۶ تیر ۱۳۸۸، ۱۱:۰۷

گزارش خبری مهر/

تغییر نام خیابان "ایرج میرزا" و سرگردانی مردم

تغییر نام خیابان "ایرج میرزا" و سرگردانی مردم

مشهد - خبرگزاری مهر: تغییر نام خیابان ایرج میرزای مشهد به نام جلال آل احمد از سوی شورای شهر و شهرداری مردم منطقه را غافلگیر کرد و آنها ضمن احترام به نام بزرگ جلال آل احمد خواهان بازگرداندن نام خیابان به ایرج میرزا هستند.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، در واپسین روزهای اسفند 87 زمانی که ساکنان خیابان ایرج میرزای مشهد در منطقه آزادشهر سرگرم انجام خریدهای شب عید بودند شهرداری منطقه 11 بدون اطلاع رسانی قبلی اقدام به تغییر نام این خیابان کرد.

خیابان ایرج میرزا که ابتدای آن از بولوار وکیل آباد شروع می شود با عبور از خیابان معلم به کمربندی صدمتری در حد فاصل میدان امام علی(ع) و پل قائم می رسد.

این اقدام شهرداری منطقه که درست چند روز مانده تحویل سال نو انجام شد حیرت ساکنان این خیابان را به دنبال داشت. مردم مشهد در صبح یکی از واپسین روزهای سال 87 ناگهان متوجه تغییرنام خیابان ایرج میرزا به جلال آل احمد بودند که در نوع خود بی نظیر بود.

این اقدام شهرداری در حال انجام شد که مطبوعات استان دقیقا یکی دو روز بعد از آن به دلیل فرا رسیدن تعطیلات نوروزی تا 15 فروردین 88 چاپ نشدند و خبرگزاریها نیز به همین مناسبت تا 5 روز اول عید اغلب تعطیل بودند.

یکی از ساکنان خیابان ایرج میرزای مشهد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سالهای سال است که مردم این خیابان را به نام ایرج میرزا می شناسند و به این اسم عادت کرده اند اما حالا وقتی به یکباره اسم خیابان را عوض می کنیم باعث سردرگمی مردم می شود.

وی افزود: ایرج میرزا یکی از شاعران کشور است و اگر چه در برخی از شعرهایش ادب را رعایت نکرده اما در جای خود اشعاری دارد که بسیار ارزشمند و معناگراست.

این شهروند مشهدی گفت: تا قبل از تغییر نام خیابانها هیچکس روی اشعار ایرج میرزا حساس نبود اما تغییر نام این خیابان باعث شد که برخی از افراد درباره اشعار او کنجکاو شوند.

یکی دیگر از ساکنان این خیابان نیز گفت: وقتی در کتابهای درسی دانش آموزان اشعار ایرج میرزا از جمله شعر معروف مادر چاپ شده است آن وقت تغییر نام خیابان نمی تواند توجیهی داشته باشد.

این شهروند مشهدی به نکته جالب توجهی اشاره کرد و گفت: اگر امروز جلال هم زنده بود اجازه نمی داد که اسم ایرج میرزا را از یک خیابان برداشته و اسم او را بگذارند.

هاشمی مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 11 در این خصوص به خبرنگار مهر در خصوص علت تغییرنام خیابان ایرج میرزای مشهد گفت: در واقع شهرداری منطقه دراین خصوص نقشی نداشته و این موضوع به شورای شهر بازمی گردد.

وی افزود: این تصمیمی بود که از سوی شورای اسلامی شهر مشهد گرفته شد و شهرداری منطقه فقط آن را اجرا کرد و نقشی در تغییر نام خیابان ندارد.

در این خصوص فاطمه غیور عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد و نماینده این کمیسیون در کمیته نامگذاری معابر و خیابان های مشهد در شهرداری گفت: تغییر نام خیابان ایرج میرزای مشهد از مدتها پیش در دستور کار شورا  و شهرداری بود چرا که برخی از جلسات پرسش و پاسخ مردم و مسئولان شهرداری و اعضاء شورای شهر در مسجد برخی از شهروندان خواستار تغییر نام این خیابان بودند.

وی افزود: ضمن اینکه نامه هایی نیز از سوی برخی اساتید دانشگاه فردوسی مشهد مبنی بر ضرورت تغییرنام این خیابان به دست ما رسیده است.

غیور ادامه داد: با توجه به درخواست اهالی و نامه اساتید دانشگاه فردوسی تغییر نام این خیابان در دستور کار شورای اسلامی قرار گرفت و موضوع به کمیته نامگذاری معابر و خیابان های مشهد در شهرداری مرکز ابلاغ شد که پس از برگزاری جلسه اعضاء با تغییر نام این خیابان موافقت و نان جلال آل احمد را برگزیدند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: ایرج میرزا شاعر بزرگی است و اشعار زیادی هم دارد اما مشهوریت اشعار ایشان در اشعار مبتذل است به گونه ای که برخی از اشعار ایرج میرزا را نمی توان بر زبان آورد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که اهل مطالعه و شعر و ادبیات هستند به خوبی می دانند که نوع اشعار ایرج میرزا نوعی خاصی است و علی رغم سرودن اشعار خوب مشهوریت وی در سرودن اشعار مبتذل است.

غیور خاطرنشان کرد: نامگذاری خیابانها، معابر و کوچه ها و میادین در هر شهر نماد آداب و رسوم و فرهنگ آن شهر است بنابراین باید اسمی را انتخاب کرد که شایسته تر باشد.

کد خبر 902255

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha