به گزارش خبرنگار مهر، "تهران امروز" در صفحه تلویزیون میپردازد به ادامه تصویربرداری فیلم "مه" و کلید خوردن فیلم "راز مهتاب" در دبی. گفتگو با محمدمهدی عسگرپور کارگردان "اقلیما" در صفحه گفتگو، نگاهی به پرکارترین بازیگران در جشنواره فیلم فجر به نقل از مهر و گفتگو با محمدهادی کریمی کارگردان "غیرمنتظره" در صفحه سینما ایران و روزهای پایانی افتتاح سینما آزادی و افتتاح ساختمان جدید فرهنگستان زبان و ادب فارسی در صفحه پایانی کار را تمام می کند.
* محمدهادی کریمی در بخشی از گفتگوی خود عنوان کرده: "در "غیرمنتظره" با یک مثلث عاشقانه روبرو نیستیم، من اصلاً نمی خواستم به این سمت بروم. بیژن یک جوان سنتی و کم سن و سال است. او در مواجهه با دنیایی تازه که سالک (شهاب حسینی) و افرا مقابل چشمانش قرار می دهند، مرعوب می شود. او جوانتر از آن است که از مناسبات دنیای مدرن سر دربیاورد و دلبستگی او به افرا حاصل این شرایط است."
"ایران" در صفحه اول فرهنگ و هنر می پردازد به گفتگو با مجید سرسنگی دبیر جشنواره تئاتر فجر. انقلاب اسلامی به روایت عکس های نادیده، ادامه فیلمبرداری مجموعه "در چشم باد"، جشنهای فرهنگی ایران در خارج از کشور، فیلم جدید برادران کوئن بخت اول اسکار و اخبار کوتاه از تبریزی، موتمن و ... در صفحه پایانی آمده است.
* سرسنگی در بخشی از حرفهایش گفته: "اساساً در هر جشنواره ارزیابی و انتخاب نسبی است. ما نمیتوانیم بگوییم یک کار خوب است، یک کار بد. کارها در قیاس با یکدیگر دیده و سنجیده می شوند. بنابراین می گوییم این کار نسبت به آن کار بهتر بود. طبیعتاً جشنواره امکانات خاص خودش را دارد. ما امیدواریم روزی هر کس دلش خواست کار به جشنواره بیاورد و این امر منوط به گسترش امکانات است."
"جام جم" در صفحه رسانه می پردازد به نارضایتی برخی سینماگران از جشنواره فیلم فجر، سفر فیلمهای ایرانی به اروپای شرقی و فرانسه و چند خبر کوتاه. گفتگو با سعید بشیری تهیهکننده برنامه "دو قدم مانده تا صبح" در صفحه گفتگو، بررسی فیلم "پیرمردان وطن ندارند" و کوتاه درباره روند فیلمسازی برادران کوئن در صفحه سینما و حضور انیمیشن "سفر به سرزمین دور" در جشنواره فجر و در حاشیه مستندهای زندگی حیوانات در سیما در صفحه بخوانید و ببینید منعکس شده است.
* در نقد فیلم "پیرمردان وطن ندارند" آمده: "فیلمنامه این فیلم از رمان کورمک مکارتی اقتباس شده، رمانی که سال 2003 منتشر شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. مکارتی نویسنده ای است که برای وی ویژگی هایی در نوع ادبیات و رمان هایش در نظر گرفته شده و مهمترین آنها پرورش بینظیر قهرمانان منفی است و اینکه حیات و زندگی آنها بسیار خاص از سوی او پردازش و پرداخت می شود."
"همشهری" در صفحه تجسمی می پردازد به نمایشگاه عکس عفاف و حجاب. حرفهای سینماگران درباره بازگشایی سینما آزادی و یادداشتی در این خصوص در صفحه سینما، گفتگو با امیر اسکندری چهرهپرداز مجموعه "شهریار" در صفحه تلویزیون و درباره نمایش "در قاب ماه"، دومین جلوه عاشورایی هنر معاصر، انقلاب به روایت حافظه ملی، 52 پوستر در 25 سال پوستر تئاتر و اخبار کوتاه از شجاعی، تبریزی، شجریان و ... در صفحه ادب و هنر مورد توجه قرار گرفته است.
* اسکندری درباره چهرهپردازی "شهریار" گفته: "انتخاب بازیگر نقشی چون شهریار برای کارگردان یک معنی دارد و برای گریمور یک معنی دیگر. گریمور تنها به چهره بازیگر میاندیشد و اینکه چگونه آن را به شخصیت داستان نزدیک کند، اما کارگردان معیارهای دیگری دارد. با همه این تفاسیر لازم است بگویم که من و کارگردان در این رابطه کاملاً با هم در تعامل بودیم."
"اعتماد ملی" در صفحه ادب و هنر می پردازد به اعتراض 45 سینماگر به سیاست های فرهنگی، یادداشت هایی از منیژه حکمت، امیرشهاب رضویان و علیرضا رئیسیان، گپی با مدیا کاشیگر، بسته پیشنهادی، روزانه، تا جشنواره فیلم فجر و از روزنامه های جهان.
* در خبری به نقل از روزنامه نیویورک تایمز آمده: "عکسی از کیت بلانشت (نامزد اسکار 2008) در حالی که مشغول راه رفتن روی فرش قرمز رقابت های اتحادیه بازیگران سینمای آمریکاست، در صدر اخبار و عکس های هنری این روزنامه به چشم می خورد. پهن شدن فرش قرمز این رقابت در حالی که کمتر از یک ماه به برپایی اسکار وقت باقی مانده، معنادار است. تحلیلگران معتقدند برپا نشدن افتتاحیه ها شکسته شده و دیگر خطری در کمین اسکار نیست."
"اعتماد" در صفحه تلویزیون میپردازد به گفتگو با کیانوش عیاری درباره مجموعه "روزگار قریب"، نگاهی به این مجموعه و یادداشت نویسنده و کارگردان فیلم "تنهایی". بخش پایانی گفتگو با حمید سمندریان، نگاهی به نمایش "ملاقات بانوی سالخورده" و چند خبر کوتاه در صفحه تئاتر، گزارش فروش هفتگی فیلمهای جهانی، آخرین خبرها از جشنواره فیلم فجر و معرفی برگزیدگان انجمن بازیگران آمریکا در صفحه پایانی آمده است.
* در نقد "روزگار قریب" آمده: "آنچه در کار عیاری مهم است، به تصویر کشیدن جوهره زندگی است. به همین دلیل عیاری از کوچکترین جزئیات در کارش نگذشته و مهمترین نمونه را در قسمت اول مجموعه شاهدیم. صحنههای مربوط به بستری کردن دکتر و نگرانیهای همسرش، رفتارهای اخلاقی و ... در نگاه اول شاید این نوع فیلمسازی ساده به نظر بیاید اما با کمی دقت به این نتیجه می رسیم که اتفاقاً عیاری سخت ترین راه را انتخاب کرده است."
"حیات نو" در صفحه فرهنگ و اندیشه می پردازد به گفتگو با اردشیر مجرد تاکستانی نگارگر و چند خبر کوتاه. گپی با سیامک شایقی، دو قرارداد سینمایی برای کارگردان فیلم خارجی "تاوان"، معرفی داوران جشنواره فیلم فجر و اخبار کوتاه از رابرت ردفورد و هیث لجر در صفحه پایانی منعکس شده است.
"جوان" در صفحه سینماتئاتر می پردازد به معرفی فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر به نقل از مهر، نقدی بر فیلم "اقلیما" و چند خبر کوتاه. ابلاغ قانون مجازات فعالیت غیرمجاز سمعی و بصری، معرفی داوران بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر، تجدید میثاق کودکان ایرانی با آرمان های امام، برگزاری نمایشگاه انقلاب اسلامی به روایت حافظه ملی، کنسرت همایون شجریان در فرانکفورت و راه اندازی اولین شبکه رادیویی اینترنتی در صفحه پایانی کار را تمام می کند.
"کارگزاران" در صفحه سینما می پردازد به ادامه معرفی فیلم های ایرانی بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر، گفتگو با احمد میراحسان درباره سینمای روشنفکری در ایران و معرفی فیلمهای بخش فیلم اول جشنواره فجر. لغو مجوز ماهنامه "زنان"، حضور داوران جدید در جشنواره فیلم فجر، فروش هفتگی فیلمهای اکران جهانی، اعتراض سینماگران به جشنواره فیلم فجر و اخبار کوتاه در صفحه پایانی مورد توجه قرار گرفته است.
نظر شما