۲۳ مهر ۱۳۸۷، ۸:۳۳

طرح موضوع‌های تازه پلیسی در فیلم تلویزیون "بازی شبانه"

طرح موضوع‌های تازه پلیسی در فیلم تلویزیون "بازی شبانه"

فیلم تلویزیونی "بازی شبانه" به کارگردانی کاظم معصومی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شریفی مضامین تازه را مطرح می‌کند که پیش از این کمتر در تلویزیون به آنها پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، "بازی شبانه" با طرح مسئله جرایم اینترنتی و پیامدهای آن وارد فضایی تازه می‌شود. اغلب فیلم‌هایی که به مناسبت هفته نیروی انتظامی روی آنتن رفتند، نگاهی کلیشه‌ای به جرم و نقش پلیس در امنیت اجتماعی داشتند. اما در "بازی شبانه" معصومی سعی کرده تا اندازه‌ای که قواعد تلویزیون اجازه می‌دهد از کلیشه‌ها فاصله بگیرد.

فیلم ماجرای آشنایی‌های اینترنتی یک باند قاچاق دختران جوان است. باندی که فعالیت‌های غیر قانونی دیگری هم دارد. دختری جوان به دست یکی از اعضای باند کشته می‌شود. شیوا (فقیهه سلطانی) خواهر این دختر تصمیم می‌گیرد از قاتل انتقام بگیرد. مایه انتقام فردی همیشه جذاب است، مخصوصا اگر یک زن بخواهد به تنهایی و بدون حمایت پلیس وارد عمل شود.

کارگردان از این موضوع جذاب به خوبی استفاده کرده است. سماجت شیوا برای نفوذ به باندی که باعث قتل خواهرش شده قابل قبول و درست طراحی شده است. هر چند او این مسیر را خیلی سریع طی می‌کند و به سرعت به سامان می‌رسد. اما در مجموع می‌توان مسیری را که شخصیت اصلی طی می‌کند پذیرفت.

در طراحی قصه، روابط شخصیت‌ها و دیالوگ‌های "بازی شبانه" نوعی تازگی و جسارت دیده می‌شود که برای بیننده تلویزیون جذاب است و مناسبات حاکم بر چنین فضاهایی را روشن می‌کند. کارگردان سعی کرده ماهیت چنین آشنایی‌ها را بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های تلویزیون آشکار کند.

در باورپذیر بودن فضای فیلم که متاثر از درام‌های خارجی است، شخصیت‌پردازی درست قهرمان ماجرا نقش زیادی دارد. شیوا دختری مستقل و مقتدر است که با فاصله از پلیس و مراجع قانونی حرکت می‌کند و موفق می‌شود وارد باند شود. گرچه در نهایت این پلیس است که با حمایت نامحسوس او را نجات می‌دهد، اما این شخصیت سمج و مستقل برای بیننده جذاب است.

کارگردان موفق می‌شود فضایی ایجاد کند که سرنوشت شیوا برای مخاطب مهم شود و به واسطه او قصه را تا انتها دنبال کند. شیوا به عنصر داستانی و جذاب فیلم بدل می‌شود و بیننده را با خود همراه می‌کند. روند قابل پیش‌بینی بودن قصه که در اغلب آثار پلیسی ایرانی به عنوان یک نقطه ضعف بزرگ دیده می‌شود، در "بازی شبانه" به شکل آزاردهنده وجود ندارد.

طبیعی است که طبق قاعده چنین فیلم‌هایی بیننده می‌داند در پایان شیوا به شکلی از مهلکه نجات پیدا می‌کند، اما هنر کارگردان این است که این مسیر را طوری طراحی کند که بیننده عطش پیگیری داستان را داشته باشد. ورود مریم (شیوا بلوریان) به قصه در بخش‌هایی که ماجرای جستجوی شیوا جذابیتش را از دست داده، کمک کرده قصه وارد فضایی تازه‌تر شود و تنوع پیدا کند.

کارگردان توانسته درباره شخصیت مریم و هویت او از بیننده پیشی بگیرد و از این برگ برنده تا پایان به نفع فیلم استفاده کند. استفاده از روایت غیر خطی داستان و ارائه اطلاعات به شکل پراکنده یکی دیگر از جذابیت‌های "بازی شبانه" است. فیلمی که می‌تواند بیننده را با خود همراه کند. اتفاقی که درباره دیگر فیلم‌های تلویزیونی هفته فیلم نیروی انتظامی نیفتاده بود.

فیلم تلویزیونی "بازی شبانه" ساخته کاظم معصومی 21 مهر ساعت 20:50 از شبکه دو روی آنتن رفت. این فیلم 90 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی امیرحسین شریفی با بازی فقیهه سلطانی، شیوا بلوریان، شهرام عبدلی، محمدرضا رهبری، علی صادقی، مازیار فیروزمند، غزاله نظر و میرطاهر مظلومی تولید شده است.

عوامل پروژه عبارتند از علی‌اکبر مزینایی مدیر تصویربرداری، مهران روحانی طراح گریم، علی رشیدی تدوین، امیرحسین رسولی صدابردار، کیوان ذوالفقاری طراح صحنه و لباس، عباس دقاقی مدیر تولید، علی رشیدی تدوینگر، شاهرخ شریفی صداگذار و میکس و بابک نبی‌زاده دستیار کارگردان و برنامه‌ریز.

کد خبر 764635

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha