۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۵۵

دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی خبر داد؛

تجمیع منابع در حمایت از فناوری‌های نوین سلامت

تجمیع منابع در حمایت از فناوری‌های نوین سلامت

دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی از تجمیع منابع ستادهای سلول‌های بنیادی و زیست فناوری و بنیاد ملی علم در حمایت از فناوری‌های نوین سلامت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سمپوزیوم استپ پزشکی آینده با موضوع چالش‌های پیرامون توسعه خدمات فناوری‌های نوین ۲۹ اردیبهشت ماه همزمان با نمایشگاه ایران هلث در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.

احسان عارفیان، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی، محمد حسین متالهی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوی، عباس حاجی فتحعلی عضو هیت علمی دانشکده علوم پزشکی، بهداشتی و درمانی دانشگاه شهید بهشتی، مرضیه ابراهیمی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان و مدیرعامل شرکت دانش بنیان کیان ایمن سلول، زهرا قلن بر، مدیر شرکت دانش بنیان سل‌تک فارمد و محمد خادمی، رئیس پژوهشکده مطالعات فناوری سخنرانان این جلسه بودند.

عارفیان با بیان اینکه مساله ما در پزشکی در دهه ۱۳۶۰ جراحی‌های نوین اعم از جراحی، چشم، قلب و.... بود و اکثر سفرهای پزشکی هم برای این امور صورت می‌گرفت گفت: امروز به همت پزشکان ایرانی و استمراری که در حوزه سیاست گذاری داریم، بهترین بیمارستان در حوزه فناوری‌های های قلب، چشم، سرطان و.... ساخته شده است و در خیلی از این امور رتبه اول را در منطقه داریم. البته به رغم همه این پیشرفت‌ها نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که مساله آینده و امروز پزشکی دیگر این جنس از جراحی‌های نوین نیست و گویی حوزه سلامت امروز با مسائل دیگری اعم از نقص‌های ژنتیکی، بیماری‌های سالمندی، سرطان و … مواجه است و اینها مطالبه‌های جدی پزشکی آینده است.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی، بیش از ۲۰ سال است که در حال تولید دانش در حوزه پزشکی بازساختی و سلول بنیادی هستیم و در این زمینه رتبه ۱۳ دنیا را داریم اما با این حال آنچنان که باید نتوانسته ایم این حوزه را در کشور فعال کنیم.

وی، تحقق پویایی پزشکی بازساختی و سلول بنیادی را در گرو سه مؤلفه دید و گفت: نیروی انسانی، شرکت‌هایی که آنها هم از دل همین نیروی انسانی پا به عرصه فعالیت گذاشته اند و نهایتاً سرمایه بازیگران اصلی این زیست بوم هستند.

عارفیان تاکید کرد به همرسانی سرمایه گذار دارای سرمایه به نیروی انسانی و شرکت‌ها یکی از چالش‌های جدی امروز ما است.

وی همچنین زیست بوم پژوهشی بالغ و زیست بوم فناوری نابالغ را مساله دوم این حوزه (پزشکی بازساختی و سلول بنیادی) دانست و تصریح کرد: در پزشکی بازساختی، با افرادی مواجه هستیم که به شدت در پژوهش خبره هستند اما به همین اندازه در حوزه فناوری ضعیف هستند و با وجود تعداد زیاد مقالات از پس پاسخ دادن به چند سوال سازمان غذا و دارو بر نمی آیند. نخبگان و پژوهشگران ما از سطح پژوهش فراتر نرفته و به فناوری ورود جدی ندارند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی در پایان خاطرنشان کرد: در ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی، ستاد توسعه زیست فناوری و بنیاد ملی علم ایران منابع مان را تجمیع کرده ایم و می‌کوشیم تا پرونده‌های فنی ای که قابلیت ارائه به سازمان غذا و دارو دارند را حمایت کنیم. ما باید ادبیات و مسیر تبدیل پژوهش به فناوری را در کشور بپذیریم که البته این مسیر هم خاص ما نیست و در معاونت علمی می‌کوشیم این مسیر را برای نخبگان و شرکت‌ها تسهیل کنیم.

کد خبر 6111144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha