۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۲۹

۶۰ درصد تولیدات کشاورزی در زمین‌های کلاس ۳ و ۴ است

۶۰ درصد تولیدات کشاورزی در زمین‌های کلاس ۳ و ۴ است

رییس سازمان تات در ارائه راهبردی برای جلوگیری از تغییر اراضی کاربری زمین‌های زراعی، گفت: ۶۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی ناشی از کشت در زمین‌های درجه ۳ و ۴ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمجتبی خیام‌نکویی، رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، در نشست اعضای این کمیسیون که در محل مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، با بیان اینکه این کمیسیون فرا دستگاهی است که با نقش‌آفرینی در مسائل کلان بخش کشاورزی می‌تواند تأثیرگذاری داشته باشد، اظهار کرد: تشکیل جلسات کمیسیون در دوره جدید باید در راستای ایجاد تحول در بخش کشاورزی باشد و در این راستا، تغییر نگاه اعضای کمیسیون از بخشی نگری به کلان نگری به منظور انجام کارهای بزرگ در عرصه کشاورزی ضروری است.

وی این کمیسیون را به عنوان کمیسیونی راهبردی در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: این کمیسیون باید به بازوی مشورتی مسؤولان ارشد کشور در حوزه امنیت غذایی تبدیل شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) بر نقش کمیسیون در ارائه راهبردی برای جلوگیری از تغییر اراضی کاربری زمین‌های زراعی تاکید کرد و گفت: ۶۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی ناشی از کشت در زمین‌های درجه ۳ و ۴ کشاورزی در کشور است.

وی ارائه راهبرد برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی و کاهش تراز منفی تجاری را یکی از مأموریت‌های کمیسیون کشاورزی، امنیت غذایی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف عنوان کرد که در اتخاذ راهبردها باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

خیام‌نکویی بر اتخاذ راهبردهای کلان در راستای تراز شدن برخی از ناترازی‌های بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: مطالبه‌گری از دستگاه‌های مرتبط باید در دستور کار این کمیسیون باشد.

به گفته وی، اجرای سند امنیت غذایی می‌تواند کشور را به یک نقطه پایدار و اقتدار آفرین در امنیت غذایی برساند و ایجاد سازوکارهای کلان، رصد و پایش نظارت و ارزیابی سند امنیت غذایی در این کمیسیون ضروری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اعضای این کمیسیون باید نگاه اقتصادی در بخش کشاورزی داشته باشند، گفت: با توجه به اینکه ۹۸ درصد محصولات کشاورزی توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، تصمیم‌های اتخاذ شده در این کمیسیون باید در ظرف اقتصادی مورد عیارسنجی قرار گیرد.

وی افزود: وضعیت موجود کشاورزی در کشور ایران یک وضعیت معیشتی با ارزش افزوده کم است که باید به سمت اقتصادی سوق پیدا کند.

رئیس سازمان تات تاکید کرد: حضور اعضای کمیسیون در عرصه میدانی جز برنامه‌های جدید سال جاری است که موجب تصمیمات تحول‌آفرین در کشور خواهد شد.

کد خبر 6110989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha