۲۷ مرداد ۱۳۸۸، ۱۲:۵۵

معرفی نفرات برتر جشنواره طنز خارستان / طنزپردازان از صراحت فاصله بگیرند

معرفی نفرات برتر جشنواره طنز خارستان / طنزپردازان از صراحت فاصله بگیرند

کرمان - خبرگزاری مهر: دبیر جشنواره خارستان با اشاره ارسال 128 اثر از سراسر کشور به جشنواره طنز خارستان از معرفی آثار برتر در دو بخش نثر و نظم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، جشنواره شعر و نثر طنز خارستان با معرفی نفرات برگزیده دوشنبه شب در محل تالار آفتاب فرهنگسرای کوثر کرمان به کار خود پایان داد.

مهدی جهانبخش، امید میرزایی و جواد خسروی در شعر طنز و منصور علیمرادی، احسان شعبانیان و عباس تقی زاده در نثر طنز به ترتیب رتبه های نخست تا سوم دومین جشنواره خارستان کرمان را کسب کردند.

دبیر جشنواره خارستان گفت: 108 اثر شعر و نثر طنز از استان کرمان و 20 اثر دیگر از سایر نقاط کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

عباس سالاری اظهار داشت: از مجموع آثار ارسالی به جشنواره 20 اثر به مرحله نهایی راه یافت که از هفت نفر در رشته شعر و از هقت نفر در رشته نثر تجلیل به عمل آمد.

وی عملکرد شورای طنز حوزه هنری استان کرمان را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این شورا علاوه بر برگزاری جشنواره های خارستان، ویژه برنامه طنز دولخ و نشست های ماهانه طنز را نیز برپا می کند.

دیوان حافظ دارای طنز پنهان است

یوسفعلی میرشکاک در گفتگو با خبرنگار مهر در حاشیه برگزاری کارگاه طنز خارستان در کرمان با اشاره به اینکه بنیان دیوان حافظ طنز است اگرچه ایرانی ها آن را جدی می دانند، گفت: دیوان حافظ دارای طنز پنهان است و قصد لسان الغیب در برخی ابیات ریشخند کردن است.

طنزپرداز معاصر کشور با تاکید بر اینکه بایستی دیوان حافظ را جدی گرفت، افزود: حافظ انسان را از بسیاری مسائل بی نیاز می کند.

این نویسنده برجسته در ادامه سخنان خود تصریح کرد: طنز، پرداختن به پارادوکس ها و تناقض ها و حقیقت آن طعنه است.

میرشکاک از طنزپردازان خواست تا از صراحت فاصله بگیرند و موقعیت را عوض کنند.

وی تقلید نکردن از دیگران را در خلق آثار فاخر مهم برشمرد و تصریح کرد: اگرچه صورت شعر باید زیبا و هنرمندانه باشد اما معنای شعر باعث مانایی اثر می شود و هنرمند واقعی دنبال معناست.

این نویسنده با اشاره به اینکه شعر در گذشته تنها رسانه کارآمد و فراگیر در میان جوامع و به ویژه ایران بود، تصریح کرد: امروزه شعر تنها رسانه موجود نیست و این امر مشکل شعر روزگار ماست زیرا مخاطبان این رشته کاهش یافته است.

کد خبر 931746

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha