۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۰:۴۴

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

شاهنامه فرهنگستان همیشه پویای زبان و ادب فارسی است

شاهنامه فرهنگستان همیشه پویای زبان و ادب فارسی است

تبریز-معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: شاهنامه فرهنگستان همیشه پویای زبان و ادب فارسی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن گلی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آئین استانی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در شهرستان مراغه، با اشاره به ابعاد شخصیتی این شاعر بزرگ و جهانی، شخصیت و شعر فردوسی را در شرایط کنونی جهان و ایران دارای پیام دانست.

گلی با بیان اینکه نام ایران صدها بار در شاهنامه تکرار شده است، فردوسی را پرچمدار روایت انسان اصیل ایرانی دانست و با اشاره به اشعار این شاعر بزرگ در وصف پیامبر اسلام و حضرت علی علیه السلام، شعر فردوسی را تبلور اتصال ارزش‌های ایرانی و اسلامی توصیف نمود که می‌تواند الگویی برای کنشگری فرهنگی و هنری نسل جوان جامعه و پاسخگوی برخی شبهات موجود باشد.

این عضو هیئت مدیره بنیاد فرهنگ و هنر و ادب آذربایجان شرقی اضافه کرد: وظیفه ما در آذربایجان شرقی، پاسداشت توأمان زبان فارسی و ترکی می‌باشد و این رسالت اصحاب فرهنگ و شعر و ادب استان ما را مضاعف می‌نماید.

گلی همچنین با بیان اینکه حماسه درون مایه اصلی و برون داد شعر فردوسی محسوب می‌شود، تکثیر روحیه سلحشوری و حماسی را بعنوان یکی از نیازهای اساسی امروز جامعه دانست و افزود: امروز نظام سلطه مخصوصاً آمریکا و رژیم صهیونیستی بسان ضحاک ماردوش مورد اشاره شاهنامه، با ابزارهای قدرت سخت و نرم از یک سو در حال کشتار انسان‌های بی گناه مخصوصاً جوانان در غزه هستند و از سوی دیگر سعی می‌نمایند اندیشه و فکر جوانان را تحت تأثیر قرار داد و ناامیدی و انفعال را بین آنان ترویج دهند که در تقابل با این تلاش دشمنان، لازم است اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه بعنوان قشر پیشروی جامعه، مروج روحیه امید و حماسه بین مردم باشند.

گلی در ادامه با اشاره به مفاخر مراغه در حوزه شعر و ادب، از برگزاری جشنواره شعر طنز فاخر استاد کریمی مراغه‌ای طی ماه‌های آتی در شهرستان مراغه خبر داد. در ادامه این آئین از کتاب اوحدی نامه شامل مقاله‌های همایش ملی نکوداشت اوحدی در سال ۷۴ و مقالات شب اوحدی در سال گذشته رونمایی شد.

گلی در گفتگو با خبرنگاران در خصوص این کتاب گفت: اوحدی نامه از آثار مرجع برای شناخت اوحدی، آثار و شخصیت ادبی این شاعر قرن هشتم هجری قمری است.

نویسنده کتاب اوحدی نامه نیز گفت: در این کتاب ۶۰ مقاله از همایش ملی اوحدی مراغه‌ای و شب اوحدی گردآوری شده است.

طغرل طهماسبی افزود: این کتاب در ۶۰۰ صفحه و در قطح وزیری چاپ و منتشر شده است.

در این همایش استانی، ابراهیم رنجبر عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و رضا نویدی آذر از فعالان ادبی پیشکسوت شهرستان مراغه سخنرانی نمودند.

کد خبر 6111091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha