دکتر یوسف معماری در سال ۱۳۲۰ خورشیدی در محله پیر عبدالملک اردبیل به دنیا آمد؛ وی دوره ابتدایی را در دبستان سنایی و متوسطه را در دبیرستان صفوی اردبیل به پایان برد و سپس از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با درجه دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل شد.

وی در چشم پزشکی تخصص گرفت و به زادگاه خود بازگشت تا آلام درماندگان و نیازمندان را التیام بخشد، معماری سال‌ها به عنوان خیر در تمامی تشکل‌های مردم نهاد به عنوان یک عضو فعال کمک حال نیازمندان بوده و چهره ماندگار عرصه خیرین استان اردبیل است.

دکتر معماری علاوه بر پزشکی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری نیز صاحب نام است؛ ترجمه رباعّیات خیام به زبان ترکی آذربایجان، کنزالبکا در سوگ سالار شهیدان و خاطرات گم شده از آثار این استاد برجسته است.

مراسم تشییع این پزشک خیر و ادیب اردبیلی پنجشنبه ۱۷ شهریور در زادگاهش برگزار و در آرامگاه بهشت زهرا این شهر در قطعه مفاخر به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • واله US ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      9 0
      انسان وارسته ای بود از مفاخر استان اردبیل درجوار حق
    • بی کس IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      3 0
      این بناهارو بابای من ساخته ولي اسم بقیه رو زبون مونده استا الیاس که اکثر بناهای تاريخي شهر اردبیل و ساخته ولي هیچ اسمی ازش نیست تازه الان داره تو آژانس کار مي کنه تا بتونه زندگیش و تو سن ۶۶ سالگی بچرخونید تف به این روزگار
    • اردبیلی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      4 1
      افتخار می کنم که همشهری عزیزم یکی از بهترین آدم ها بود هر چقدر می گذره بیشتر به آذری بودنم و اردبیلی بودنم افتخار می کنم روح این عزیز مورد رحمت الهی قرار بگیره