۸ اسفند ۱۳۸۶، ۱۵:۵۵

هنر تعزیه اصیل ترین و ارزشی ترین هنر ایرانیان است

ساری - خبرگزاری مهر : مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: تعزیه از اصیل ترین، مردمی ترین و ارزشی ترین هنر ایرانیان است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسماعیل امامزاده عصر چهارشنبه در آئین اختتامیه ششمین سوگواره تعزیه مازندران در امام زاده ابراهیم (ع) شهرستان آمل افزود: هنر تئاتر برگرفته از هنر آن سوی مرزها است اما بی شک هنر اصیل و ارزشی تعزیه خوانی و شبیه خوانی مختص ما ایرانیان است که قدیمی ترو دراز دامن تر از هنر تئاتر است و ریشه در عشق و دلداگی مردم کشورمان نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت بخصوص حضرت ایاعبدالله الحسین(ع) دارد.
 
وی  خاطر نشان کرد: از سند افتخار ما مازندرانی ها در این مرز و بوم بنیان گذاردن حکومت علویان است و جای تعجب نیست که هنر تعزیه و شبیه خوانی در شخصیت و هویت ما مازندرانیها ریشه دوانیده است که  تاریخچه این هنر به دوران صفویه باز می گردد اما اوج این هنر در دوران قاجار به خصوص دوران ناصری است که اصحاب هنر تعزیه بالغ بر 365 مجلس به تعداد روز شمار سال مجلس تعزیه مستند ساختند.

به گفته وی  با انقلاب مشروطیت و حضور روشنفکران غرب زده در این دوره بر قداست و ارزش و جایگاه این هنر کاسته شد تا جایی که در عصر پهلوی بسیاری از نسخ و متون مجالس که بالغ بر دوهزار مجلس بود. از بین رفت و ظلم بسیار بزرگی در این دوره به این هنر روا داشته شد. حال انتظار از نظام جمهوری اسلامی این است تا به این هنر و ارزش های والای مذهبی آن توجه خاص و ویژه ای شود و برگزاری این سوگواره نیز به دنبال یافتن این ارزش ها است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در ادامه در خصوص حمایت ها از هنر تعزیه و شبیه خوانان گفت: در آینده نزدیک سعی خواهد شد تا اولین گروه از هنرمندان تعزیه خوان بیمه شوند و ساماندهی لازم  برای شکل دهی گروه ها و اجرای مجالس و تعزیه به عمل آید تا این هنر بتواند پیشینه اصیل خود را احیاء کند.

ششمین سوگواره تعزیه استان مازندران با حضور 8 گروه در شهرهای آمل، بابل، بابلسر، محمودآباد، بهشهر، سوادکوه و تنکابن از سوم تا ششم اسفند در آستانه امام زاده ابراهیم(ع) آمل برپا بود که مجالس تعزیه، امام علی(ع) حضرت فاطمه صغری(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س)، شاهچراغ، حضرت رقیه(س)، حضرت زینب(س)، بازار شام ( ورود به کربلا)، حضرت پیغمبر(ص) به اجرا درآمد که در پایان به سرپرستان گروه ها به رسم یادبود لوح، تندیس و هدایایی از سوی دبیرخانه سوگواره اهداء گردید.

یادمان مرحوم حاج هاشم نوایی و گرامی داشت یادو خاطره مرحوم کربلایی رمضان خلیلی و تجلیل از حاج علی عابدپور امیرکلایی و حاج سید میرهاشم هاشمی از دیگر برنامه های این سوگواره بود.

این سوگواره با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آمل و تولیت آستانه امام زاده ابراهیم(ع) با اجرا در آمد.

کد خبر 646731

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha