بیم و امید فناوری قرن ؛
از هوش مصنوعی چه کارهایی بر می‌آید

بیم و امید فناوری قرن ؛ از هوش مصنوعی چه کارهایی بر می‌آید

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) هوشی است که توسط ماشین‌ها ظهور پیدا می‌کند. این فناوری در موتورهای جستجوی پیشرفتهٔ وب مثل گوگل، سامانه توصیه‌گر که توسط یوتیوب، آمازون و نتفلیکس استفاده شده‌اند، فهم زبان انسان‌ها همچون سیری و آمازون الکسا، خودروهای خودران مثل تسلا، هوش مصنوعی مولد یا خلاقیت محاسباتی مثل چت‌جی‌پی‌تی یا تولید اثر هنری مانند دال-ئی و میدجرنی، تصمیم‌گیری خودکار و رقابت در بالاترین سطوح سامانه‌های بازی استراتژیک کاربرد دارد.

امروزه هوش مصنوعی دیگر پدیده ای خاص و کاربردهای آن محدود به متخصصان و کشورهای پیشرفته نیست. این فناوری که تحت عنوان فناوری قرن یا انقلاب فناوری نیز از آن یاد می کنند، رفته رفته در زندگی روزمره نیز جای خود را باز کرده و بسیاری از فعالیتهای روزانه با آن گره خورده است.

در ماههای اخیر و با فراگیر شدن هوش مولد «چت‌جی‌پی‌تی»، بیم و امیدها از این پدیده بیشتر شده است چراکه هر چه کاربردهای آن بیشتر و زندگی با وجود آن آسان تر می شود، ترس از وجود و بروز آن نیز در میان جوامع و دولت ها بیشتر می شود.

از بین رفتن برخی مشاغل و حریم خصوصی، افزایش دیپ فیک و اخبار جعلی، بحران بدافزارها، تولید سلاح های خودکار و تروریسم هوش مصنوعی تنها برخی از تهدیدات این فناوری است که در کنار فرصت های بیشمار، دولتها و سازمانهای بین المللی را بر آن داشته تا در برابر آن حکمرانی جدیدی را اعمال کنند.

اخبار پرونده

برچسب‌ها