۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۳

افزایش ۱۲همتی تولید محصولات کشاورزی منطقه با افتتاح سد قیزقلعه سی

افزایش ۱۲همتی تولید محصولات کشاورزی منطقه با افتتاح سد قیزقلعه سی

سد قیزقلعه‌سی با هدف انتقال بخشی از آب خروجی از سد مخزنی خداآفرین به شبکه آبیاری پایین‌دست و همچنین تولید برق احداث شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به منظور افتتاح سد قلعه سی در استان آذربایجان شرقی اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در یادداشتی اختصاصی شرایط این سد استراتژیک را تشزیح کرد.

در این یادداشت آمده است سد قیزقلعه‌سی با هدف انتقال بخشی از آب خروجی از سد مخزنی خداآفرین به شبکه آبیاری پایین‌دست و همچنین تولید برق احداث شده است.

این سد در فاصله ۱۲ کیلومتری پایین‌دست سد مخزنی خداآفرین قرار دارد که حجم مخزنی حدود ۶۲ میلیون مترمکعبی داشته و توانایی تنظیم دو میلیارد مترمکعب آب سالانه را برای طرفین دارد. همچنین کانال انتقال آب و شبکه پایاب جهت آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت ۷۴ هزار هکتار در چشم انداز طرح برای بهره‌برداری اجرا شده است.

احداث شبکه‌های فرعی آبیاری تحت فشار در اراضی پایاب سد قیزقلعه سی در استان‌های آذربایجان‏شرقی و اردبیل در راستای افزایش بهره‌وری آب و استفاده بهینه از منابع آب سطحی و تأمین آب مورد نیاز فعالیت‌های کشاورزی به عنوان یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل، مطرح بوده و استفاده معقول از این عامل متضمن رشد اقتصادی منطقه و در نهایت کشور است.

احداث شبکه‌های فرعی آبیاری تحت فشار، در مرحله نخست اراضی پایاب سد قیز قلعه سی شهرستان خداآفرین به میزان ۴۶ هزار هکتار از اراضی پایاب واقع در استان‌های آذربایجان‏شرقی (۹۳۰۰ هکتار) و اردبیل (۳۶ هزار و۷۰۰ هکتار) تأمین و آب مطمئن با بهره‌وری در امر تولید محصولات کشاورزی را به همراه داشته است که ۳۶ هزار و۷۰۰ هکتار شامل اراضی توسعه دشت مغان، ۴۰۰۰ هکتار آن در قالب اراضی بهبود لاریجان (تبدیل اراضی سنتی به آبیاری مدرن) و ۵۳۰۰ هکتار اراضی توسعه خداآفرین (تبدیل مرتع به زراعت) است و از ۵۳۰۰ هکتار اراضی توسعه، ۱۲۰۰ هکتار آن به الگوی کشت باغ در قالب کشت انگور، بادام، هلو و شلیل با تولید سالانه ۱۲ هزار تن اختصاص یافته و بقیه آن زراعی است.

با احداث این شبکه‌های مدرن ارتقای عملکرد محصولات کشاورزی با تولید سالانه محصولات باغی و زراعی بالغ بر ۳۰۰ هزارتن و با ارزش ۱۲ همت خواهد بود، علاوه بر افزایش محصولات کشاورزی، در ادامه شاهد رشد آبزی‌پروری در منطقه با تولید سالانه ۱۵۰۰ تن و با ارزش اقتصادی ۲۲۵ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ نفر خواهیم بود.

همچنین با کشت محصولات علوفه‌ای در ۱۵ هزار هکتار از اراضی پایاب سد، شاهد تولید ۱۲۷ هزار و۵۰۰ تن یونجه به ارزش ۱.۵ همت خواهیم بود که علاوه بر تأمین نیاز دامی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل، قابلیت صادرات نیز وجود داشته و در ادامه شاهد رشد و توسعه صنعت دامپروری در این منطقه خواهیم بود.

و بالاخره با صنعتی شدن کشاورزی و مصرف بهینه آب در منطقه شاهد توسعه صنعت فرآوری برای محصولات تولیدی و ایجاد ظرفیت برای احداث باغات مدرن و گلخانه و واحد پرورش دام وطیور و پرورش ماهی شده و در تغییر چهره اقتصادی منطقه تأثیر بسزایی گذاشته و اثر قابل توجهی در جلوگیری از مهاجرت اهالی منطقه به شهرها خواهد داشت.

کد خبر 6111078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha