۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۰

مهر گزارش می‌دهد؛

نگاهی بر زندگی امام جمعه شهید آیت‌الله آل‌هاشم

نگاهی بر زندگی امام جمعه شهید آیت‌الله آل‌هاشم

امام جمعه تبریز در حادثه سقوط بالگرد در منطقه کوهستانی شمال غربی ایران به شهادت رسید.

خبرگزاری مهر - گروه سیاست؛ رامین عبدالله شاهی: می‌توان رجل سیاسی بود و به شهادت رسید؛ می‌توان پست و مقام داشت و به شهادت رسید؛ می‌توان مسئول بود، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهری مهم و تاریخی بود، مردمی بود و خدمت کرد و مسئولانه قلب‌ها را ربود و به شهادت رسید، چون می‌توان مرد خدا بود و سرنوشتت را شهادت رقم بزنی. شهادت سرنوشت مردان خداست و این سنت الهی تخلف ناپذیر است حال در میدان نبرد باشد یا میدان خدمت مسئولانه.

حادثه تلخ و دلخراش بود. بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران و همراهانش از جمله وزیر امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی و نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز تا در مسیر بازگشت از افتتاح سدهای دوستی «قیز قلعه سی و خدا آفرین» با همسایه شمالی در منطقه کوهستانی و سرد ورزقان در هوایی مه آلود دچار حادثه شد. ساعت‌ها زمان برد تا در شرایطی سخت بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان پس از جستجوهایی طاقت‌فرسا پیدا شد.

نگرانی‌ها و دلشوره‌ها درست بود، آیت الله سید محمدعلی آل‌هاشم در کنار رئیس جمهور، وزیر خارجه، استاندار آذربایجان شرقی و خدمه پرواز به شهادت رسید. او که رجلی انقلابی، ولایتمدار، مسؤول، مردمی با ویژگی‌هایی منحصر به فرد بود. شهید آیت الله «سید محمدعلی آل‌هاشم» امام جمعه تبریز و نماینده شهید ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی بود که متولد ۱۳۴۱ در تبریز بود که در سن ۶۲ سالگی به شهادت رسید.

پدرش آیت‌الله سید محمد تقی آل‌هاشم از روحانیون برجسته تبریز بود. او تحصیلات مقدماتی را تا دوران دبیرستان در تبریز گذراند و پس از آن برای تحصیل علوم حوزوی راهی حوزه علمیه قم شده و تا مقطع سطح چهار حوزوی را سپری کرد. او همچنین مدت ۱۴ سال را در درس خارج آیت الله خامنه‌ای حضور داشته و مدرک دکترای فقه و مبانی را نیز داراست.

شهید آیت الله «سید محمدعلی آل‌هاشم» سابقه حضور در جبهه را داشت و سال‌ها از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ رئیس ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی را برعهده داشت و با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در ارتش کل کشور بود. پس از مدتی نیز از سال ۱۳۹۶ تا لحظه شهادت به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز خدمت و فعالیت کرد.

برخی دیگر از سایر مسئولیت‌های برجسته شهید آیت الله «سید محمدعلی آل‌هاشم» عبارت بود از: مسئول ستاد نماز جمعه تبریز، مسئول عقیدتی سیاسی مرکز آموزش پشتیبانی نیروهای زمینی ارتش، رئیس عقیدتی سیاسی لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان، رئیس اداره عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان، معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان، جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش، جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش، معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا، رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا.

همچنین وی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران، عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، منتخب مردم استان آذربایجان شرقی در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و عضو میز آذربایجان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

وی پس از شهیدان محراب آیت‌الله قاضی و آیت‌الله مدنی، مرحوم آیت‌الله مشکینی، مرحوم آیت‌الله ملکوتی و آیت‌الله مجتهد شبستری، ششمین نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز از ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ تاکنون به خوبی برعهده گرفت که به فرموده مقام معظم رهبری جایگاهی بس رفیع، حساس و مهم است.

وی اولین امام جمعه‌ای بود که دستور داد نرده‌های مصلی که بین مردم و مسئولان فاصله ایجاد می‌کرد، برداشته شود. مکرر به بازار و کسبه آن سر زده و جویای وضعیت اقتصادی شهر می‌شد و حتی کسبه منصف و با سابقه را تشویق می‌کرد.

خود بدون فاصله‌ای از مردم برای خرید مایحتاج زندگی خانواده به مغازه‌ها و حتی نانوایی می‌رفت. بدون تکلف سوار مترو و تاکسی می‌شد و بدون وجود فاصله‌ای از حال مردم و مشکلاتشان خبر دار می‌شد، به استادیوم یادگار امام برای حمایت از تیم محبوب فوتبال آذری‌ها می‌رفت و همه اینها در کنار رسیدگی به حال بیماران، مجروحان جنگ، خانواده‌های حاشیه نشین تبریز و کودکان بهزیستی انجام می‌داد. او در عین حال با حضور در مساجد محله‌های مختلف تبریز پشت سر امامان جماعت مساجد نماز می‌خواند. بدون شک شهید آیت الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه آذربایجان شرقی مسؤولی در طراز انقلاب بود، جهادی خدمت کرد، مردمی بود و قلب‌های مردم دیار آذربایجان را ربود و به شهادت رسید.

در بخش‌هایی از متن حکم انتصاب وی به عنوان نماینده ولی فقیه آذربایجان شرقی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۶ آمده بود: «از جنابعالی انتظار می‌رود که با سلوک صمیمانه و تلاش خردمندانه با آن مردم مؤمن و پرانگیزه و شجاع که گام‌های بلندشان در مجاهدت‌های بزرگ در همه‌ی دوران‌ها، کم‌نظیر است به‌ویژه با قشر جوان انقلابی و پرشور، جایگاه معتبر امامت جمعه را بیش از پیش در خدمت پیشرفتهای فکری و عملی انقلاب قرار دهید».

کد خبر 6112942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • فخرالدین CA ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      0 0
      الله سنه رحمت السین، بعد اینکه به شهادت رسیدی تازه بیشتر شناختیمت...