستاوردهای محور مقاومت یک اثر تولید کنم.

کد خبر 6107890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha