حجت الاسلام ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شبیخون، تهاجم یا ناتوی فرهنگی که به تعابیر مختلفی ادا می شود امری است که از بامداد انقلاب اسلامی یا از بامداد طلوع اسلامی و حتی خلقت انسان وجود داشته است.
دستگاههای فرهنگی از تولیدات انبوه غافل هستند / تولید فیلم و کتاب قطره چکانی است
وی افزود: دستگاه های فرهنگی ما باید تولید کننده مواد انبوه فرهنگی سالم باشند تا مردم به سوی مواد ناسالم فرهنگی نروند. این کاری است که دستگاههای فرهنگی ما انجام نمی دهند در تولید فیلم و کتاب قطره چکانی رفتار می کنند. بخش ممیزی در وزارت ارشاد قوی است اما خبری از بخش مشوق نیست. دستگاههای فرهنگی دستگاههای منع هستند تا تشویق.
نواب با اشاره به اینکه درخواست مجوز نشر کتاب و مجله حدود دو سال به طول می انجامد اما همه آنها یک شبه توقیف می شوند یادآور شد: دستگاههای فرهنگی خود باید به جستجوی آثار مکتوب و تصویری برتر باشند تا آنها مورد تشویق و ترغیب قرار گیرند.
ایران سالهای طولانی دچار فقر فرهنگی بود
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم تأکید کرد: تهاجم فرهنگی یعنی تغذیه فرهنگی ناقص، باطل و مسموم. تعبیر فرهنگ به غذا نیز به ائمه اطهار اختصاص دارد. نسل ما گرسنه و تشنه فرهنگ است. در سالهای طولانی درگیر گرسنگی و محرومیت فرهنگی بوده است چون پیش از انقلاب که نشریات و کتابهای چندانی تولید نمی شد.
وی گفت: اما اکنون که آزادی فراهم شده این پرسشها مطرح می شود که آیا آمار نشریات و کتابهای ما با آمار جهان قابل مقایسه است یا آیا میزان کتابخوانی ما و تشویق ما از آثار مکتوب با جهان قابل مقایسه است. در مدارس ما کودکان را چقدر به کتابخوانی تشویق می کنیم؟ آیا یک روز از برنامه درسی آنها را به کتابخوانی اختصاص می دهیم؟.
سطح فرهنگ مردم را باید بالا برد
حجت الاسلام نواب کتابخوانی را یکی از راههای مقابله با تهاجم فرهنگی دانست و گفت: باید سطح فرهنگ مردم را بالا ببریم یکی از راهکارهای تولید انبوه فرهنگی است، یعنی باید برای کتاب و فیلم به مردم یارانه بدهیم همانطور که این یارانه ها در رابطه با مواد غذایی ارائه می شوند.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم تصریح کرد: اگر بخشی از بودجه قضایی، دادستانی و برخوردی ما را به بخش اصلاح ساختاری و رفتاری تبدیل کنند، بسیاری از موارد حل خواهد شد چرا که مردم به توجیه نیازمند هستند.
معرفت دینی راهنمای عقل است
وی همچنین معرفت دینی را یک اصل در مسئله فرهنگ دانست و اظهار داشت: عقل انسان مرکز فکر، درک و فرمان دهی انسان است. معرفت دینی مرکز جهت دهی به این فکر است. فکر انسان می تواند برای شکم پاره کردن و جراحی کردن ابزار سازی کند، این که انسان باید چگونه ابزاری بسازد را معرفت دینی تعیین می کند. معرفت دینی راهنمای عقل است و بدون آن هیچ هستیم.
نظر شما