۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۰۱

در جشنواره هفتادوهفتم انجام می‌گیرد؛

حضور فیلمسازان فلسطینی در کن با هدف تغییر دیدگاه‌ها درباره فلسطین

حضور فیلمسازان فلسطینی در کن با هدف تغییر دیدگاه‌ها درباره فلسطین

فیلمسازان فلسطینی به منظور به چالش کشیدن دیدگاه‌ها درباره فلسطینی‌ها در کن ۲۰۲۴ حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکرین، هیأتی از فیلمسازان فلسطینی در کن حضور دارند تا هم بتوانند حمایت بین‌المللی از پروژه‌ها را به دست بیاورند و هم فرصتی برای تغییر گفتمان در مورد نحوه برداشت نسبت به فلسطینی‌ها در سطح جهانی کسب کنند.

مهدی فلیفل فیلمساز فلسطینی ساکن دانمارک که اولین فیلمش با عنوان «به سوی سرزمینی ناشناخته» در بخش دو هفته کارگردانان جا دارد با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع، در رسانه‌های غربی، فلسطینی‌ها فقط به عنوان یک دسته عرب خشمگین مطرح می‌شوند، گفت امیدوار است فیلمش بتواند به گفتمان انسانی درباره فلسطینی‌ها کمک کند.

وی افزود: مردم ما را به عنوان افرادی با رویاها، امیدها و ترس‌ها نمی‌بینند. امیدوارم این مفاهیم بین مخاطبان جا باز کند.

«به سوی سرزمینی ناشناخته» درباره تلاش‌های ۲ مرد فلسطینی است که در آتن سرگردان شده‎اند و سعی دارند خود را به آلمان برسانند. این فیلم محصول مشترک ۸ کشور است. فلیفل در این باره گفت: برای ساختن یک فیلم فلسطینی، باید واقعاً همه مسیر را بسازی، هیچ فیلمی دوباره به همین شکل ساخته نمی‌شود. هر فیلم فلسطینی که ساخته می‌شود یک معجزه است.

فیلمبرداری این فیلم در یونان در زمان تشدید جنگ اسرائیل و غزه در اکتبر آغاز شد. فلیفل در این زمینه عنوان کرد: وقتی فیلمبرداری را شروع کردیم، همه چیز تازه شروع شده بود. مجبور شدم به بازیگران که مردان جوان بیست و چند ساله بودند و همه شب را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراندند بگویم باید سعی کنیم تا ۶ هفته آینده روی این موضوع تمرکز کنیم، چون این بهترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.

فلیفل همچنین در نمایشگاه مستند فلسطین در ۱۹ می با «خانه پدری من» که توسط جف آربون از بریتانیا تهیه می‌شود، شرکت می‌کند. این نمایشگاه با همکاری مؤسسه فیلم فلسطین به سرپرستی محمد جبالی متولد غزه و مقیم نروژ و «کن داکس» برگزار می‌شود و در آن ۴ فیلم مستند فلسطینی که در حال ساخت هستند، ارائه می‌شوند.

جبالی گفت: امیدواریم صنعت فیلم حمایت و شناخت خود را از فیلمسازان ما افزایش و به ارائه داستان‌های فلسطینی ادامه دهد؛ به ویژه در این لحظات سیاه که در بحبوحه نسل‌کشی جاری در غزه زندگی می‌کنیم.

دیگر مستندهای این نمایشگاه شامل «کلوپ کمدی فلسطین» علا علی‌عبداله به تهیه کنندگی شارلوت نولس از بریتانیا، «اسطوره محمود» به کارگردانی مایار حمدان و شیما التمیمی که خارج از قطر توسط التمیمی تهیه شده و «ساخته نشده» بلال الخطیب به تهیه کنندگی الخطیب و علاء ابوقوش در فلسطین و تانیا الخوری تهیه کننده لبنانی مقیم پاریس، است.

علا شهدا بازیگر و کمدین برای اولین بار در جشنواره کن حضور دارد و بازیگر فیلم «کلوپ کمدی فلسطین» است که درباره ۵ کمدین فلسطینی است که در قالب استندآپ تور می‌گذارند. وی در این زمینه گفت: ما به عنوان فلسطینی این تصور کلیشه‌ای را داریم که تحت اشغال زندگی می‌کنیم و بنابراین نمی‌توانیم کمدی بازی کنیم. می‌گوئیم چطور می‌شود زندگی سختی داشت و خنده‌دار هم بود؟ اما ما با کمدی این تصور را می‌شکنیم و به مردم نزدیک‌تر می‌شویم.

در بازار کن امسال چند پروژه فلسطینی با اقبال روبه‌رو شده‌اند که عبارتند از «ممنون برای بانکداری با ما» لیلا عباس که فروخته شد، فیلم «زمین صفر» اثر رشید مشاراوی و «روزی روزگاری در غزه» اثر تارزان و عرب ناصر که توسط باک فیلمز فروخته شد.

علا کرکوتی یکی از بنیانگذاران گروه پان عربی «مد سلوشنز» که مرکز سینمای عرب در کن را اداره می‌کند، می‌گوید: با وجود اینکه فلسطینی‌ها نه جشنواره سینمایی در سرزمین خودشان دارند و نه غرفه رسمی در بازار بین‌المللی، با این حال سینمای فلسطین یکی از منظم‌ترین و باثبات‌ترین سینمای عربی است که همیشه و هر سال در جشنواره‌ها حضور می‌یابد.

کد خبر 6108875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha