دکتر سید محمد ثقفی که با خبرنگار مهر گفتگو میکرد افزود : از نظر تأثیر فکری و فرهنگی، همه نهضتهای دینی در قرن دوم و بعدی اسلام متأثر از نهضت عاشورا هستند. عاشورا یک فلسفه تاریخ و فلسفه سیاسی به بار آورد که بر مور عدالت بود. مبارزه با ظالم، اصل این حرکت اجتماعی بود. این نهضت رهبری انسان کامل را در حرکتهای اجتماعی الهامبخش آزادی تفکر و تحقق عدل اجتماعی میدانست چنانچه در نهضت استقلال هندوستان گاندی نهضت خود را از ملهم از نهضت حسین (ع) به حساب میآورد.
وی تصریح کرد: در نهضت مشروطیت آیتالله نائینی امام حسین (ع) را نخستین مجاهدی میدانست که با استبداد سیاسی و استبداد دینی مبارزه کرد. از نظر جامعهشناختی تاریخی میتوان نهضت عاشو را مورد مطالعه قرار داد که چه عوامل و تغییر ساختارهای اجتماعی و فکری سبب ظهور نهضتی به مانند عاشورا و وقوع فاجعهای مانند قتل خاندان پیامبر است.
این استاد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: در واقع امروز هم میتوان نهضت عاشورا را از نظر جامعهشناختی تاریخی ، فلسفه اجتماعی دینی و حرکتهای اجتماعی مورد مطالعه قرار داد.
دکتر ثقفی درباره این سؤال که جامعهشناسان ما چقدر بر روی این حادثه مهم دینی تمرکز کردهاند پاسخ داد : مرحوم دکتر جعفر شهیدی در کتاب "امام حسین پس از پنجاه سال" و آقای عطاءالله مهاجرانی در "تحلیل نهضت عاشورا" و مرحوم دکتر علی شریعتی در "شهادت" ، مرحوم صالحی نجف آبادی در "شهید جاوید"، آیت الله حاج آقا رضا صدر در "زندگانی امام شهید" ، عبدالله علاعلی از دانشمندان مصری در کتاب "عالیترین آرمانها بر محور کاملترین شخصیتها" ترجمه دکتر سید محمد مهدی جعفری نهضت عاشورا را از بعد جامعه شناختی و روانشناسی اجتماعی مورد مطالعه قرار دادهاند.
نظر شما