حجت الاسلام صدیقی تاکید کرد؛

ضرورت حمایت قضایی در پیشبرد برنامه‌های ستاد امر به معروف

ضرورت حمایت قضایی در پیشبرد برنامه‌های ستاد امر به معروف

صدیقی گفت: با گذشت بیش از ۴۰ سال از استقرار نظام اسلامی همه دولت‌ها بدون استثنا تلاش نکردند تا اصل هشتم قانون اساسی درباره فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به قانون تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، اولین جلسه هم افزایی و همکاری راهبردی قوه قضائیه و ستاد امر به معروف و نهی از منکر با حضور غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا و معاونان قوه از یک سو و آیت الله کاظم صدیقی، رئیس ستاد، سیدمحمد صالح هاشمی گلپایگانی قائم مقام رئیس و دبیر ستاد، معاونان و مدیران کل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور برگزار شد.

در این جلسه رؤسای قوه قضائیه و ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور درباره مهمترین موضوعات کشور در حوزه امر به معروف و نهی از منکر کشور گفتگو و مشورت کردند تا روند رسیدگی به مسائل مرتبط سریع‌تر و جدی‌تر دنبال شود.

آیت الله کاظم صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، امر به معروف و نهی از منکر را از مهمترین مسائلی دانست و تاکید کرد: همه مسئولان نظام اسلامی باید به آن اهتمام ویژه داشته باشند.

وی در عین حال گفت: با گذشت بیش از ۴۰ سال از استقرار نظام اسلامی همه دولت‌ها بدون استثنا تلاش نکردند تا اصل هشتم قانون اساسی درباره فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به قانون تبدیل شود و مجلس نهایتاً به تنهایی در این خصوص اقدام کرد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از عدم اهتمام لازم قوا و دستگاه‌ها به اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ابراز گلایه کرد و گفت: این ستاد به دلیل عدم همراهی‌های لازم نتوانسته به اهداف، چشم انداز و وظایف خود را به طور کامل پیش ببرد.

آیت الله صدیقی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سراسر کشور را حامی مظلوم و ضدظلم و فساد معرفی و با اشاره به اهمیت حمایت قضائی برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: برای عمومی شدن گفتمان امر به معروف و نهی از منکر در کشور نیازمند یک اقدام ملی هستیم و همه قوا باید کار را از خود شروع کنند و به این مسئله پایبند باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، امر به خوبی‌ها و راه درست را کاری الهی دانست و با اشاره به تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در سال ۹۴ تصریح کرد: بسیاری از مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس و حتی مسئولان قضائی به ویژه مسئولینی که عضو ستاد هستند در طول سال‌های اخیر تغییر کرده‌اند و ممکن است مسئولان جدید به خوبی از قوانین اطلاع نداشته باشند.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: یک مسئول به طور معمول بیشترین سروکار را با قوانینی دارد که مستقیماً مرتبط به حوزه کاری اوست و ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید مسئولان را نسبت به وظایف قانونی که در این زمینه دارند کاملاً مطلع کنند.

محسنی اژه‌ای افزود: در محیط خانواده و اجتماع با رعایت حیا بسیاری از مشکلات حل می‌شود که با رفتارها و برخوردهای قهری یا احیاناً خشونت آمیز نمی‌توان آن نتیجه مطلوب و بازدارنده را به دست آورد.

وی بر همین اساس از کارگروه‌های علمی و پژوهشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر درخواست داشت که در کنار احصا اولویت‌های معروفات و منکرات، بررسی کنند چه اقدامات و کارهایی در کاهش منکرات و گسترش معروفات در جامعه مؤثرتر است.

رئیس دستگاه قضا در واکنش به گلایه‌های مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر از بی‌توجهی دستگاه‌های مختلف به اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر گفت: سازمان بازرسی کل کشور موظف به نظارت بر حسن اجرای قانون و مرجع رسیدگی به قصور و اهمال دستگاه‌ها در انجام وظایف قانونی‌شان است لذا قوه قضائیه آماده همراهی با ستاد می‌باشد.

محسنی اژه‌ای افزود: شکل گیری بسیاری از پرونده‌ها به خاطر شیوع منکرات و بی توجهی به معروفات است و اگر بساط منکرات از جامعه جمع شود و جرمی واقع نشود، پرونده قضائی هم نخواهیم داشت.

رئیس قوه قضائیه بر لزوم فرهنگ‌سازی به منظور عمومی شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر نیز تاکید کرد و گفت: باید امر به معروف و نهی از منکر را از خود و خانواده و محیط کار شروع کنیم تا در دیگر بخش‌های جامعه نیز این فرهنگ گسترش پیدا کند.

سیدمحمد صالح هاشمی گلپایگانی قائم مقام رئیس و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور نیز در این نشست به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و مطالبات این ستاد پرداخت و با تقدیر از رئیس دستگاه قضا برای ابلاغ بخشنامه حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، خواستار تعیین و معرفی نماینده‌ای جهت تقویت همکاری‌های دوجانبه شد. تدوین قانون امر به معروف و نهی از منکر در اجرای اصل هشتم قانون اساسی و اصلاح و بروزرسانی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، ایجاد شعب ویژه در محاکم برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به آمران به معروف و ناهیان از منکر و تقویت همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با ستاد امر به معروف و نهی از منکر، از دیگر مسائل مطرح شده توسط دبیر ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر بود.

هاشمی گلپایگانی خواستار تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه‌ها به ویژه ایجاد ۱۴ شورای مربوطه در قوه قضائیه، تحقق عملی راه اندازی گشت ارشاد مسئولان و رسمیت دادن به مطالبه گران مردمی در جهت گسترش فرهنگ و گفتمان امر به معروف و نهی از منکر شد.

دبیر ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر همچنین خواستار تشکیل کارگروه مشترک بین قوه قضائیه و این ستاد برای پیگیری موضوعات خاص و ویژه شد که رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: اگر ستاد موضوع خاصی را بررسی کرده که نیازمند تشکیل کارگروه بود، اعضا و برنامه و دستور کار را اعلام کند تا کارگروه تشکیل شود.

کد خبر 5354705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha