۱ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۶

مهر گزارش می‌دهد؛

«شهید جمهور» از نگاه گیلانی‌ها/ گوهر نابی را از دست دادیم

«شهید جمهور» از نگاه گیلانی‌ها/ گوهر نابی را از دست دادیم

رشت- گیلانی ها همچون مردم سراسر کشور با اعلام خبر شهادت جامه مشکی به تن کرده و با برپایی اجتماعات مردمی سوگوار شهید آیت الله رییسی و همراهانش شدند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: عصر یکشنبه خبری در خروجی‌ها قرار گرفت که دنیا به شوکی عمیق فرو برد. «سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان»؛ خبری که در ابتدا با اما و اگرهایی همراه بود. ثانیه‌ها با دلهره و اضطراب به ساعت‌ها تبدیل می‌شد اما خبری از «سید محرومان و خادم جمهور» نشد که نشد.

«شهید جمهور» از نگاه گیلانی‌ها/ گوهر نابی را از دست دادیم

وقتی جای جشن و مناجات عوض می‌شود

در حالی که مردم آماده برپایی جشن باشکوهی برای ولادت هشتمین اختر تابناک ولایت و امامت در جای جای ایران اسلامی می‌شدند، خبر سقوط بالگرد حامل آقای رئیس جمهور و هیأت همراه معادله را از جشن و سرور به دعا و نیایش تغییر داد و حالا یک ملت دست به دعا برداشتند تا خادمین آنها در صحت و سلامت از سفر برگردند، چشم انتظاری ها، مناجات‌ها، دلهره‌ها و نیایش‌ها تا دم دم‌های سحر به درازا کشید اما خبری از حضرت یار نشد. صبح دلتنگی به سر آمد اما خبری از خورشید آسمان راه خدمت نشد.

تلاش‌های ۱۶ ساعته نیروهای امدادی، سپاه، ارتش، بسیج مردمی، هلال احمر، اورژانس و گروه‌های جهادی و مردمی سرانجام به لاشه‌های بالگرد سقوط کرده رسید و پیکرهای بی جان و سوخته خادمین جمهور پس از ساعت‌ها چشم انتظاری در جنگل‌های مه گرفته و بارانی دیزمار ورزقان آذربایجان شرقی پیدا شد تا صبح دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تاریخ انقلاب اسلامی زنده و جاوید بماند.

یک خبر شوکه کننده

با اعلام خبر شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه هوایی، کشور رنگ ماتم به خود گرفت.

گیلانی‌ها هم مانند سایر نقاط کشور جامه مشکی به تن کردند و با برپایی اجتماعات مردمی سوگوار آیت الله شهید رئیسی و همراهانش شده و یاد و خاطر «شهیدان راه خدمت» را گرامی داشتند.

اجتماع باشکوه مردم از مصلی بزرگ امام خمینی (ره) شهر گرفته تا زیر بارش شدید باران پیاده راه فرهنگی و میدان شهدای ذهاب، از دانشگاه گیلان تا گلزار شهدای رشت همه و همه سوگوار «شهید جمهور» شدند، شهیدی که تا لحظه و نفس آخر دست از «خدمت» بر نداشت و عاقبت در راه خدمت به خلق به خالق پیوست.

حضور پرشور مردم گیلان به ویژه شهروندان رشت در اجتماع مردمی سوگواری «شهیدان خدمت» بیانگر چندین پیام مهم از جمله وفاداری مردم به نظام و دولتمردان خود و همچنین حب و عشق خادمین جمهور در دل مردم است، مردمی که در دل تمام سختی‌ها و مشکلات حماسه سازی می‌کنند.

حضور حماسی مردم در مراسم گرامیداشت شهیدان راه خدمت به ویژه دومین رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی نشان می‌دهد که آنها قدردان زحمات، تلاش‌ها و دوندگی‌های مسؤولان و دولت مردان هستند و ساعت‌ها برای سلامتی شأن دعا و نیایش می‌کند.

آیت الله رئیسی مردی تکرار نشدنی

«حجت حسن پور» از جوانان شهر رشت که به مراسم سوگواری شهیدان راه خدمت در مصلای این شهر آمده با لحنی بغض آلود، می‌گوید: مرگ شهادت گونه آیت الله رئیسی همه را شوکه کرد و هنوز بر باورم نمی گنجد که دیگر سید ابراهیم در جمع ما نیست.

لحظه‌ای به فکر فرو رفت و نفسی عمیق کشید و دوباره شروع به حرف زدن کرد اما این دفعه صدایش گرفته‌تر بود با همان صدای گرفته به خدمات ارزشمند آیت الله رئیسی اشاره کرد و گریزی به حضور چند باره این مرد خداجو به گیلان زد.

به گفته حسن پور، آیت الله رئیسی چه زمانی که در قوه قضائیه بود و چه زمانی که خادم جمهور شد به گیلان سفر کردند و مشکلات استان را با تیزبینی و جدیت خاص پیگیری و دنبال کرد.

این جوان رشتی، آیت الله رئیسی را مردی تکرار ناشدنی دانست و معتقد است؛ آیت الله شهید رئیسی یک مکتب فرهنگ ساز برای خدمت بود و در جریان خدمت به لقاء الله پیوست.

تقوا پیشگی، صداقت در گفتار و رفتار، توجه به محرومان، عدالت محوری، مردمی بودن و ولایی بودن از صفات بارز آیت الله رئیسی است که این جوان رشتی بر روی آن صحه گذاشت.

«الگوپذیری» از شهید آیت الله رئیسی پیشنهاد آقای حسن پور برای نسل جوان است، پیشنهادی که به قول خودش این مهم برای «حاج قاسم» هم صدق می‌کند.

«شهید جمهور» از نگاه گیلانی‌ها/ گوهر نابی را از دست دادیم

چهره مغموم یک شهر

گوشه گوشه مصلی جای نشستن مردمی بود که آمده بودند تا در سوگ خادم و شهید جمهور بنشینند، جمعیت فضای مصلی را پر کرده بود و صدای هق هق گیلانی‌ها از این ساختمان آجری شکل به سمت آسمان ابری و مغموم پر می‌کشید؛ کنار هر کسی می‌نشستی، دل و دماغ گفت و گو نداشت و همچنان در کیش و مات خبر شهادت «شهیدان خدمت» هستند.

از مصلی خود را به پیاده راه فرهنگی یا همان میدان شهدای ذهاب رساندم، آسمان هم بغضش ترکید و خودش را به صف عزاداران «سیدابراهیم» رساند.

سوگ بارانِ رشت در فراق یار

میدان شهدای ذهاب رشت حالا به میعادگاه سوگواری خادمینی تبدیل شده که تا روزهای قبل خبر از حضور قریب الوقوع آقای رئیس جمهور به گیلان را شنیده بودند و داغ این دیدار بر دلشان ماند.

از هر طرف که به میدان شهدای ذهاب رشت می نگری یک مشت جمعیت عاشق را می‌بینی که چتر به دست زیر باران ایستادند تا ایستاده برای فراق حضرت یار همانند «باران رشت» بگریند.

باران خیلی شدید می‌بارید اما حب و عشق مردم به «شهیدان خدمت» روی باران را کم کرد، باران رشت به قدری بود که آب در پیاده راه به راه افتاد اما مردمان داغدار رشت و گیلان از جایشان تکان نخوردند و هم نوا با ابرهای غمگین، باران رشت را به اشک ریزان رشت تبدیل کردند.

جای خالی «آیت الله»

«محمدجواد علیزاده» از جوانان رشتی که خودش را به پیاده راه فرهنگی شهر رسانده تا در سوگواری سوزناک مردمی سهیم باشد، می‌گوید: با عروج ملکوتی آیت الله رئیسی متوجه شدیم که چه وزنه قدرتمند و با ارزشی را از دست دادیم.

مردمی بودن آیت الله شهید رئیسی نسبت به سایر محسنات و ویژگی‌های رفتاری اش دارای برجستگی‌های خاص بود و آن را می‌توان از دیدارهای چهره به چهره و بی واسطه با مردم دید و لمس کرد و از این پس مردم جای خالی پشتوانه عظیمی را حس خواهند کرد.

به عقیده این شهروند رشتی جای خالی آیت الله رئیسی سال‌ها در کشور پر نمی‌شود انسان وارسته، مؤمن و انقلابی چون آیت الله رئیسی در کشور بسیار معدود است و ایشان در برخی شاخصه‌ها ممتاز و کم نظیر بودند.

به گفته علیزاده، فراق دردناک آیت الله سید ابراهیم رئیسی نه تنها برای مردم ایران بلکه سایر امت‌ها و ملت‌ها بسیار اندوهناک است.

«شهید جمهور» از نگاه گیلانی‌ها/ گوهر نابی را از دست دادیم

مردی از جنس «عمل گرایی»

این جوان رشتی را با دردهای سوزناکش تنها گذاشتم؛ در آن گوشه میدان زیر چادر صدای هق هق می‌آید از تکان خوردن شانه‌هایش فهمیدم که زار زار گریه می‌کند، به سراغش رفتم از حال نگران، ناراحت و مضطربش بپرسم نزدیک که شدم صورتش را از زیر چادر حیا و عفتش بیرون کشید و اشک‌هایش را پاک کرد، صدایش گرفته بود و تاب و توان سخن گفتن نداشت اما با همان صدای بغض کرده، گفت: آیت الله رئیسی «عمل گرا» بود و حرف‌هایش را در میدان عمل می‌زد.

این بانوی رشتی که خودش را «سارا محسنی» معرفی کرد می‌گوید: تمام چشم امید ما برای حل مشکلات کشور و گیلان به آیت الله رئیسی دوخته شده بود اما حالا با شهادت این مرد بزرگ، مشخص نیست آیا نفر بعدی ره روی راستین اقداماتش خواهد بود یا خیر!

مسیرم را از پیاده راه فرهنگی و میدان شهدای ذهاب به سمت جانبازان و گلزار شهدای رشت تغییر دادم اما «بارانِ رشت» همچنان می‌بارید.

واکاوی شخصیت «سید ابراهیم»

بعد از زیارت مزار «رفیقِ شهیدم» شهید مدافع حرم بابک نوری در جمع سوگواران شهدای سانحه هوایی دیزمار و ورزقان نشستم، چند لحظه‌ای نگذشت پیرمرد عصا به دستی کنارم نشست فرصت خوبی بود تا کمی با این کهنه پیراهن پاره کرده روزگارم هم کلام شوم.

«حاج میرزا محمدی پور» پیرمرد رشتی که از محلات رشت خود را به گلزار شهدا رسانده تا به سوگ «سید ابراهیم» بنشیند، می‌گوید: شهادت حق آیت الله رئیسی بود اما در چنین برهه‌ای از زمان حساس فقدان این عزیز بسیار دردناک و متأثر کننده است.

این پیرمرد که پسر جوانش را سال‌ها پیش در سانحه تصادف از دست داده، سانحه هوایی و سقوط بالگرد حامل آیت الله رئیسی را هم تراز مرگ دلخراش تنها دلبندش می‌داند و می‌گوید: بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند که چه گوهر نابی را از دست دادند و از این رو باید محسنات، ویژگی‌ها و خدمات ارزشمند شهید سید ابراهیم به مردم گفته شود.

مردم ایران و گیلان قدردان زحمات آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور کشور هستند و این مهم را می‌توان در دل مراسم سوگواری و اجتماعات مردمی جست و جو کرد.

«شهید جمهور» از نگاه گیلانی‌ها/ گوهر نابی را از دست دادیم

از نوغان تا ورزقان

«سید ابراهیم رئیس الساداتی» معروف به رئیسی در سال ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد به دنیا آمد. او در حوزه علمیه قم، اصول فقه را نزد آیت‌الله مروی، لمعتین را نزد آیت‌الله فاضل هرندی، رسائل را نزد آیت‌الله موسوی تهرانی، مکاسب محرمه را نزد آیت‌الله دوزدوزانی، کتاب البیع مکاسب را نزد آیت‌الله خزعلی، خیارات مکاسب را نزد آیت‌الله ستوده و آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی و کفایه را نزد آیت‌الله سید علی محقق داماد، تفسیر قرآن کریم را نزد آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله خزعلی، شرح منظومه و فلسفه را نزد آیت‌الله احمد بهشتی و یک دوره شناخت را نزد آیت‌الله مطهری و نهج‌البلاغه را نزد آیت‌الله نوری همدانی آموخت.

حجت‌الاسلام رئیسی، خارج اصول را نزد آیت‌الله سید محمدحسن مرعشی شوشتری و آیت‌الله هاشمی شاهرودی و خارج فقه را نزد آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی و آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب تلمذ نمود. و با اتمام دوره سطح حوزه توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یافته و پس از دفاع از پایان‌نامه خویش با عنوان «ارث بلا وارث» در سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل دهد. سید ابراهیم رئیسی با تکمیل تحقیقات خود در رشته فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک عالی‌ترین سطح حوزه (سطح چهار) شد و در نهایت رساله دکترای خود را با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرد و با اخذ نمره ممتاز به درجه دکترای فقه و حقوق نائل آمد.

دادیاری شهرستان کرج، دادستان کرج، دادستان همدان، دادستان انقلاب تهران، دادستان تهران، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، معاون اول قوه قضائیه، دادستان ویژه روحانیت، تولیت آستان قدس رضوی (ع)، دادستان کل کشور، رئیس قوه قضائیه، عضو خبرگان رهبری و رئیس جمهور تنها بخشی از مسوولیت‌های اجتماعی و سیاسی آیت الله سید ابراهیم رئیسی بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران اسلامی عصر یک شنبه آخرین روزهای اردیبهشت در سانحه هوایی در ورزقان تبریز به همراه حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه تبریز، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان غربی، سردار سید مهدی موسوی سر تیم حفاظت از رئیس‌جمهور، یک پاسدار از سپاه انصار المهدی و اعضای کادر پرواز در این سانحه به شهادت رسید.

کد خبر 6114259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha