مردم شهر بِن، با آئین گل زنی و برافراشتن علم، آئین ملی و تاریخی آقا سلام و سوگواری عاشورای حسینی را در خیابان‌های این شهر برگزار کردند.

در این آئین که از سحرگاه روز عاشورا آغاز می‌شود، مردم عزادار علم‌های عزا را در آب گرداب بن می‌زنند و دسته‌های عزا را به سمت یکی از سادات با سابقه این شهر به راه می‌اندازند.

کاروان عزاداری به سمت خانه سید مرتضوی از سادات با سابقه این شهر رفته و با طنین‌انداز کردن صدای آقا سلام به سادات حسینی عرض ادب و روضه خوانی می‌کنند.

عزاداران برای ادای احترام به سادات به منازل مرحوم سید شجاع مرتضوی، مرحوم سید علی اکبر موسوی، مرحوم سید حسین مرتضوی معروف به سید هُژَبر یا حٌجَیب و حاج سید محمد مرتضوی می‌روند و مراسم آقا سلام را برگزار می‌کنند.

عزاداران وقتی به منزل مرحوم سید علی اکبر موسوی رسیدند با نوحه‌سرایی و خواندن ابیاتی مانند "سینه زنان آمدیم، آقا سلام‌علیک، چشم گریان آمدیم، آقا سلام‌علیک، از راه دور آمدیم، آقا سلام‌علیک، بهره حاجت آمدیم، آقا سلام‌علیک، بر سر زنان آمدیم، آقا سلام‌علیک، ما گل زنان آمدیم، آقا سلام‌علیک" به سید ادای احترام می‌کنند.

این عزاداری تاریخی و سنتی با شماره ۶۲۴ و به نام فرو بردن عَلَم در قدمگاه بن، مراسم آقا سلام در شهر بن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان بن با بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha