۱۶ آبان ۱۳۸۹، ۱۵:۳۵

دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان نقد و بررسی شد

دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان نقد و بررسی شد

رشت - خبرگزاری مهر: دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان که با مشارکت دو محقق و پژوهشگران گیلانی با نامهای "محمد بشری" و "طاهر طاهری" نوشته شده است، در حوزه هنری نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر در رشت، محمد بشرا پژوهشگر گیلانی در خصوص کتاب مورد نقد گفت: تحقیقات میدانی این مجموعه را من و پژوهشهای نظری را طاهر طاهری انجام داده است.

وی با اعلام اینکه نقد مکتوب این کتاب علاقه بیشتری دارم، افزود: مجال گفتگو و کاوش بیشتری هم برای نویسنده و هم برای من ایجاد می کند تا بتوانم جواب آن را بدهم و مخاطبان بیشتری در جریان مطلب مورد نظر قرار گیرند.
 
دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان از کاستی های زیادی رنج می برد
 
در ادامه این نشست غلامرضا مرادی شاعر و پژوهشگر گیلانی به نکاتی از کتاب دانشنامه فرهنگ و تمدن اشاره کرد و گفت: در این کتاب ویژگی های بسیاری به چشم می خورد اما از کاستی های مانند بی مهری به آتش در مراسم چهارشنبه سوری، عدم توجه کافی به مراسم خانه تکانی در ایام نوروز، عدم اشاره به رسم تحفه هایی که در شبهای خاص برای دختران نو عروس می برند، نیز رنج می برد.
 
شاعر و پژوهشگر گیلانی همچنین یادآور شد: در این کتاب با توجه به گستره جغرافیایی گیلان از مناطقی مانند رشت، رودبار و سایر نقاط  استان کمتر مطلبی در خصوص آئینها و مراسم مردم ذکر شده است.
 
بشرا پژوهشگر گیلانی در خصوص جشنها و آئینهای مردم گیلان گفت: این آئینها هیچ کدام به صورت اولیه خود اجرا نمی شوند و بیشتر تغییر ماهیت پیدا کرده اند چنانکه پیش از این معتقد بودند کسی نباید آب یا آتش را آلوده کند چرا که این عمل جرم سنگینی محسوب می شد اما امروزه این باورها کمرنگ شده و بیشتر جای خودش را به مصرف در زندگی داده است.
 
وی افزود: انجام مراسم خانه تکانی بسیار بدیهی است و به خاطر واضح بودن از ذکر آنها خودداری شده است، همچنان که در روزهای نزدیک به ماه مبارک رمضان نیز مردم اقدام به خانه تکانی، پاک کردن برنج و تهیه دیدن برای پذیرایی از میهمانان می کنند در واقع برای فشردگی صفحات این کتاب اینگونه مراسمها حذف شده است.
 
ابراهیم شکری نیز در این نشست گفت: در گذشته آئینها و باورداشتهای بسیار ارزشمندی در گیلان بود، آئینهای مثل "نوروز بل" که در بلندترین نقطه کوه با آتش زدن کوپه ای از هیزم انجام می شد و جایگاه ویژه ای در بین مردم دیلمان و اطراف آن داشت و مردم به این صورت جشن شکرگزاری برگزار می کردند که در نوع خود منحصر به فرد و قابل توجه است.
 
محمد بشرا در این خصوص نیز گفت: توجه به عناصر چهارگانه از زمانهای دور به وجود آمده است، البته در زندگی امروزه نیز خیلی چیزها هست که باور داریم ولی بر زبان نمی آوریم، اگر تقدس وجود نداشته باشد بخشی از زندگی مختل می شود.
 
"محسن آریا پاد" شاعر و منتقد گیلانی در ادامه این مبحث گفت: این کتاب با توجه به حجم کم خود فقط روایتگری نیست و به صورت انشایی نوشته نشده و از نگاه من یک مجموعه مناسب و قابل توجه است.
 
وی همچنین افزود: وقتی صحبت از متن و روایت می شود، منظور مجموعه ای از جملات پیوسته یا ناپیوسته نیست بلکه تاکید بر ویژگی های مانند انسجام، چسبندگی، جذابیت مطالعه، روایت شناسی، استفاده بهینه از منابع، آوا نگاری است که در این کتاب وجود دارد و از شاخصه های مهم یک اثر است.
 
وی در ادامه چاپ این مجموعه ها را امری ضروری دانست و افزود: نیاز امروز جامعه آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ و تمدن محیط خود است.
 
آریا پاد همچنین در توضیح مفصلی پیرامون چگونگی شکل گیری این باور داشتها، پایه ریزی برخی از مباحث نظری و علمی را در آئینها و باور داشتهای گذشته دانست و امکان پیدایش بسیاری از رویدادهای امروزی را در گذشته و در باور مردم جستجو کرد.
 
مراسم نوروز بل جشن خرمن نیست بلکه یکی از آئینهای مردم دیلمان است
 
"مصطفی فرض پور ماچیانی" گیلان شناس و استاد دانشگاه نیز در این نشست گفت: مراسم نوروز بل جشن خرمن نیست بلکه یکی از آئینهای مردم دیلمان است که به دو هدف پاکسازی محیط و اعلام خبر برای تغییر مکان و تغییر فصل به یکدیگر انجام می شد.
 
وی افزود: در این مراسم از تنقلاتی که مربوط به خود شان بوده می خوردند، آتش روشن می کردند و دور آن می چرخیدند.
 
این استاد دانشگاه درادامه به کلمه تقدس آتش اشاره کرد و یادآورشد: هدف از تقدس، قداست بخشی به آتش بوده نه مقدس پنداری و بیشتر زمینه احترام داشته تا چیز دیگر.
کد خبر 1186373

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha