۷ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۶

مهر گزارش می‌دهد؛

شهید آل هاشم در مواجهه با پرسنل از جایگاه مدیریتی برخورد نمی‌کرد

شهید آل هاشم در مواجهه با پرسنل از جایگاه مدیریتی برخورد نمی‌کرد

سلوک پدرانه شهید آل هاشم منحصر به دوران امامت جمعه ایشان در شهر تبریز نبوده و در مسوولیت های سابق نظیر ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نیز همین سلوک پدرانه، مبنای عمل ایشان بوده است.

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه-سمانه نوری زاده قصری: از روزهای اولی که آیت الله سید محمدعلی آل هاشم به نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه شهر تاریخی تبریز منصوب شد، جسته و گریخته خبرها و روایت‌هایی از سلوک پدرانه امام جمعه، منتشر می‌شد. با نگاهی به حکم انتصاب ایشان توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز می‌توان دریافت که این سلوک مورد مطالبه رهبر انقلاب نیز بوده است: «از جنابعالی انتظار می‌رود که با سلوک صمیمانه و تلاش خردمندانه با آن مردم مؤمن و پرانگیزه و شجاع که گام‌های بلندشان در مجاهدت‌های بزرگ در همه‌ی دوران‌ها، کم‌نظیر است به‌ویژه با قشر جوان انقلابی و پرشور، جایگاه معتبر امامت جمعه را بیش از پیش در خدمت پیشرفتهای فکری و عملی انقلاب قرار دهید. تأکید بر وحدت کلمه عموم مردم، ارتباط مستحکم با روحانیت معظم و علمای اعلام، رابطه‌ی صمیمی با دانشگاهیان و فرزانگان، گسترش خدمات فرهنگی با کمک جوانان و مجموعه‌های مؤمن و انقلابی، و همدلی با ایثارگران و همدردی با ضعیفان، نیز همواره باید مدّنظر باشد.»

شهید آل هاشم در مواجهه با پرسنل از جایگاه مدیریتی برخورد نمی‌کرد

آیت الله سید محمدعلی آل‌هاشم فرزند آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم از روحانیون برجسته و بنام تبریز بود. وی پس از شهیدان محراب آیت‌الله قاضی و آیت‌الله مدنی، مرحوم آیت‌الله مشکینی، مرحوم آیت‌الله ملکوتی و مرحوم آیت‌الله مجتهدشبستری، ششمین نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعهٔ تبریز از ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ تا لحظه شهادت در ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بود. همان طور که پس از شهادت این عالم بزرگوار در کلیپ‌های تصویری که منتشر شد، ایشان به دفعات سخن از آرزوی قلبی اش برای شهادت می‌گفت: «تبریز دو تا شهید امام جمعه دارد هر دو هم سید هستند. ان‌شاءالله که سومی هم به آنها ملحق بشود.»

شهید آل هاشم در مواجهه با پرسنل از جایگاه مدیریتی برخورد نمی‌کرد

وی تحصیلات مقدماتی را تا دبیرستان در تبریز گذراند؛ سپس برای تحصیل علوم دینی در حوزه علمیه تبریز مشغول و سپس به حوزه علمیه قم عزیمت نمود و تحصیلات حوزوی را تا مقطع سطح چهار حوزوی (دکتری) گذراند و به مدت ۱۴ سال در درس خارج حضرت آیت الله خامنه ای حضور فعال داشت. همچنین ایشان دارای تالیفات تخصصی برای نیروهای مسلح، طلاب و روحانیون و تالیفات عمومی بود.

شهید آیت الله آل هاشم سالهای بسیاری در مناطق عملیاتی جبهه‌های جنگ حق علیه باطل شرکت کرده و با فرماندهان بزرگی همچون شهید سپهید علی صیاد شیرازی همراه بوده و سابقه درخشانی در این زمینه دارد. این شهید والامقام همچنین از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ با حکم مقام معظم رهبری مسؤولیت سنگین نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران را عهده دار بودند. وی در این دوره سه بار موفق به کسب مقام اول بین سازمان‌های عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح در اشراف فرماندهی معظم کل قوا شد.

با نگاهی به خاطرات افرادی که از نزدیک با شهید آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم محشور بودند، می‌توان گفت این سلوک پدرانه ایشان منحصر به دوران امامت جمعه ایشان در شهر تبریز نبوده و در مسوولیت‌های سابق نظیر ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز همین سلوک پدرانه، مبنای عمل ایشان بوده است.

شهید آل هاشم در مواجهه با پرسنل از جایگاه مدیریتی برخورد نمی‌کرد

به همین مناسبت با رحمت الله سلمان ماهینی معاون امور استان‌ها مؤسسه مهد کشوری مهد قرآن و سرهنگ بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو نشستیم.

سلمان ماهینی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه آیت الله شهید رئیسی در گفت و گو با خبرنگار مهر با تبیین شخصیت شهید آل هاشم در زمان حضور این شهید والامقام در آجا گفت: طی سال‌ها ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ به عنوان مدیر روابط عمومی ارتش توفیق خدمت در سازمان عقیدتی سیاسی آجا را داشتم و در چند مأموریت امور رسانه‌ای و رزمایش مشترک نیروهای هوایی و دریایی ارتش با جناب آیت الله شهید سید محمد علی آل هاشم که جانشین وقت رئیس سازمان عقیدتی سیاسی بودند همسفر شدم. ابعاد شخصیتی حاج آقا آل هاشم برخورد متواضعانه، دوری از هر گونه تکبر و گشاده روی از جمله خصایص منحصر به فردآن شهید والا مقام بود.

وی با اشاره به رفتار و خط مشی این شهید ادامه داد: رفتار و مشی وی با اقشار مختلف ارتش به فراخور سن و درجه شأن برادرانه، پدرانه و دوستانه بود.وی هیچگاه در مواجهه با پرسنل از جایگاه مدیریتی و سازمانی خود در ارتش استفاده نمی‌کرد.

شهید آل هاشم در مواجهه با پرسنل از جایگاه مدیریتی برخورد نمی‌کرد

معاون امور استان‌ها مؤسسه مهد کشوری مهد قرآن با اشاره به خاطره‌ای در این خصوص گفت: در خاطره‌ای از مأموریت رسانه‌ای در رزمایش ارتش در سال ۱۳۸۳ منطقه عمومی خوزستان به همراه حاج آقا در پایگاه چهارم شکاری نیروی هوایی دزفول مستقر بودیم. رفتار متواضع خوش خلقی با فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش که در رزمایش شرکت داشتند خصوصیات ایشان زبانزدهمه بود.از سید شهید دیار ستارخان و شهریار شعر ایران در لباس شاگردی راستین مکتب امام صادق (ع) ملاطفت مهربانی و برخورد محترمانه با درجات پایین در خاطره ارتشیان غیور وطن همیشه ماندگار است.

شهید آل هاشم در مواجهه با پرسنل از جایگاه مدیریتی برخورد نمی‌کرد

ماهینی در پایان گفت: خدمات ارزشمند و تأثیر گذار حاج آقا آل هاشم طی دوران حماسه بی بدیل ۸ سال دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل همراه با ارتشیان غیور و حماسه آفرین برای وحدت بین فرماندهان و کارکنان ارتش با روحانیون عقیدتی و سیاسی و مکتبی شدن کارکنان شرافتمند آجاگام های بلند برداشتند. براستی با این همه اوصاف آیت الله آل هاشم سعادتمند زیست و سعادتمند به دیدار حضرت رب العالمین شتافت. خلعت زیبای شهادت برازنده آن مرد بی ادعا و خدمتگزار است.

کد خبر 6118024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha