۲۵ شهریور ۱۳۸۸، ۱۳:۳۲

در راستای کاهش مصرف انرژی؛

اولین دستگاه سرمایشی هیبریدی کشور در مناطق نفتخیز ساخته شد

اولین دستگاه سرمایشی هیبریدی کشور در مناطق نفتخیز ساخته شد

اهواز - خبرگزاری مهر: رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از ساخت اولین دستگاه سرمایشی هیبریدی کشور به منظور کاهش مصرف برق در این شرکت خبر داد.

احمد عطایی در گفتگو با خبرنگار مهر در اهواز اظهار داشت: از سال گذشته کارشناسان این شرکت با همکاری گروه انرژی دانشگاه صنعتی شریف اقدام به مطالعه و توسعه این دستگاه با استفاده از فناوری جدیدی با عنوان سیستمهای سرمایشی هیبریدی چرخ دیسکانتی کردند و هم اکنون اولین دستگاه آن پس از انجام موفقیت آمیز آزمایشهای مختلف در یکی از ساختمانهای مناطق نفتخیز نصب شده است.

وی افزود: پس از انجام مراحل طراحی، مدل سازی، اجرای نمونه عملی و آزمایش میدانی، این فناوری هم اکنون بومی شده و نتایج آزمایشی آن باعث کاهش مصرف انرژی الکتریکی تا 25 درصد در سیستمهای تهویه مطبوع و افزایش کیفیت هوا در تنظیم رطوبت ثابت در محدوده 50 درصد محیط های داخلی شده است.

عطایی تصریح کرد: سیستمهای سرمایشی هیبریدی یکی از انواع فناوریهایی است که در کلیه صنایع مورد توجه قرار می گیرد و تلاش در جهت بهینه سازی آن به شدت در مراکز تحقیقاتی پیگیری می شود چرا که به طور مستقیم با تامین آسایش و سلامت انسان، عملکرد صحیح و اصولی تجهیزات و تاسیسات و کاهش آلودگی زیست محیطی ارتباط دارد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عنوان کرد: این دستگاه به منظور ارتقای سیستمهای سرمایشی در مناطق گرم و مرطوب با هدف کاهش مصرف انرژی الکتریکی، افزایش کیفیت هوای ورودی داخل ساختمان و کاهش مصرف گازهای مخرب لایه اوزون ساخته شده است.

وی عنوان کرد: سیستمهای تهویه معمولی که با ایجاد رطوبت بالا در هوای محیط داخلی همراه هستند باعث شیوع و رشد قارچها و میکروبها در کانال های انتقال هوا و آلودگی محیط، ایجاد آلرژی و انتقال بیماریهای مختلف به انسان شده ضمن اینکه ورود هوا با رطوبت زیاد باعث بروز خوردگی فلزات می شود ولی در دستگاه سرمایشی هیبریدی به علت ورود هوای خشک به سیستم چنین مشکلاتی به وجود نمی آید.

عطایی تاکید کرد: وجه تمایز سیستم سرمایشی هیبریدی با سیستمهای تهویه معمولی در ایجاد فرآیند سرمایش است به این صورت که در سیستم هیبریدی حرارت ناشی از گرمای نهان محیط داخلی بدون استفاده از انرژی الکتریکی و با استفاده از یک چرخ جاذب صورت می گیرد و این امر باعث تنظیم رطوبت هوا و کاهش مصرف انرژی الکتریکی در دستگاه تهویه مطبوع می شود.

وی افزود: از جمله کاربردهای این فناوری استفاده از آن در سیستمهای تهویه و تبرید در ساختمانهای مسکونی و صنعتی، انبارهای نگهداری کالای حساس برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی، اماکنی که باید پاکیزه و بهداشتی باشند مثل اتاق عمل، آزمایشگاه ها و داروخانه هاست.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار داشت: در حال حاضر دانش فنی ساخت مجموعه های جدید سیستمهای تهویه مطبوع آماده شده و دو نمونه آزمایشگاهی و پکیج عملی آن ساخته شده که در یک دوره تابستان در شرایط آب و هوایی اهواز نتایج کارآمدی را نشان داده است.

عطایی تاکید کرد: اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب این آمادگی را دارد که این فناوری را در اختیار تمام شرکتهای توانمند داخلی منتقل کند تا به تولید انبوه رسیده و کشور از مزایای بی شمار آن بهره مند شود.

کد خبر 948447

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha