۱ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۱۳:۴۷

واعظ مهدوی:

توسعه پایدار شهری نیازمند درآمدهای پایدار است

توسعه پایدار شهری نیازمند درآمدهای پایدار است

معاون هماهنگی و برنامه ریزی شهرداری تهران با تاکید بر توسعه پایدار کلانشهر تهران و ایجاد درآمدهای پایدار به عنوان مهمترین عامل در توسعه پایدار شهری گفت: مدیریت شهری برای گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار می بایست به درآمدهای پایدار تکیه کند و این امر تنها با روی آوردن به عوارض نوسازی و عمران شهری میسر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدرضا واعظ مهدوی با اشاره به تدوین برنامه 5 ساله شهرداری تهران افزود: در سالهای اخیر به جهت فقدان منابع مالی مناسب و ضرورت خدمات رسانی، بخش عمده ای از درآمد شهرداری از طریق فروش تراکم بوده است که از زمره درآمدهای ناپایدار به شمار می آید.

وی با انتقاد از اینکه 75 درصد درآمدهای شهرداری تهران متکی بر ساخت و ساز است تاکید کرد: این وضعیت نمی تواند برای مدیریت شهری درآمد پایدار ایجاد کند و می بایست راهکارهای جایگزین برای آن جستجو کرد.

واعظ مهدوی با تاکید بر مشارکت مردم در ایجاد توسعه پایدار شهری افزود: شهرداریها باید به دنبال منابع پایداری از مسیر اخذ عوارض واقعی باشند.

معاون شهردار تهران با اذعان به اینکه چالشهای بیشمار در وضعیت موجود درآمد شهرداریها باعث شده که تکلیف شهرداریها به خوبی مشخص نباشد، گفت: تا وضعیت درآمد شهرداریها روشن نشود، مشکلات آنها لاینحل باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به تدوین سند درآمدهای پایدار شهرداری تهران افزود: محتوای طرح جامع درآمدهای پایدار شامل چند‌ محور موضوعی است که راهبردها و سیاستها در قالب این محورها تدوین شده است.

واعظ مهدوی از ارتقای کارآیی نظام تشخیص و وصول درآمد، تنظیم مناسبات مالی دولت و شهرداری تهران، اخذ بهای خدمات شهری، فراهم کردن شرایط دسترسی به بازارهای مالی داخلی و خارجی، بازنگری در نظام کسب درآمد از دارایی‌ های غیرمنقول شهری، نظام کسب درآمد از فعالیتهای اقتصادی شهر، استقرار نظام اخذ ارزش افزوده ساخت و ساز و افزایش ارزش سرمایه دارایی ‌ها ناشی از فعالیتهای توسعه و ارائه خدمات شهری و نظام کسب درآمد از حمل‌ و‌ نقل و ترافیک شهری، به عنوان محورهای طرح جامع درآمدهای پایدار شهرداری نام برد.

کد خبر 864526

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha