۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۴

با قابلیت ارسال تصاویر به تمام بخشهای بیمارستان؛

دستگاه رادیوگرافی فول دیجیتال توسط فناوران ایرانی بومی سازی شد

 دستگاه رادیوگرافی فول دیجیتال توسط فناوران ایرانی بومی سازی شد

فناوران ایرانی برای نخستین بار موفق به ساخت دستگاه رادیوگرافی فول دیجیتال شدند که می تواند در بیمارستان ها از بیمار عکس رادیولوژی بگیرد.

علی هوشمند مدیر فروش شرکت مهران طب شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر، از ساخت دستگاه رادیوگرافی موبایل فول دیجیتال برای نخستین بار در کشور توسط فناوران این شرکت خبر داد و گفت: در دستگاه‌های رادیوگرافی دیجیتال تصویر تهیه شده به کامپیوتر فرستاده می‌شود و پزشک از روی صفحه مانیتور کامپیوتر تصویر را می‌بیند، می‌توان گفت تفاوتی که این روش با روش قدیمی دارد در فیلم رادیوگرافیست.

وی افزود: در تصویر برداری دیجیتال بجای فیلم پلاستیکی از یک صفحه الکترونیکی با میلیون‌ها نیمه هادی کوچکِ حساس به اشعه ایکس استفاده می‌شود. تابش اشعه ایکس به نیمه هادی‌ها باعث ایجاد بار الکتریکی شده و هر کدام از نقاط مختلف صفحه یا پیکسل‌های آن میزان مشخص و متفاوتی از اشعه ایکس را دریافت می‌کند.

هوشمند خاطرنشان کرد: این نکته حائز اهمیت است که برحسب میزان اشعه، بار الکتریکی تولیدی هم متفاوت است به این صورت که این بارها جمع آوری شده و به کامپیوتر ارسال می‌شود تا در آنجا اطلاعات پیکسل ها در کنار هم قرار بگیرد و تصویر مورد نظر تشکیل شود.

مدیر فروش این شرکت دانش بنیان مزایای رادیوگرافی دیجیتال را سرعت بالاتر تهیه تصویر، کیفیت بهتر تصاویر، کاهش هزینه‌ها به جهت حذف فیلم، توانایی آرشیو تصاویر با سهولت بیشتر و امکان کپی فیلم به هر تعداد و بدون صرف هزینه اضافی عنوان کرد.

وی ادامه داد: توانایی ارسال تصاویر از مجاری الکترونیک مثل شبکه‌های بیمارستانی و یا از طریق اینترنت، دسترسی بهتر و سریع‌تر پزشک به تصویر رادیوگرافی به محض تهیه آن، امکان نگهداری تمام تصویربرداری‌ها مانند رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی در یک بستر مشترک، امکان دستکاری کردن و ادیت تصویر (مانند بزرگ و کوچک کردن، روشن و تیره کردن، تغییر در کنتراست تصویر، علامت گذاری روی تصویر) از دیگر ویژگی‌های رادیوگرافی دیجیتال به شمار می‌رود.

هوشمند درباره دستگاه رادیوگرافی موبایل فول دیجیتال توضیح داد و گفت: کاربرد این دستگاه برای بیمارستان‌های کشور و در بخش‌های ای سی یو، سی سی یو، اورژانس و بستری است. زمانی که بیمار با پای خودش نمی‌تواند به بخش رادیولوژی برود این دستگاه با سیستم موتورایز حرکت می‌کند و بالای سر بیمار می‌رود و عکس‌های رادیوگرافی بیمار را می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تا به حال این دستگاه وارد کشور می شده و این شرکت دانش بنیان اولین تولید کننده دستگاه رادیولوژی موتورایز در کشور است، خاطرنشان کرد: در رادیولوژی دیجیتال علومی مثل فیزیک، مکانیک الکترونیک، کامپیوتر و نرم افزار با یکدیگر ادغام می‌شوند و در بالاترین سطح تصویر بیمار را با آشکارسازها به صفحه مانیتور می‌تابانند.با این دستگاه این امکان وجود دارد که این تصاویر از طریق فکس به کل بخش‌های بیمارستانی ارسال کنیم.

هوشمند ادامه داد: پیش از این هر دستگاه با قیمت ۵۰ هزار یورو به کشور وارد می‌شد که با تولید فناوران ایرانی توانستیم ۴۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی برای کشور ایجاد کنیم.

کد خبر 6111408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha