پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۶ تیر ۱۳۸۸، ۱۰:۲۷

مظلومی در گفتگو با مهر:

ساخت مجموعه "لطفاً دور نزنیم" ریسک بود

ساخت مجموعه "لطفاً دور نزنیم" ریسک بود

کارگردان مجموعه تلویزیونی "لطفاً دور نزنیم" معتقد است ساخت این مجموعه برایش ریسک بود، چون قصه آن معمولی بوده است، اما او تلاش کرده کار قابل قبولی بسازد.

مهدی مظلومی درباره هدف خود از ساخت مجموعه "لطفاً دور نزنیم" به خبرنگار مهر گفت: گرچه فیلمنامه خیلی معمولی و موضوع آن تکرار‌ی بود و فراز و نشیب زیادی هم نداشت، اما تجربه آن برایم اهمیت داشت که چه طور می‌توان با یک فیلمنامه معمولی کار قابل قبولی ساخت که البته موفق هم شدیم.

بهزاد رحیم‌خانی و مهران رجبی در نمایی از مجموعه "لطفاً دور نزنیم"

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر فیلمنامه سالم بود و گفتگوهای طنز آن سبک نبود، چون در برخی کارهای طنز شاهد گفتگوهای سبک هستیم. علاوه بر آن قصه تلاش نمی‌کرد مخاطب را به زور بخنداند. معتقدم فیلمنامه‌هایی که سعی دارد تماشاگر را به اجبار بخنداند بار منفی و بدآموزیی دارد.

این کارگردان درباره اینکه چرا خودش فیلمنامه این مجموعه را بازنویسی نکرد، توضیح داد: زمان لازم را برای این کار نداشتم. با آماده بودن پنج قسمت از فیلمنامه تولید را شروع کردیم. روایت قصه روان بود و نویسنده انرژی زیادی برای این پروژه گذاشته بود. ما هم سعی کردیم روایت قصه شیرین باشد و الزامی برای خنداندن مخاطب نداشتیم و این مسئله را در جنس بازی بازیگران، طراحی صحنه، رنگ‌ها و دکوپاژ رعایت کردیم تا کار طنز مناسبی بسازیم.

مظلومی افزود: مجموعه "لطفا دور نزنیم" یک نقد اجتماعی با روایتی ساده است و تلاش کردیم به رفتار افراد مختلف بپردازیم. آدم‌هایی که با همدیگر صادق نیستند و به دنبال پیچیده کردن روابط شان هستند. با یک نگاه تازه به این موضوع پرداختیم و با یک زبان شیرین که مخاطب را آزار ندهد.

وی درباره اینکه آیا ساخت این مجموعه با یک قصه معمولی برایش ریسک نبود، توضیح داد: اتفاقاً ریسک بود، چون قصه معمولی بود. در مجموعه‌های قبلی‌ام از جمله "بدون شرح"، "بانکی‌ها" و "کمربندها را ببندید" مخاطب را در یک فضای متفاوت قرار داده بودم. در مجموع رضایت مخاطبان اهمیت دارد و می‌توانم ادعا کنم تمام عوامل برای ساخت "لطفاً دور نزنیم" تلاش کردند تا کار با یک کیفیت بالایی ساخته شود.

این کارگردان در پاسخ به این سئوال که با توجه به مشارکت راهنمایی و رانندگی برای تولید این پروژه، آیا پرداخت به مسئله‌ای در کار به شما دیکته شد، افزود: به قول معروف از ابتدا سنگ‌های خود را وا کندیم و سعی کردیم قوانین راهنمایی و رانندگی را در دل ماجرا و غیر مستقیم قرار دهیم. مثلاً شخصیت اصغر باغ‌آبادی (محمدرضا هدایتی) طوری طراحی شد که مقید بودنش به قوانین راهنمایی و رانندگی برای مخاطب دلزدگی به وجود نیاورد.

مظلومی درباره گرفتن یک بازی متفاوت از محمدرضا هدایتی که بیشترنقش پیرمردهای خشن را بازی ‌کرده، گفت: فیلمنامه در ابتدا بر اساس جنس بازی دیگری نوشته شده بود مثل جنس بازی رضویان. من با این جنس بازی مشکل داشتم. البته نه اینکه جنس بازی بد باشد، اما من در "لطفاً دور نزنیم" به دنبال چیز دیگری بودم. بعضی مواقع شخص خودش بانمک است، حتی نیازی نیست کاری انجام دهد چون برای مخاطب بامزه است، اما علاقمند بودم یک تیپ جدید بسازیم و لحظات کمیک خلق کنیم.

وی ادامه داد: خوشحالم در این پروژه با محمدرضا هدایتی همکاری داشتیم و تجربه ایفای نقش اصغر باغ‌آبادی هم برای خودش متفاوت بود. دیگر بازیگران هم بازی قابل قبولی ارائه دادند و همه تلاش خود را برای انجام یک کار خوب کردند.

این کارگردان درباره سکانس‌های حرکتی مجموعه "لطفاً دور نزنیم" توضیح داد: علاقمند بودم حس فضا به مخاطبان انتقال پیدا کند. به هر حال تعداد لوکیشن‌های ما محدود بود و اگر سکانس‌ها حرکتی نبود مخاطب را خسته می‌کرد. تلاش کردم به تکرار نیفتیم.

مظلومی یادآور شد: ما 17 سکانس دور میزی داشتیم که هر یک از سکانس‌ها با یکدیگر متفاوت بود. در مجموع با کمک آقای سیگارودی مدیر تصویربرداری در سکانس‌های حرکتی توانستیم تنوع را حفظ کنیم و بر اساس ریتم هر بخش از قصه حرکات را تنظیم کنیم.

آناهیتا همتی در نمایی از مجموعه "لطفاً دور نزنیم"

وی درباره اینکه چه قدر بازیگران را در بداهه‌گویی که لازمه کارهای طنز است، آزاد گذاشته، توضیح داد: من بازیگران را آزاد می‌گذارم، اما نه اینکه گزافه‌گویی کنند و اگر هم قرار باشد بداهه بگویند از آنها می‌خواهم در تمرین این کار را انجام دهند تا همه چیز شسته و رفته مقابل دوربین برود. در مجموع سعی می‌کنم اصل ماجرا هدایت شود و تحت‌الشعاع مسائل حاشیه‌ای قرار نگیرد.

این کارگردان درباره تیتراژ متفاوت این مجموعه که نام بازیگران از یک رادیو شنیده می‌شود، گفت: در کارهایی که انجام می‌دهم سعی می‌کنم به جزییات دقت کنم. هیچ چیز از نظرم دور نماند و همه چیز را جدی می‌گیرم. گرچه یکی از کارهای رسانه پر کردن اوقات فراغت است، اما باید سطح سلیقه مخاطبان را بالا برد و با هر چیز سردستی برخورد نکرد.

مظلومی ادامه داد: دلم می‌خواهد ذهن مخاطب بعد از دیدن 40 دقیقه از مجموعه درگیر باشد، نه اینکه خیلی زود فراموش کند، حتی تیتراژ پایانی این مجموعه هم متفاوت است و راوی در شروع هر قسمت خلاصه قسمت‌ قبلی هم می‌گوید.

وی درباره اینکه چه نمره‌ای به مجموعه "لطفاً دور نزنیم" می‌دهید، گفت: کارگردانی این مجموعه تجربه بسیار خوبی برایم بود و در مجموع نمره 17 می‌دهم. سه نمره‌ای که کم دادم به خاطر قصه و کارگردانی است. الان که مجموعه را می‌بینم، احساس می‌کنم برخی صحنه‌ها را می‌توانستم بهتر از آن که هست در بیاورم.

"لطفاً دور نزنیم" به تهیه‌کنندگی سیدامیر پروین‌حسینی جمعه ساعت 23 از شبکه تهران پخش و شنبه ساعت 19 تکرار می‌شود. فیلمنامه را رضا مقصودی نوشته و داستان درباره دختری است که عمویش برای ازدواج با خواستگارانش شروط سختی دارد. محمد کاسبی، آناهیتا همتی، مهران رجبی، بهزاد رحیم‌خانی، زهره حمیدی، جواد عزتی و ویدا شهشهانی دیگر بازیگران آن هستند.

کد خبر 907490

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha